De ce sa nu ii spui copilului tau sa se grabeasca

| | Actualizat: 2017-10-05 16:26:54

De cate ori nu ti s-a intamplat sa te gandesti la ce se petrece in mintea copilului tau, care pare sa nu se grabeasca in nicio situatie, se uita in gol sau se misca in reluare, crezand ca are tot timpul din lume sa isi traga sosetutele in picioare sau sa coboare 4 trepte? De cate ori nu s-a intamplat sa iti iasa pe gura "grabeste-te", fara sa incerci sa ii respecti ritmul celui mic si, mai ales, fara sa te gandesti cum il afecteaza acest indemn? Tu stii de ce nu ar trebui sa il grabesti pe cel mic?

Care sunt situatiile in care iti grabesti copilul?

Fie ca vorbim despre situatii punctuale in care se impune sa ne grabim, atat noi cat si copiii, fie ca este vorba despre majoritatea momentelor dintr-o zi obisnuita, cuvantul "grabeste-te" pare a fi cel mai des folosit in vocabularul parintelui.

Esti mereu pe fuga, ziua ti se pare o cursa contra cronometru, in care ai atatea lucruri de rezolvat si locuri in care sa ajungi. Cand esti mamica, o mare parte din activitati le faci impreuna cu copilul tau, astfel incat el este fortat sa traiasca viata in ritmul tau: "grabeste-te, intarziem la gradi", "grabeste-te, trebuie sa ajungem la doctor in 20 de minute", "grabeste-te, mai avem si altceva de facut in afara de a lua micul dejun", "grabeste-te, ne asteapta bunicii in parc", iti suna cunoscut?

Cum percepe copilul situatia si cum poti actiona mai bine, ca parinte

Intentia ta este de a-l determina pe cel mic sa duca la bun sfarsit o actiune pentru a o putea incepe pe urmatoarea. Ce nu iti dai seama este ca, tocmai acel "grabeste-te" poate fi cauza multor tergiversari ale copilului. El nu intelege acest indemn si nu ii vede utilitatea, cum sa te grabesti cand sunt atatea de descoperit? In ciuda mesajului tau clar, copilul poate primi tot felul de semnale contradictorii, si actiunile lui se intampla cu incetinitorul:

Copilul poate deveni anxios deoarece nu intelege ce anume se asteapta de la el si ce trebuie sa faca pentru a te multumi. Poti incerca mai degraba sa il ghidezi, decat sa il grabesti: "trage pantalonii pe tine si fugi sa te incalti" sau "mai ia doua lingurite si apoi du farfuria in chiuveta". Spunand mai mult decat "grabeste-te" si indicandu-i exact ce sa faca, ii vei redirectiona atentia asupra a ceea ce astepti de la el, si va intelege mai bine pasii de urmat;

Copilul poate chiar receptiona mesajul "este mai important ce am eu de facut decat persoana ta si nevoile tale". In acest sens, poate ar fi de folos sa apelezi la ceva ce este pe placul copilului pentru a il determina sa se grabeasca: "avem un drum de facut pentru a rezolva ceva, dar stii ca cu cat terminam mai repede, ajungem in parc la prietenii tai si te poti juca in voie". Stiind ca urmeaza sa se intample ceva ce isi doreste, se va simti mai motivat.

In afara de trucurile enumerate mai sus, ai mai putea avea in vedere un aspect care tine strict de tine si de capabilitatile tale organizatorice:

Aloca un "extra-timp" pentru orice ai planificat in program

Este de la sine inteles ca un copil are nevoie de mai mult timp pentru a face lucrurile. Daca vorbim de un toddler, mai ai de luat in considerare si neprevazutul: sa schimbi scutecul de urgenta dupa ce abia l-ai imbracat si esti gata sa iesi pe usa, sa te intorci din drum dupa iepurasul fara de care nu pleaca nicaieri dar totusi l-a uitat acasa sau, pur si simplu, sa cauti unul dintre pantofi pentru a-l incalta, pantof ce pare ca a disparut in negura noptii. Incearca sa iti faci programul in functie de cat timp stii ca este necesar, nu de timpul in care speri tu sa se faca lucrurile. Aloca din start 10-15 minute in plus la planificare, cu siguranta vei fi mai linistita si nu veti mai face lucrurile pe graba.

Graba strica treaba si incetineste dezvoltarea copilului

Copiii au nevoie sa nu ii grabim. Da, ai citit bine, au nevoie! In primii 6 ani de viata, creierul copilului este programat sa invete. Asa este construit creierul uman incat are nevoie de o perioada mai lunga pentru a procesa toate informatiile cu care este bombardat. In tot acest timp, cel mic intra in contact cu lumea inconjuratoare, invata sa relationeze, este pus in situatii diverse de unde intelege pur si simplu cum functioneaza lucrurile.

Dupa varsta de 6 ani copilul incepe sa foloseasca toate achizitiile dobandite in timp, devenind din ce in ce mai independent, mai cooperant si mai rational. Graba copilului nu face decat sa ii incetineasca dezvoltarea si capacitatea de a cunoaste lumea si functionalitatea ei.

Citeste si despre