Semnele si simptomele intarzierii dezvoltarii psihosomatice
Autor: Copilul.ro
|
Publicat: 2006-12-14 18:14:55
|
Actualizat: 2006-12-14 18:14:55
greutate sau imposibilitate de a exprima dorintele sau necesitatile
intarzierea aparitiei mersului de-a busilea sau a mersului (copilul ar trebui sa invete sa mearga pana la varsta de 2 ani)
regresia sau evolutia stationara a unor activitati normale pentru varsta respectiva
schimbari bruste a comportamentului zilnic (lipsa apetitului pentru mancare si joaca, iritabilitate, etc)
Pentru ca parintii sa inteleaga si sa recunoasca dizabilitatile specifice varstei, acestia trebuie sa cunoasca evolutia fiziologica neuro-psihosomatica a copilului pentru diferite grupe de varsta.
6 luni
urmareste obiectele din jur cu privirea
isi intoarce capul dupa sursa sonora
apuca obiectele si jucariile cu mana
schimba jucariile dintr-o mana in cealalta
ajuta la manevrarea biberonului in timpul alimentatiei
recunoaste fetele familiare (zambeste, la vederea acestora)
bolboroseste, rosteste silabe simple
merge de-a busilea
12 luni
sta in fund fara sa aibe nevoie de un sprijin suplimentar
incearca sa se ridice in picioare si face primii pasi (insa cu ajutor)
se catara pe obiectele din casa (canapea, scaun, perne)
bea cu usurinta din cana
face cu mana cand isi ia la revedere
isi intinde membrele atunci cand este schimbat sau imbracat
scoate sau baga obiectele din recipiente mai mari
spune "mama" , "tata", "papa" si alte cuvinte simple (aproximativ 5
6 cuvinte)
aseaza 2 cuburi unul peste celalat
2 ani
foloseste expresii simple si propozitii cu 2-3 cuvinte
denumeste jucariile
recunoaste pozele sau imaginile familiare
merge bine si poate cara obiecte usoare
poate sa manance sigur cu lingura
se joaca singur
rasfoieste o carte (mai multe pagini odata)
imita activitatile si gesturile parintilor
stie sa recunoasca anumite parti corporale (ochii, gura, parul, urechile)
aseaza mai multe cuburi unele peste altele
poate sa-si exprime afectiunea (prin gesturi)
3 ani
urca scarile (alternad miscarile picioarelor)
poate sa mearga cu tricicleta
se incalta singur
deschide usa
rasfoieste paginile unei carti (una cate una)
se joaca pentru cateva minute si cu alti copii
repeta diferite rime si expresii
foloseste propozitii cu 3-5 cuvinte
invata si recunoaste una sau mai multe culori
invata sa foloseasca toaleta