Pepco Romania lanseaza campania „Discutii din inima”, alaturi de Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Happy Minds si Fundatia Noi Orizonturi
▪ Doar 42% dintre parinti aloca peste doua ore pe zi activitatilor alaturi de copiii lor sub 10 ani
▪ Din cauza faptului ca parintii si copiii nu comunica, 58% din tineri sufera de anxietate si atacuri de panica
▪ Campania “Discutii din inima” incurajeaza exprimarea sentimentelor si a nevoilor, pentru imbunatatirea dinamicii relationale in familiile din Romania
Timpul alocat de parinti copiilor pentru activitati comune si joaca depinde in mare masura de varsta copiilor. Astfel, in cazul copiilor sub 10 ani, doar doi din cinci parinti (42%) spun ca aloca peste doua ore pe zi acestor activitati, arata rezultatele unui studiu national realizat de Salvati Copiii. In comparatie cu un studiu anterior, realizat in 2013, se observa o scadere drastica a acestui procent, care la momentul respectiv ajungea la 92%. Totodata, doar unu din cinci parinti mai aloca minim doua ore activitatilor comune in cazul copiilor cu varste de peste 10 ani. Scaderea este si mai dramatica in acest caz, ponderea fiind de 21%, fata de 70% in 2013. In plus, ponderea parintilor care nu reusesc sa aloce deloc timp relatiei cu propriul copil ajunge la 15%, fata de anul 2013 cand aceasta era de doar 2%.
In acest context, Pepco Romania alaturi de Organizatia Salvati Copiii, Asociatia Happy Minds si Fundatia Noi Orizonturi lanseaza campania “Discutii din inima”, cu scopul de a trage un semnal de alarma asupra lipsei de comunicare dintre parinte si copil, din cauza ca, de cele mai multe ori, niciuna dintre parti nu stie sa isi verbalizeze sau sa isi gestioneze emotiile.
Astfel, pentru ca uneori lipsa comunicarii verbale a sentimentelor poate fi inlocuita prin scris, simbolul campaniei este reprezentat de ideea crearii unui jurnal in care atat copiii, cat si parintii, sa isi poata exprima gandurile, sentimentele sau nevoile. Iar astfel, sa poata verbaliza ulterior sentimentele pe care nu si le-au spus niciodata. Un alt punct forte al campaniei este facilitarea accesului la resurse specializate pentru familiile care nu stiu sa abordeze conversatiile dificile despre emotii.
„Pepco este un brand dedicat familiilor, printr-o gama larga de produse potrivite fiecarui membru, dar si amenajarii locuintei, promovand starea de bine in familie si confortul caminului. Campania «Discutii din inima» abordeaza o problema profunda si frecvent ignorata: lipsa comunicarii eficiente intre parinti si copii. Astfel, propunerea unor metode alternative de comunicare, cum ar fi jurnalele, poate fi un pas inovator. Acesta permite membrilor familiei sa depaseasca barierele impuse de normele traditionale care adesea descurajeaza exprimarea vulnerabilitatii emotionale. Se faciliteaza astfel un dialog constructiv care poate ajuta la vindecarea ranilor emotionale si la consolidarea legaturilor. Pe site-ul campaniei poate fi consultat un ghid in care se regasesc diverse intrebari care pot ajuta in initierea anumitor discutii si pot usura derularea acestora”, spune Bogdan Grigoriu, Head of Region at Pepco Romania, Bulgaria and Greece.
Conform statisticilor Asociatiei Happy Minds, realizate in urma apelurilor primite in helpline-ul depreHUB, 58% din tinerii din ziua de azi sufera de anxietate si atacuri de panica, 23% sufera de depresie, 6% au fobie sociala si 32% consuma substante. Cauza acestor probleme, de cele mai multe ori, este tocmai lipsa unei comunicari deschise, sincere despre problemele cu care copiii se confrunta in ziua de azi.
Prin campania „Discutii din inima”, Pepco preia finantarea teenline-ului depreHUB, timp de un an, asigurand astfel continuitatea acestui serviciu valoros pentru tinerii din Romania. Copiii si adolescentii care intampina dificultati emotionale pot apela gratuit, 24/7, linia de suport 0374.461.461 pentru a primi consiliere imediata din partea psihologilor depreHUB. Acest serviciu le permite accesul la ajutor specializat, in special copiilor din familii defavorizate, unde resursele emotionale sunt limitate si sprijinul parental adesea absent.
„Suntem constienti ca intr-o societate in care discutiile deschise despre problemele emotionale din familie sunt adesea evitate, asa cum ne arata si statisticile, nu poti genera imediat Discutii din inima. De aceea, accesul la o linie de helpline gratuita si accesibila 24/7 cum este depreHUB teens, rupe aceasta bariera oferindu-le copiilor sansa de a fi ascultati si intelesi. Impreuna cream astfel un mediu sigur si empatic unde tinerii pot vorbi deschis, fara teama de a fi judecati. Mai mult, ne dorim sa dezvoltam constant instrumente si materiale de psihoeducatie pentru copii si parinti, cu ajutorul echipei depreHUB teens, facilitand o mai buna intelegere, exprimare si gestionare a emotiilor”, spune Yolanda Cretescu, presedintele Asociatiei Happy Minds.
Conform celui mai recent studiu national realizat de Salvati Copiii in 2022, 536.000 de copii aveau unul sau ambii parinti plecati la munca in strainatate. Conform aceluiasi studiu, aproximativ 180.000 de copii erau total lipsiti de ingrijirea parinteasca, avand ambii parinti sau parintele unic sustinator al familiei monoparentale la munca peste hotare. Majoritatea copiilor de peste 10 ani cu cel putin un parinte plecat la munca in strainatate (57%), fie n-au fost intrebati, fie n-au fost de acord cu plecarea parintilor.
In contextul in care Romania este una din tarile cu cei mai multi copii ramasi singuri acasa, „Discutii din inima” vine in intampinarea nevoilor lor de conexiune emotionala, de conectare si reconectare cu parintele plecat la munca in strainatate.
„Incepand din 2010, Salvati Copiii a dezvoltat un program complex de interventie directa pentru copiii cu parinti plecati la munca in strainatate, persoanele in grija carora au ramas si parintii acestora. Din 2019, ne bucuram de sprijinul PEPCO Romania in cadrul programului. Astfel, peste 4.600 de copii si adulti (persoane in grija carora au ramas copiii sau parinti) din judetele Arges, Caras-Severin, Dambovita, Hunedoara, Iasi, Mures, Suceava, Vaslui au beneficiat de suport prin intermediul acestui parteneriat, fiind inclusi, in functie de nevoi, in activitati de suport psihologic, educational si social, si participand la activitati de socializare si timp liber”, spune Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Organizatia Salvati Copiii.
Pentru a sustine si a contribui la dezvoltarea unei relatii bazate pe incredere si siguranta intre parinte si copil, Fundatia Noi Orizonturi ofera Cursuri de educatie parentala prin metoda validata la nivel international „Cercul Sigurantei”. Cu acest scop, in cadrul campaniei „Discutii din inima” vor fi formati cel putin 100 de specialisti in metoda „Cercul Sigurantei” care vor lucra direct cu parintii care intampina dificultati in gestionarea relatiei cu copilul lor sau care pur si simplu vor sa imbunatateasca relatia, oferindu-le instrumente care faciliteaza intelegerea emotiilor copiilor precum si a nevoilor acestora.
„«Discutii din inima» este o campanie care este inspirata si isi doreste sa puna accent pe dezvoltarea unei relatii de incredere si siguranta intre copil - parinte. Relatia ofera fundatia solida pentru dezvoltarea psiho-emotionala sanatoasa a copilului. Statisticile arata ca in multe familii nu se dedica timp sau atentie pentru a crea aceasta fundatie. De aceea, specialistii formati de noi ii vor sustine pe parinti in mod direct pentru: imbunatatirea relatiei parinte-copil, cresterea empatiei si intelegerii, cresterea securitatii atasamentului, schimbarea stilului de comunicare, reducerea anxietatii si a comportamentelor indezirabile”, spune Catalina Murariu, Director Dezvoltare - Fundatia Noi Orizonturi.