Cum sa-mi determin elevii sa citeasca o carte?

| | Actualizat: 2005-12-14 16:15:59
Intrebare:

- Sunt cadru didactic, profesor de Limba si literatura romana, si am probleme cu elevii mei, pe care sincer ii consider ca pe copiii mei. Pana acum nimeni nu s-a prea ocupat de ei si nu-i intereseaza deloc scoala, sunt si cu probleme sociale, etc. Nu stiu ce metode sa aplic ca sa-i fac sa citeasca, sa puna mana pe o carte cu mare placere. Am uitat sa mentionez ca nu sunt genul de profesor care sa-i terorizeze. Suntem prieteni foarte buni, comunicam, dar daca le zic sa citeasca ceva pe langa manual vorbesc singura. Nu pot sa zic ca nu au incercat, dar citesc 50 de pagini si se plictisesc. M-am gandit sa fac cu ei o expozitie, sa alegem impreuna un scriitor si asa mai departe. Da, ideea le-a suras, dar cand le-am zis sa citeasca, sa facem impreuna planse, programe pe calculator am inceput sa vorbesc singura. Imi este ciuda pt ca scoala nu se ocupa cum trebuie iar ei sunt elevi buni, tineri pe care societatea ii va pierde daca nu facem ceva. Va multumesc mult. Poate imi dati un sfat ce sa fac cu ei. Am uitat sa va zic ca am clasele IX-XI, si liceu si profesionala. Multumesc anticipat.

Raspuns:

Problema pe care dvs. o enuntati in mesajul trimis este una care vizeaza pe majoritatea elevilor de liceu din zilele noastre. Aceasta lipsa a placerii sau dezinteres pentru lectura in general, si nu numai pentru cea suplimentara recomandata, este caracteristica elevului acestor timpuri, elev pasionat de muzica, Internet, jocuri si distractiile cotidiene.

Asa cum banuiti, o solutie universal valabila nu exista, ci cheia unei astel de probleme este motivarea elevilor. Pentru inceput, pentru ca motivatia intrinseca este aproape inexistenta, incercati sa-i motivati dvs. Programul amintit de dvs. pare a fi unul destul de interesant, insa intotdeauna trebuie sa aveti in vedere si interesele lor.

Va recomand ca atunci cand incercati sa implementati un astfel de program sa discutati eu elevii programul inainte, sa-l negociati si sa-l adaptati noilor cerinte si exigente ale lor. Totodata pentru ca spuneti ca totusi ceva succese au fost inregistrate, si anume ei au fost in stare sa citeasca 50 de pagini, incercati sa dozati pe cat posibil ceea ce este de citit, impartiti materialul de citit fie intre elevi, fie pe perioade de timp.

Modalitati de ilustrare inedite si conforme cu interesele elevilor a continutului materialului citit pot fi de folos in acest caz. Punerea in scena a lecturii sub forma slide-urilor, a interpretarii, a muzicii, a povestirilor modificate ii pot interesa pe elevii de liceu. Un aspect important ce poate influenta semnificativ  interesul lor pentru lectura il reprezinta si tipul lecturii, astfel pe cat posibil recomandati-le pentru inceput un material mai usor de citit, cu o poveste adecvata varstei si intereselor lor. Pentru a afla cam ce ii intereseaza sa citeasca puteti sonda acest lucru prin clasa, intrebandu-i despre ultimele materiale citite (fie ele si sub forma unor reviste). Totodata o scurta prezentare a cartilor, prezentare bine construita astfel incat sa-i incite pe acestia sa citeasca mai departe poate fi utila, curiozitatea lor constituind un adevarat atuu pentru a citi. Totodata pentru a va ajuta in acest demers puteti apela la consilierul psihopedagogic/psihologul scolii, experienta sa concreta de lucru cu acei elevi fiind de folos in aceste cazuri.


Mult succes!
Clara Monica Craciun,
psiholog
Clinica Psihosolutions.

www.psihosolutions.ro

Cauti un raspuns la problemele copilului tau? Adreseaza si tu o intrebare!

Citeste si despre