Scaunul auto este o investitie pe termen lung in siguranta copilului mic, in timpul calatoriei cu masina. Specialistii in pediatrie considera ca cei mici ar trebui sa calatoreasca cu spatele la directia de mers, cel putin pana la varsta de doi ani.
Recomandarile lor se bazeaza pe rezultatele unor studii de impact ample. Cu toate acestea, unii parinti raman sceptici la avantajele sistemului rear facing prelungit, din cauza unor mituri care provoaca confuzie.
Iata care sunt cele mai comune preconceptii legate de scaunele auto orientate cu spatele la directia de mers:
Mitul 1: Calatoria cu fata la directia de mers este la fel de sigura ca si cea cu spatele
Fals! Un studiu realizat in urma cu 10 ani a demonstrat ca riscul unei leziuni grave la nivelul coloanei vertebrale, in cazul copiilor cu varste de 12 pana la 23 de luni, este de 5 ori mai mare in cazul in care acestia calatoresc cu fata la directia de mers. Explicatia este de natura anatomica. Copiii mai mici de 4 ani au capul foarte mare, in raport cu restul corpului.
In cazul unei coliziuni frontale la viteza mare, muschii gatului nu au puterea necesara de a mentine capul si sira spinarii aliniate. Exista astfel riscul unei "decapitari interne". Capul este pur si simplu separat de coloana vertebrala intr-o fractiune de secunda.
Mitul 2: Pozitia cu picioarele indoite este chinuitoare pentru copii, existand riscul sa-si rupa soldurile
Fals! Copiii stau in scaunul auto rear facing in aceeasi pozitie in care stau si pe podea, adica cu genunchii si soldurile flexate. Pediatrii sustin ca pozitia broasca este una dintre cele mai stabile pozitii pentru copiii mici.
In plus, acesta pozitie ajuta formarea si intarirea articulatiilor la micutii diagnosticati cu displazie de sold.
Mitul 3: Sistemul rear facing prelungit poate duce la fracturi ale picioarelor, in caz de accident
Partial adevarat! Riscul unor fracturi la nivelul membrelor inferioare este de 1 caz la 1.000 de copii, atat in cazul calatoriei cu spatele la directia de mers, cat si in cazul calatoriei cu fata. In plus, nu exista nicio dovada ca scaunele auto rear facing ar creste riscul de leziuni la nivelul picioarelor.
Chiar daca cel mic si-ar fractura un picior, o altfel de leziune este mult mai putin grava decat una la nivelului gatului si a coloanei vertebrale.
Mitul 4: Copiii trebuie intorsi cu fata la directia de mers de indata ce ajung sa loveasca cu picioarele spatele sezutului
Fals! Scaunele auto convertibile, orientate cu spatele la directia de mers, au limite de greutate si inaltime, pe care orice parinte trebuie sa le respecte. Dar asta nu inseamna ca trebuie intoarse cu fata, daca micutul ajunge sa loveasca cu picioarele marginea sau spatele sezutului. Cata vreme capul copilului nu depaseste tetiera, nu ai de ce sa iti faci griji.
Mitul 5: Copiii sunt mai fericiti cand merg cu fata la directia de mers
Fals! Atunci cand pleci intr-o calatorie lunga cu masina, copilul se va plictisi indiferent in ce pozitie calatoreste. In plus, daca l-ai obisnuit de la inceput sa mearga cu spatele, nu are de unde sa stie ce pierde in materie de peisaj.
Daca nu esti tu soferul si stai cu cel mic pe bancheta din spate, comunicarea este chiar inlesnita de pozitia rear facing a scaunului.
Mitul 6: Companiile de scaune auto vor doar sa te faca sa cheltui mai multi bani
Fals! Nu trebuie sa iti cumperi cel mai scump scaun auto de pe piata ca sa fii in deplina siguranta. Exista scaune cu sistem rear facing prelungit care costa mai putin de 450 de lei si care sunt la fel de sigure ca si modelele mai scumpe. Diferenta intre modele nu consta in sistem, ci in materialele folosite si in brand.
Mitul 7: Parintii mei nu au folosit niciodata un scaun auto si n-am patit nimic cand eram copil
Daca parintii tai au condus preventiv si ai avut norocul sa nu fii implicat niciodata intr-un accident auto pe vremea cand erai copil, asta nu inseamna ca esti ferit de accidente pentru tot restul vietii. Nu ignora riscurile la care te expui atat tu, cat si copilul tau, ori de cate ori va urcati in masina.
In plus, generatia de astazi conduce mai repede si mai mult, petrecand zilnic ore in sir in trafic. Asa se explica de ce numarul de accidente auto creste de la an la an, multe dintre ele avand grad ridicat de severitate.