Ai fost vreodata pusa in situatia de a explica ceva copilului tau si acesta sa nu intelega? Este o experienta pe care o traieste fiecare parinte cel putin o data in viata in relatia cu micutul lui. Exista persoane care invata mai bine ziua, altele noaptea, exista persoane care au nevoie de ordine in jurul lor pentru a putea invata, unii invata mai bine singuri, altii, mai bine in grup.
Specialistii in educatie Richard M. Felder si Barbara A. Soloman au stabilit ca exista opt stiluri de invatare, grupate pe patru coordonate: reflexiv sau activ; senzitiv sau intuitiv; vizual sau verbal; secvential sau global.
Studiul individual sau discutii de grup?
Copiii care au un stil de invatare activ retin si inteleg informatia cel mai bine facand ceva activ cu ea - discutand, aplicand-o sau explicandu-le altora. Cei care au un stil de invatare reflexiv prefera sa se gandeasca in tacere inainte de toate sau sa scrie scurte rezumate ale informatiei acoperite. Activul tinde sa experimenteze, iar reflexivul sa construiasca teorii.
Pentru copiii activi este potrivit lucrul cu altii pentru a ghici ce anume vor fi intrebati la urmatorul test sau sa descopere cum anume vor raspunde in acea situatie. In timp ce pentru cei reflexivi este de preferat studiul individual.
Copilul senzitiv cauta conexiuni cu lumea reala
Daca micutul tau are un stil de invatare senzitiv, atunci memoreaza fapte, este grijuliu dar incet, ii place sa invete lucruri concrete, sa rezolve probleme folosind procedurile si observatia.
Mai mult, acest copil prefera informatia prezentata prin intermediul simturilor si ii displac cursurile care aparent nu au nici o conexiune cu lumea reala. Spre deosebire de senzitiv, cel care are un stil de invatare intuitiv este imaginativ, rapid si creativ. Copilului intuitiv ii place sa descopere posibilitati si relatii in timpul invatarii, ii place inovatia si nu este atras de memorare si rutina calculelor.
"Globalul" are nevoie de timp ca sa inteleaga
Copilul cu un stil de invatare secvential urmareste pasii logici inca de la inceput. Altii totusi nu pot invata in acest fel: invata in criza, pot pierde zile sau saptamani, incapabili sa solutioneze cea mai simpla problema sau sa demonstreze cea mai rudimentara intelegere pana cand brusc "se prind". Acestia sunt copiii care au un stil de invatare global.
Secventialul urmeaza linear procesul de rezolvare cand solutioneaza probleme, in timp ce globalul face salturi intuitive si s-ar putea sa nu fie capabil sa isi explice cum a descoperit solutia. Secventialul poate lucra cu materiale pe care le inteleg doar partial sau superficial, in timp ce globalul are dificultati in a face acest lucru.
Invatam mai bine cand cuvintele sunt combinate cu imagini
Cel care are un stil de invatare vizual isi aminteste cel mai bine ceea ce a vazut, precum imagini, diagrame, clipuri, harti, notite colorate. Daca ceva ii este spus pur si simplu, acesta probabil va uita. Copilul cu un stil de invatare verbal isi aminteste mult din ceea ce a auzit sau spus, acesta invatand cel mai bine prin intermediul cuvintelor scrise si a explicatiilor verbale.
Poarta o multime de discutii, prefera explicatiile verbale in pofida demonstratiilor vizuale, si invata efectiv explicandu-le altora. Majoritatea copiilor invata mai bine vizual, dar majoritatea cursurilor sunt predate verbal. De fapt, toata lumea invata mai mult si mai bine cand informatia este prezentata atat vizual, cat si auditiv.
Este important de retinut ca fiecare copil are cate putin din fiecare stil. Dar unul sau doua sunt predominante. De asemenea, nu exista un stil de invatare bun sau rau. Fiecare invata in felul lui si in ritmul lui.