Comunicarea parintilor cu copiii autisti

| | Actualizat: 2007-05-09 17:28:14

 

In perioda 28-29 aprilie a avut loc in Bucuresti workshopul "Comunicarea parintilor cu copii autisti" organizat de CPAP - Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie.

Temele de discutie au fost legate de experienta parintilor de a avea un copil autist, comunicarea cu copilul autist. Parintii cu copii autisti prezenti la workshop si-au prezentat copilul, s-au prezentat pe ei si relatia parinte-copil.

Parintii au impartasit din trairile lor legate de aceasta experienta:

  • "Nu este usor sa fii parintele unui copil autist!, numai cine trece prin aceasta experienta stie ca in fiecare zi trebuie sa o iei de la capat. Este o lupta!"
  • "Inainte de a avea copilul cu autism, eram altfel; aceasta experienta m-a schimbat!"
  • "Am invatat sa ma bucur de fiecare pas facut de mine si copilul meu in comunicare!"
  • "Am descoperit foarte multe lucruri singur in comunicarea cu copilul meu!"

    A impartasi prin ceea ce treci altor persoane care au aceeasi dificultate este o experienta benefica pentru noi toti.

    Autismul inseamna dificultati in ariile: comunicare, relationare si stereotipii, fixatii. Deci, comunicarea este principala arie afectata de aceasta tulburare.

    Copilul cu autism (elemente autiste, sindrom Asperger) are dificultati in a intelege limbajul si in a se exprima.

    Dificultatile de comunicare sunt diferite si variate: din 200 de copii cu autism niciunul nu e la fel cu altul si ceea ce functioneaza in comunicarea cu un copil nu este sigur ca va functiona in comunicarea cu altul. Totusi ceea ce este evident este ca in comunicarea cu ei trebuie sa depunem eforturi de a intelege.

    Uneori copilul cu autism intelege, “aude” ceea ce ii spunem, alteori nu.
    Comunicarea copiilor depinde foarte mult de contextul comunicarii: tonul limbajului, gesturile care insotesc limbajul, persoana care transmite mesajul, continutul mesajului, aria de interes a copilului.

    Evident lucrurile care fac placere copilului autist, care fac parte din aria de interese a lui sunt observate rapid. Astfel si mesajele legate de aria lor de interese sunt receptate si intelese mai usor.

    La prima vedere acest lucru apare ca incapatanare. Poate fi si incapatanare, dar pot fi si alte motive. La fiecare copil, motivele sunt in functie de structura copilului si a comunicarii sale. Plecand de la ariiile de interes ale copilului, putem sa extindem comunicarea pas cu pas la alte arii.

    De aceea un prim pas in ajutorul dat parintilor si copiilor este intrebarea: “Ce-i face placere copilului dvs sa comunice?”, ce spune, ce arata, ce cere, ce impartaseste cu placere si cum exprima aceste lucruri.

    Evidente sunt cererile legate de nevoi personale: alimentatie, autonomie persoanala, aria de interese a copilului. Dar dincolo de aceste nevoi, copilul exprima si placerea de a fi cu parintele si de a comunica cu acesta.  

    Presiunea asupra noastra tuturor, care suntem in preajma copiilor cu autism, ca acesti copii sa evolueze este foarte mare. Aceasta presiune ca copilul sa fie bine, sa fie ca si ceilalti si sa comunice ca si ceilalti ne face ca uneori sa-i impunem sa evolueze repede intr-un ritm care ne-ar placea noua, fara sa tinem cont de copil si de posibilitatile acestuia. Pas cu pas, impreuna!

    Comunicarea depinde evident de doi: de copil dar si de parinte. Modul de comunicare al parintelui este un factor principal in evolutia copilului. De aceea va propun ca in workshopul urmator sa vorbim despre modul nostru de comunicare, dar si despre alte lucruri importante care afecteaza comunicarea cum ar fi: stereotipiile si fixatiile copilului, nivelul copilului.

    Marinela Antal – psiholog Casa Faenza Timisoara
    centrupsihologie@gmail.com
  • Citeste si despre