Influentele media asupra copiilor

| | Actualizat: 2008-02-27 17:11:38

 

La o vasta frageda, cartile, filmele, televiziunea, radioul si internetul influenteza modul in care copiii gandesc si actioneaza, in moduri foarte variate. Pe masura ce copiii cresc, influentele media devin din ce in ce mai puternice.
 




Influenta media asupra copiilor nu este intotdeauna o influenta pozitiva si parintii trebuie sa contracareze aceasta influenta monitorizand si discutand cu copiii despre tot ceea ce ei vad si aud.

Deseori, media stereotipizeaza oamenii si rasele, etniile. Din cauza lipsei de experienta, copii se vor prinde de aceste stereotipii, si vor judeca in baza lor. Parintii pot contracara aceste stereotipii facand comentarii atunci cand ideea formulata despre un anumit grup sau subiect este inexacta sau neadevarata.

De exemplu, copilului trebuie sa ii fie explicat ca nuanta culorii parului nu are nici o legatura cu coeficientul de inteligenta, ca daca cineva este imbracat in negru nu inseamana in mod automat ca este un personaj negativ, etc. Trebuie scos in evidenta ca toata lumea are atat aspecte pozitive cat si negative, in egala masura.  

Deseori, in media, personajul este dus la extrem si este prezentat fie ca fiind negativ fie pozitiv, insa in realitate, lucurile nu stau chiar asa.

Media isi foloseste influenta asupra copiilor ca strategie de marketing pentru a influenta dorintele, pentru a-i face sa creada ca au nevoie de anumite lucuri pentru a-si face prieteni sau pentru a fi placuti si admirati de cei din jurul lor.

Anual, copiii isi influenteaza parintii sa cheltuiasca sume de bani pentru a le cumpara lucruri pe care media le-a descris ca fiind utile pentru ei, pentru succesul si reputatia lor de copii.

Copiii recunosc numele bradurilor de la vaste fragede deoarece sunt prezente in media. Contracararea marketingului exercitat de media se poate face de catre parinti explicand copiilor logica gresita a reclamelor.

Incearca sa iti intrebi copilul daca el crede cu adevarat ca avand jucaria cel mai nou aparuta pe piata il face sa fie mai bine privit sau mai fericit.

Copiii nu realizeaza ca jucaria prezentata in reclama nu va fi exact asa in mainile sale, nu realizaeaza ca papusa nu se va misca sau acel set prezentat in reclama nu vine echipat cu toate accesoriile prezentate.

Parintii isi pot invata copiii ca lucrurile nu inseamna fericire si pot incerca sa ii recompenseze cu laude si timp petrecut impreuna, in loc sa o faca prin jucarii sau obiecte de orice fel.

Viata deseori prezentata in filme, reclame sau emisiuni este departe de adevar. Din pacate sunt prezentate intr-un mod fermecator comportamente potential daunatoare precum consumul de alcool, droguri, fumatul si relatiile intime intre adolescenti, precum si inselatul partenerului.

Ca parinte poti interveni asupra acestor influente evidentiind modul in care actiunile personajelor din spatele ecranului sunt daunatoare.

Reclamele la acool, de exemplu, nu arata niciodata efectele consumului excesiv de alcool si nici starea fizica a persoanei care a facut exaces.

Angajarea cu rabdare in discutii in care copilului sa ii fie explicat tot ceea ce vede si aude in media, va asigura ca ei vor invata ceea ce trebuie din media si nu tot ceea ce media le transmite, evitand astfel influenta negativa care ar fi putut sa o aiba asupra lor.

Gabriela Hotareanu

Redactor Copilul.ro

Citeste si despre