Desenele animate au un puternic efect asupra preferintelor alimentare ale copiilor, sustin specialistii. Acest lucru ar trebui sa fie unul imbucurator, insa specialistii sunt ingrijorati de varietatea din ce in ce mai mare de producatori de alimente nocive care se folosesc de aceasta slabiciune a copiilor pentru a-si vinde produsul. Cum il ajuti sa faca alegeri sanatoase?
Pentru ca micutii retin mai bine imaginile decat alte elemente verbale, indicatiile vizuale cum ar fi siglele sau caracterele ca Shrek, Hannah Montana, Scooby-Doo sau Winnie-the-Pooh ii pot ajuta sa isi aminteasca ce vad in desene si sa aleaga produse alimentare inscriptionate cu ele pe ambalaj.
Manipularea comportamentului alimentar al copiilor prin personaje de desene animate
Utilizarea personajelor de desene animate in industria alimentara dedicata copiilor este o practica de marketing des-folosita si foarte profitabila. Ea functioneaza pe urmatoarea metoda: copiii se uita la desene, isi aleg eroi sau caractere preferate, si apoi le asociaza imaginea cu produsele alimentare pe ale caror ambalaj apar. Asadar, pentru micutii care sunt pasionati de Shrek, acele cereale sau batoane de ciocolata ori alte alimente cu imaginea acestuia vor fi mai atractive pentru ei, indiferent daca gustul altui produs de acelasi fel ar fi mult mai bun.
Specialistii au facut mai multe studii si experimente pe copii carora li s-au pus in fata produse alimentare cu etichete si ambalaje obisnuite si produse cu imagini de desene animate. Copiii au ales produse cu personaje de desene animate si s-au aratat mai satisfacuti de gustul lor decat de cel al celor fara niciun personaj pe ele.
Specialistii sustin ca prezenta acestor personaje de desene animate pe ambalajul produselor alimentare capteaza aproape instant atentia copiilor, iar o asociere a lor cu alimente sanatoase ar putea incuraja tinerii sa faca alegeri mai bune cand vine vorba de alegerile alimentare. Ele au puterea de a accesa amintirile copiilor si anumite sentimente pe care si le-au format in legatura cu ele. Astfel ca, daca un copil este pasionat de Winnie-the-Pooh, indiferent de cat de bun sau rau va fi un produs alimentar care va avea pe ambalaj personajul, acesta il va alege.
Ingrijorator este faptul ca astfel de personaje sunt folosite in principal de marii producatori de produse junk-food sau de alte tipuri de hrana nesanatoasa. Bomnoanele, ciocolata, acadelele, snacks-urile sau chips-urile sunt pline de desene si de caractere care au efect magnetic asupra copiilor. Astfel ca oricat de mult ar incerca unii parinti sa isi educe copiii intr-un stil alimentar sanatos, este dificil sa ii tii departe pe copiii mici de astfel de atractii greu de stavilit. Cel putin o data vei cadea, ca parinte, in capcana aceasta si vei cumpara micutului produsele mult ravnite.
Copiii mici, sub 7 ani, nu reusesc sa inteleaga intentiile manipulatoare are marketingului. Oricat le-ai explica ca este un aliment care nu face bine in sanatatea lui, el nu va reusi sa inteleaga acest lucru. Va avea impresia ca ii interzici "accesul" la personajul lui preferat de desene animate. Ba chiar ar putea fi confuz atunci cand il lasi sa se uite la Shrek, dar nu il lasi sa isi cumpere snacks-uri cu imaginea lui.
Cum il ajuti sa faca alegeri sanatoase?
Exista insa si o parte a producatorilor de alimente sanatoase care au adoptat aceasta strategie in planul de marketing si care incearca sa ii atraga pe copii spre alegeri sanatoase si benefice in sanatatea lor. Cel mai indicat este, spun specialistii, sa incerci sa promovezi astfel de desene animate in educatia copilului si sa ii orientezi alegerile catre produse alimentare cu desenele lui preferate, dar cu un continut sanatos si sigur pentru organismul lui.