Dezvoltarea morala a copilului incepe de la varsta de bebelus si continua si la adolescenta. Spre deosebire de dezvoltarea fizica, cea etica este mai complexa si complicata. Pentru a deveni o persoana cu un simt moral puternic, copilul are nevoie de o fundatie educativa solida la fiecare varsta sau etapa a copilariei.
Etapa 1 - Bebelusul
Un nou-nascut sau bebelus nu stie ce inseamna sa fii moral sau etic. El detine notiunile de bine si rau raportandu-le doar la propria persoana si la nevoile personale.
Imediat dupa nastere, bebelusul experimenteaza stari noi. De exemplu, in cele 9 luni de sarcina, acesta nu a simtit niciodata nevoia de foame. De aceea, el asociaza foamea cu ceva rau, care doare.
Bebelusul stie ca el este centrul universului celor din jurul lui si considera ca este "corect" sa i se satisfaca toate dorintele si nevoile.
Etapa 2 - Copilul mic
De pe la 18 luni incolo, copilul incepe sa faca diferente. Apare conceptul de "deosebire" intre el si alte persoane. El incepe sa inteleaga si sa invete ca este o individualitate si ca este diferit de altii sau ca exista alte persoane cu nevoi personale si drepturi. De asemenea, incepe sa se prinda ca in casa exista reguli care trebuie respectate. Pentru el poate fi destul de frustrant acest lucru.
Chiar si asa, copilul inca nu este capabil sa judece ceva ca fiind corect sau gresit. El stie si aplica doar ceea ce il invata ceilalti si filtreaza faptele in functie de invataturile care i se dau. El inca nu stie ca este rau sau gresit sa lovesti pe cineva, decat daca i se spune. Dar nu crede el asta si nu vede in acest act un gest rau. Il vede asa pentru ca i se spune si pentru ca stie ca va fi pedepsit si nu ii face placere acest lucru.
Este o varsta importanta, la care i se poate modela usor comportamentul si in care invata ca ascultarea de parinti este o regula importanta, pe care trebuie sa o respecte.
Foto: cdn.sheknows.com
Etapa 3 - Prescolarul
La aceasta varsta apare un punct de cotitura in dezvoltarea morala a micutului tau. El incepe sa internalizeze principiile familiei si sa le adopte ca fiind ale lui. Pe la 6 ani nu este neobisnuit sa auzi copilul spunand "in familia noastra se face....". Acestea devin norme morale pentru copil, iar comportamentul lui e modelat in functie de ele.
Destul de tarziu in prescolaritate, micutul incepe sa inteleaga cu adevarat regulile de aur ale moralitatii si sa-si dea seama ca tot ce face el ii afecteaza pe cei din jur. In plus, invata ca ceilalti au drepturi si opinii, care pot fi diferite de ale lui, dar pe care trebuie sa le respecte.
Etapa 4 - Scolarul
Copilul incepe sa se intrebe daca parintii si profesorii sunt atotstiutori sau infailibili. Si incepe sa se indoiasca de asta. Autoritatea nu este o amenintare pentru el, ci o necesitate pentru viata sociala. Copilul scolar stie ca trebuie sa asculte de parinti si ca daca incalca o regula, trebuie sa fie pedepsiti.
Au un simt al corectitudinii bine impamantenit. Dar este si perioada in care incep sa isi formeze opinii proprii si sa le sustina cu tarie. Este capabil sa internalizeze valori religioase.
Etapa 5 - Prea/adolescentul
Este o perioada morala vulnerabila pentru el. Moralitatea se contureaza mai mult in functie de influentele anturajului si poate ajunge sa faca alegeri in functie de valorile de grup, nu proprii. Ei vad parintii mai mult ca pe niste consultanti decat ca pe o autoritate. Este etapa la care devin interesati de valorile morale ale unei societatii, despre ceea ce este just si ce nu.