Repetitia este mama invataturii si nu o spunem noi, ci o vorba veche, care cu siguranta are o baza reala.
Japonezii, de exemplu, apeleaza la metoda "kumon", care presupune ca, la scoala, copiii sa repete de nenumarate ori operatii aritmetice, de la cele mai simple pana la calcule complexe.
Pentru unii copii repetitia ar putea fi o corvoada, insa unii pur si simplu adora sa repete tot ce li se spune, tot ce aud. Repeta mereu aceeasi poveste, vad de nenumarate ori acelasi film sau acelasi desen animat, se uita la nesfarsit pe aceeasi carte ori asculta intruna aceeasi melodie. Unii ar crede ca este o deficienta de memorie sau ca ar putea avea dificultati la invatare, insa de fapt aceste repetitii ii fac mai inteligenti.
Ca parinte te intrebi daca nu se plictiseste sa vada sau sa auda mereu aceleasi lucruri (tu cu siguranta iti pierzi rabdarea la un moment dat) si incerci sa-i distragi atentia si sa il convingi sa faceti altceva pentru ca ti se pare ca ceva e in neregula. Dar nu te ingrijora.
Un studiu realizat la Universitatea din Sussex arata ca acei copii care repeta activitatile sunt de fapt mai inteligenti. Cum se explica asta? Cercetatorii britanici sustin ca prin repetitie ei sedimenteaza tot ceea ce invata, spre deosebire de copiii care au parte de multa varietate si care, astfel, nu au timp sa asimileze informatiile noi pe care le primesc.
In timpul studiului, doua grupuri de copii au fost puse sa invete un cuvant nou. Timp de o saptamana, primului grup de copii li s-au citit povesti in care aparea cuvantul cheie, iar celui de-al doilea grup i s-a citit o singura poveste in care aparea cuvantul cheie. La finalul intervalului de studiu psihologii au stabilit ca micutii din grupul care a auzit mai des cuvantul cheie au reusit sa si-l aminteasca, ceilalti nu. Studiul arata ca pentru invatare nu este important numarul de carti pe care le citesti copilului sau pe care le citeste el, ci repetitia, au concluzionat psihologii. Efectul repetitiei este ca daca in prima faza copiii inteleg ceea ce aud sau ceea ce citesc, ulterior apare o mai buna viziune asupra detaliilor si a informatiilor.
Potrivit psihologilor care au realizat acest studiu, cand repetam ceva in creier se reface un anumit traseu iar conexiunile neuronale se intaresc. Astfel, este mai usor sa inregistrezi informatia si sa nu o mai pierzi pe drum si astfel se imbogateste memoria, desi sunt si pareri conform carora invatarea prin asociere este mai indicata decat cea prin repetitie.
Cand un copil vrea sa vada de mai multe ori acelasi film nu inseamna ca invata mai lent. Beneficiile repetitiei sunt:
- imbogatirea vocabularului;
- imbunatatirea comunicarii;
- antrenarea memoriei;
- imbunatatirea capacitatii de analiza si de a extrage informatii dintr-un context;
- imbunatatirea capacitatii de a asocia cunostinte si de a le aplica in contexte diferite.
Pe langa toate acestea, copilul simte siguranta emotionala. Atunci cand face, vede sau aude ceva ce stie deja, copilul stie ce urmeaza si are o senzatie de siguranta si capata incredere. In plus, va dezvolta o mai mare atentie la detalii pentru ca, desi stie deja firul "actiunii", va cauta mereu lucruri noi si se va concentra mai bine.