Educatia copiilor este un proces complex si de durata. In timp ce majoritatea parintilor considera ca invatarea cat mai devreme a cititului, scrisului sau numaratului sta la baza inteligentei si succesului scolar al copilului, specialistii sustin ca nu acestea au cel mai important rol. Raportul "Pe propriile picioare – Heart Start" evidentiaza rolul crucial al inclinatiilor emotionale si sociale ale copilului in reusita scolara.
Rolul inteligentei emotionale in reusita scolara a copilului
"A fi pe propriile picioare – Heart Start" este o propunere a psihologului Daniel Goleman (in cartea sa "Inteligenta Emotionala"), care lanseaza o revolutie in psihologie, sustinand importanta cruciala a emotiilor in dezvoltarea personalitatii umane.
Specialistii in psihologie sustin ca inteligenta emotionala si capacitatea copilului de a relationa si de a stabili relatii cu cei din jur stau la baza succesului la scoala, dar si a succesului in viata.
Multi parinti nu inteleg inca faptul ca performantele scolare ale copiilor au foarte putina legatura cu abilitatea micutului de a citi la o varsta frageda sau de a rezolva ecuatii inainte de vreme. Mintea este esentiala in dezvoltarea unui copil inteligent si descurcaret, insa si emotiile au un rol esential in succesul micutului in viata. Iar cei responsabili cu antrenarea si educare mintii si a emotiilor copiilor sunt in principal parintii. Acest "antrenament" al emotiilor si trairilor copiilor, precum si al mintii incepe inca de la nasterea bebelusului.
Felul in care bebelusul simte emotiile si starile mamei si este afectat de acestea si modul in care indrumi si controlezi aceste stari astfel incat sa se transforme in ceva constructiv poate forma un copil de succes. Viata de familie si atmosfera din sanul ei reprezinta primul "curs" la care asista copilul in formarea inteligentei emotionale.
Cu alte cuvinte, felul in care il tratezi pe copil, atentia pe care i-o acorzi, rabdarea cu care il ajuti sa depaseasca probleme, comunicarea, stilul disciplinar pe care il aplici, toate acestea contribuie la dezvoltarea emotionala a copilului – cruciala in reusita scolara.
Psihologul sustine ca multi parinti gresesc in abordarea si educarea copiilor lor astfel:
-
le ignora sentimentele, trairile, emotiile sau le trateaza superficial;
-
sunt prea indulgenti;
-
dispretuiesc sau arata lipsa de respect pentru sentimentele lor.
Toate contactele sau schimburile dintre parinti si copii au un substrat emotional si contribuie la dezvoltarea inteligentei lor emotionale.
Specialistul sustine ca primii 4 ani de viata ai celui mic sunt esentiali in dezvoltarea lui emotionala si felul in care te comporti si il lasi sa isi exprime si sa isi controleze emotiile pana la aceasta varsta contribuie la reusita lui in viata la maturitate.
Daca cel mic va avea sau nu succes la scoala se poate prezice in functie de abilitatile si inclinatiile lui emotionale si sociale. Iata care sunt principalele elemente de care depinde reusita scolara a micutului:
-
incredere (in propriile forte, puterea controlului si stapanirii de sine etc.);
-
intentie (dorinta, perseverenta, nevoia de a-si pune amprenta asupra unor lucruri sau probleme si de a le rezolva);
-
curiozitate;
-
comunicare (dorinta de a comunica, de a stabili relatii verbale cu ceilalti, de a-si exprima sentimentele, trairile, emotiile in cuvinte);
-
cooperare (capacitatea de a imparti lucruri, de a-si astepta randul, "spiritul de echipa", adaptarea nevoilor personale la nevoile unui grup etc.);
-
implicare (capacitatea de a se implica, de a-i intelege pe ceilalti si de a fi inteles).
In concluzie, nu capacitatea copilului de a citi sau de a face socoteli este esentiala in procesul de invatare si in reusita scolara, ci mai degraba capacitatea de a sti cum sa invete lucruri si sa faca fata provocarilor la nivel emotional.
Semnele si comportamentul unui copil inteligent emotional
-
are capacitatea de a vorbi liber despre ceea ce simte;
-
cunoaste si identifica propriile emotii prin care trece si pe cele ale celor din jurul lui;
-
comunica usor cu cei din jurul lui; este deschis la dialoguri;
-
stie sa-si controleze sentimentele negative si impulsurile;
-
este motivat (descopera placerea din spatele anumitor activitati si este orientat spre performanta sau succes);
-
se adapteaza usor la situatii noi;
-
are prieteni si stabileste cu usurinta relatii cu cei din jurul lui;
-
este capabil sa isi impuna propriile preferinte si sa puna intrebari.