Pana ajung la varsta scolara, copiii traiesc mare parte a timpului intr-o lume plina de imaginatie, cu figuri ale binelului si ale raului, cu super-eroi. Pana la aceasta varsta, copiii au invatat din jocuri si desene animate ca, daca te calca o masina, mai ai totusi 80% viata, poti continua cumparandu-ti o viata sau cel mult pierzi o viata, dar mai ai alte patru.
In acest punct al dezvoltarii psihice si cognitive, copilul are nevoie de persoane reale (educatori, politisti etc.) care sa-i ghideze trecerea de la lumea imaginara la cea reala. Acest lucru nu se intampla de la sine, doar pentru ca au implinit 7 sau 8 ani. Copiii au nevoie de informatii prezentate pe intelesul lor, insusite si exersate prin joc - metoda lor principala de invatare. Operand cu informatiile primite, punandu-le in practica in mod experimental, recepteaza sensul lor si il pot transpune apoi in drumurile lor – ne-a explicat Anda Pacurar, psihoterapeut.
Pentru ca un element important in ghidarea trecerii la "nivelul" urmator, cel al realitatii, este inlocuirea super-eroilor cu oameni din realitate, Tedi a invitat toti elevii claselor I sa frecventeze scoala sigurantei. Aici, copiii afla de la invatatori si politisti ca pot fi in continuare protejati, dar nu de super-eroi, ci de persoane adevarate cu puteri reale. si, mai ales, ca se pot proteja singuri insusindu-si toate informatiile care tin de siguranta lor.
Odata ce implinesc 7 ani, in mod obisnuit, sunt pregatiti sa inceapa o noua etapa a dezvoltarii lor. Pot intelege si respecta mai bine jocurile cu reguli, pot fi mai independenti si pot avea responsabilitati crescute. Este perioada de viata cand au foarte mare nevoie sa fie stimulati, iar activitatile sa fie diverse - a adaugat psihoterapeutul Anda Pacurar.
Indrumatorii din afara familiei (invatatorii, politistii etc.) sunt modele usor de urmarit de catre cei mici. Pe langa autoritatea pe care le-o prezinta prin functie, faptul ca nu fac parte din familie si ca nu interactioneaza permanent cu ei, ii ajuta pe cei mici. In plus, parintii au tendinta de a proceda intr-un fel care, in loc sa castige atentia copiilor, uneori o pierd. Motivul ne este explicat tot de catre Anda Pacurar:
Multi dintre parinti sau dintre cei care ii ingrijesc continua sa ramana hiperprotectori si dupa ce copiii implinesc 6 sau 7 ani, varsta de la care pot sa-si castige usor, usor independenta. Uneori devin si mai cicalitori, amintind copilului constant sa aiba grija, ca trebuie sa fie atent pe drum si in clasa etc. Cicalirea, insa, nu duce la responsabilizarea copilului ci, in mod frecvent, la o detasare a lui de realitate. El ajunge sa perceapa cuvintele adultului ca pe un zgomot de fond fara a mai recepta mesajul transmis.
Prin intermediul materialelor educative puse la dispozitia elevilor de clasa I, Scola sigurantei urmareste ca, prin metode educative specifice varstei lor, copiii sa invete cum sa preintampine potentialele situatii neplacute la Åcoala, pe drum spre Åcoala sau atunci cand raman singuri acasa. Programul scoala sigurantei Tedi a fost demarat in luna septembrie 2015 si se va desfasura pe tot parcursul anului scolar 2015-2016.
Proiectul poate fi urmarit si pe www.scoalatedi.ro