Copiii au un program zilnic pe care trebuie sa il respecte, cu ore fixe pentru multe dintre activitati. Insa este un program pus la punct si organizat de tine. Daca le pui in carca copiilor mai multe liste cu activitati, teme, cursuri, ore de somn, de mancare sau joaca si il pui sa le aranjeze in ordinea in care sunt facute isi va prinde urechile in ele. Cand vine vorba de organizarea timpului la copii, trebuie sa incerci sa il faci sa fie in stare sa prioritizeze si sa potriveasca de unul singur tot acest "puzzle" de activitati dintr-o zi.
Copiii au tendinta sa amane lucrurile pe care le au de facut: mesele, temele, joaca etc. "Fac mai incolo" auzi tot timpul de la copil! Amanarea lucrurilor pe care le au de facut se rasfrange nu numai asupra lui, ci si asupra celor care au asteptari de la el.
Pentru copii notiunea de timp este una abstracta. Daca nu reusesc sa il identifice intr-o forma palpabila pentru ei, atunci nu exista. De asemenea, fara a sti sa citeasca ceasul nu il poti ajuta pe copil sa isi organizeze activitatile de peste zi.
Timpul si ceasul stau la baza invatarii organizarii sau planficarii timpului. Copiii trebuie sa aiba varsta necesara pentru a intelege si a recunoaste aceste amanunte si abia apoi sa treaca la planificarea lor.
Fa un calendar mare si colorat impreuna cu copilul!
Calendarul este un instrument bun de planificare a activitatilor dintr-o saptamana. Dupa ce copilul invata sa citeasca ceasul si invata ca ziua are 24 de ore, in medie cu 12 zile zi si 12 noapte, atunci poti face si un calendar zilnic.
Desenati-l si decupati-l impreuna. Scrieti dimineata la trezire ziua saptamanii in care sunteti si apoi enumera (una sub alta) orele pana seara la culcare.
Apoi, impreuna cu el, noteaza activitatile de peste zi pe care le are de facut. Intreaba-l si pe el ce se potriveste si unde.
Chiar daca nu stiu foarte bine, el reuseste sa identifice cat de cat ora la care se culca seara sau la care mananca de pranz, pentru ca te aude pe tine mentionand-o mereu si atunci va sti cam unde se potriveste in program. Sau, la intrebarea "cand mananci cereale cu lapte si banana, ar putea raspunde "cand ma trezesc". Atunci ii poti spune "uite asta inseamna aici (arata pe calendar), adica la prima ora din calendar, cand ne trezim – la 7:30 dimineata".
Fa la fel cu toate activitatile, explicandu-i mereu cam in ce zile sunt ele si la ce ore din zi pe intelesul lui.
De la curatenia casei si pana la cumparaturile zilnice ori saptamanale, totul trebuie programat. Si nu oricum, cu pixul si hartia. Vei delega persoane pentru fiecare activitate in parte si perioada din zi in care trebuie facuta si vei face tot posibilul ca acestea sa fie respectate.
Daca nu se incadreaza in timp, ii vei atrage atentia copilului asupra faptului ca e tarziu si ca pana la ora x trebuie terminata aranjarea jucariilor. Stabileste recompense pentru cei care respecta cel mai bine termenele si consecinte ale nerespectarii lor.
Invata-l pe copil sa nu mai fie negativist!
Negativismul copiilor este o cauza care sta in calea neindeplinirii sarcinilor la timp.
Sa luam un exemplu: tema la matematica. Cand se face ora la care trebuie sa se ocupe de ea, copilul incepe cu "nu stiu sa o fac", "nu vreau sa o fac", "nu am chef sa o fac" - totul incepe cu "nu".
Trebuie sa il ajuti sa depaseasca aceasta atitudine negativa care ii face mai mult rau si prin care isi subapreciaza propriile capacitati. Comportamentul opozant al copilului trebuie sa fie infranat inca din fasa.
- lenea (lipsa de chef pentru a se ocupa de tema);
- depresia, frica (ca nu e in stare, ca se face de ras, teama de profesoara, faptul ca nu ii place clasa sau scoala la care este etc.);
- furia (ca il iei de la joaca pentru a face tema etc.).
Toate sentimentele care il incearca pe copil cand spune aceste lucruri trebuie discutate si depasite intr-o forma sau alta. De aceea este indicat sa il intrebi de fiecare data ce simte atunci cand se exprima astfel. Pedepsele sunt inutile in acest caz.
Fii un model pentru el!
Trebuie sa incepi prin a fi tu o persoana responsabila, cu capul pe umeri care este in stare sa isi organizeze eficient timpul. Daca esti haotica, impacientata si neorganizata atunci cand faci diverse lucruri si copilul vede, atunci va crede ca acesta este modelul pe care trebuie sa il urmeze.