Sistemul alternativ Step by Step

| | Actualizat: 2014-02-26 07:03:46

Sistemul alternativ Step by step este o metoda de educatie, practicat in special la gradinita si in clasele primare. Acest sistem de invatamant incurajeaza creativitatea, comunicarea interpersonala si munca in echipa.


Prin intermediul acestuia, copiilor li se dezvolta anumite abilitati. Este insa posibil ca cel mic sa nu se adapteze unui sistem de invatamant alternativ.

Programul Step by Step a aparut in Romania in 1994, sub numele de Head Start, dar inca din 1995 a fost numit Step by Step ("pas cu pas" din limba engleza) - nume de licenta pentru toate tarile din Europa de Est in care se aplica.

Invatare prin interactiune

In epoca moderna, educatia se bazeaza pe cultivarea unor calitati potentiale ale copilui. In sistemul step by step, copilul invata prin descoperire in interactiunea sa cu mediul inconjurator. Metodele de explorare si cunoastere ale copilului sunt individuale.

Predarea se face in functie de necesitatile copilului. Pedagogul incurajeaza moduri personale de invatare a copilului, prin deprindere si cunoastere. De asemenea, invatarea se face in ritmul propriu al copilului.

Clase organizate pe centre de activitate

In sistemul de invatamant step by step clasa se organizeaza pe centre de activitate. Elevii au ocazia sa aleaga sarcina si centrul la care doresc sa munceasca. Centrele de activitate sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu materiale didactice specific activitatii respective.

O clasa trebuie sa contina un centru de citire, un centru de scriere, unul de stiinte, matematica, arta si constructii. Pedagogul mai poate crea si alte centre facultative.

Fiecare centru de activitate include activitati pe mai multe niveluri si cu materiale diferite. Aceste activitati sunt organizate logic, in functie de cerintele si stilurile individuale de invatare ale copiilor.

Activitatile de invatare sunt bazate pe cercetare, pe asocierea informatiilor noi cu cele deja asimilate.

Parintii, parte integranta a procesului de invatare

Tot acest sistem le permite parintilor sa participe efectiv la cursurile copiilor. Parintii sunt astfel implicati in procesul de invatare al copiilor.

La baza activitatilor didactice se afla munca in echipa. Copiii sunt invatati sa se pretuiasca, sa coopereze, sa se respecte unii pe altii si sa se integreze in comunitatea elevilor.

Citeste si despre