De ce copiii nu ar trebui sa invete sa citeasca si sa scrie inainte de 6 ani. Ce se poate intampla

| | Actualizat: 2019-09-18 17:34:57

In Marea Britanie, copiii incep sa citeasca si sa scrie la varsta de 5 ani, in China incep sa citeasca la varsta de 3 ani si sa scrie la 6 ani, in Polonia, prescolarii invata primele litere, ca si in Spania si in multe alte tari din toata lumea.

In Finlanda, una dintre tarile cu cel mai laudat sistem de invatamant, copiii nu incep sa citeasca si sa scrie decat dupa ce au implinit 7 ani. Cum este mai bine?

Expertii, educatorii si parintii isi dau seama ce greu le este celor mici cand incep sa scrie si sa citeasca inainte de 6 ani. Si asta din cauza ca multi nu sunt inca pregatiti si nici nu au deprins abilitatile necesare pentru a putea face aceste lucruri.

De ce sa invete copilul sa scrie si sa citeasca inainte de 6 ani?

Exista micuti care sunt curiosi sa citeasca si sa scrie inainte de varsta de 6 ani si chiar o fac fara eforturi prea mari. Dar, sa fie clar! Nu este o regula valabila pentru toti. Fiecare copil evolueaza in ritmul propriu. Si in timp ce unul este pregatit pentru anumite lectii, altul nu. Aceste diferente evolutive sunt platite, de obicei, de catre cei care invata mai lent, deoarece educatia, in general, este standardizata si nu individuala.

Dar cum este corect? La ce varsta ar trebui sa invete cei mici sa citeasca si sa scrie? Poate ca cel mai important nu este sa marchezi o varsta specifica, ci sa stii daca cel mic este pregatit pentru alfabetizare si sa incurajezi dezvoltarea si stimularea acelor abilitati care il vor ajuta in procesul de invatare.

Realitatea este ca, in multe tari, copiii incep sa citeasca si sa scrie prea devreme. Si lucrul acesta il spun experti, pedagogi si profesori. Acestia sustin ca introducerea in alfabetizare se face atunci cand cel mic a atins suficienta maturitate pentru a dobandi aceaste abilitati. Care este urgenta? De ce o asemenea graba?

Ar trebui sa se joace, sa dezvolte abilitati

Dr. Lilian Katz, profesor emerit de educatie la Universitatea din Illinois, care tine prelegeri in intreaga lume despre educatie in primii ani de viata ai copilului, sugereaza ca, un copil care incepe sa citeasca foarte devreme, poate sa invete sa si scrie mai repede, dar ajuns la varsta de 11-12 ani, se observa ca nu da un randament atat de bun ca unul care a invatat sa scrie si sa citeasca mai tarziu. In plus, acesta avertizeaza ca introducerea timpurie a alfabetizarii este mai nociva pentru baieti decat pentru fete.

Un studiu al Universitatii Cambridge condus de Robin Alexander afirma ca la 4 si 5 ani un micut nu este pregatit sa inceapa sa primeasca o educatie mai formala. Invatarea trebuie sa se bazeze pe imbunatatirea abilitatilor prin joc.

Chiar si asa, politicile, sistemele educationale, programele de invatamant ale multor scoli si unii parinti insista sa introduca in timpul educatiei timpurii alfabetizarea. Acestia sustin ca micutii pot invata sa citeasca si sa scrie inainte de 6 ani, daca o iau ca pe o joaca.

Ce i se poate intampla copilului cand invata sa citesca si sa scrie de la o varsta frageda

Sunt copii care nu au dobandit abilitatile motorii necesare pentru a tine bine stiloul atunci cand li se cere sa scrie numele lor, altii nu sunt capabili sa citeasca silabe fara sa se chinuie. Asta nu inseamna ca au probleme de invatare, dar inca nu sunt pregatiti sa citeasca si sa scrie.

Cand copilul este fortat si nu este pregatit sa citeasca si sa scrie inainte de varsta de 6 ani, se intampla urmatoarele 6 lucruri:

1. Poate suferi o respingere si un blocaj, astfel incat procesul de invatare sa fie incetinit si sa i se para ceva dificil in loc de o aventura fericita.

2. Ar putea face mai multe greseli de ortografie pe viitor.

3. Simte frustrare, mai ales daca vede ca alti copii din clasa sunt capabili sa scrie scrisori sau sa citeasca, iar el nu poate.

4. Stima de sine scazuta, sentiment de inferioritate in comparatie cu ceilalti colegi.

5. Pierderea interesului pentru citit si scris.

6. Demotivare, fie de teama de a nu putea face acest lucru, fie de anxietate in fata provocarii.

Citeste si despre