Ghid pentru parinti: echilibrarea vietii copiilor in contextul unui program prelungit la gradinita sau scoala

| | Actualizat: 2023-06-13 10:32:27

In societatea noastra in continua schimbare si accelerare, programul aglomerat al parintilor a devenit o realitate cu care multe familii se confrunta. Aceasta este o situatie care are implicatii profunde asupra modului in care copiii nostri cresc si se dezvolta. Din cauza presiunilor de la locul de munca, parintii sunt adesea nevoiti sa lase copiii la gradinita sau scoala timp de 8 pana la 10 ore pe zi, mult mai mult decat durata traditionala de scoala sau gradinita.

Aceasta practica a devenit norma pentru multe familii, o realitate care a schimbat dinamica traditionala a copilariei si a relatiei parinte-copil. Psihologul Dan Ivanescu aminteste ca fiecare copil este unic si ca experienta fiecaruia in acest context poate varia semnificativ, iar diferentele individuale in temperament, rezilienta si abilitati de adaptare pot influenta modul in care un copil raspunde la programul prelungit. Cu toate acestea, exista cateva efecte generale pe care le putem considera in contextul stagiului lung in gradinite si scoli.

„Pe termen mediu, copiii pot experimenta consecinte relevante pentru dezvoltarea lor din cauza programului extins la gradinita sau scoala. Cresterea stresului si anxietatii este evidenta, deoarece copiii se pot simti presati sa faca fata responsabilitatilor academice si sociale crescute. Oboseala si epuizarea pot fi de asemenea probleme majore, intrucat copiii necesita mai mult somn decat adultii pentru dezvoltarea lor holistica. Insa programul prelungit, adesea combinat cu deplasarea si activitatile extrascolare, poate duce la o privare cronica de somn, afectand performanta scolara si starea generala de bine a copilului. In plus, timpul petrecut in institutiile de invatamant limiteaza interactiunile calitative in familie, avand potentialul de a diminua legaturile familiale si sentimentul de apartenenta al copiilor.”, explica psihologul Dan Ivanescu.

Psihologul Dan Ivanescu

Echilibrarea vietii copiilor in contextul unui program prelungit la gradinita sau scoala

In conditiile in care multi copii petrec pana la 8-10 ore pe zi la gradinita sau scoala, este esential sa ne asiguram ca nevoile lor psihologice si emotionale sunt indeplinite. In acest sens, psihologul Dan Ivanescu sugereaza mai multe strategii pentru a ajuta copiii sa se adapteze si sa prospere in aceasta situatie.   

1. Asigurati echilibrul

„Una dintre cele mai importante strategii pentru a ajuta copiii sa gestioneze programul extins la gradinita sau scoala este sa asigurati un echilibru intre timpul petrecut intr-un mediu structurat si timpul liber. Fiecare copil are nevoie de un echilibru intre activitatile structurate si nestructurate, intre timpul petrecut intr-un mediu social si timpul petrecut in solitudine, intre activitatile fizice si cele cognitive. Un echilibru sanatos poate arata diferit pentru fiecare copil. In general, insa, un echilibru sanatos ar putea include un mix intre activitati academice, activitati fizice, timp liber pentru joc si creativitate, precum si timp suficient pentru odihna si relaxare. Echilibrul este vital pentru a preveni epuizarea si stresul, precum si pentru a incuraja dezvoltarea armonioasa a copilului”, declara psihologul Dan Ivanescu.   

2. Promovati activitatile de relaxare

„Intr-o lume aglomerata cu stimulare si informatii, copiii pot beneficia enorm de la activitati care ii ajuta sa se deconecteze, sa se relaxeze si sa se calmeze. Aici intra in scena activitati precum meditatia, tehnicile de respiratie, yoga pentru copii, desenul sau muzica. Aceste activitati au rolul de a calma sistemul nervos, de a reduce nivelul de stres si de a imbunatati starea de bine a copilului. De asemenea, acestea pot ajuta la imbunatatirea concentrarii si a performantei academice, la dezvoltarea autocontrolului si a abilitatilor de gestionare a emotiilor”, continua psihologul.   

3. Comunicati cu copilul

„Comunicarea este esentiala in orice relatie, inclusiv in relatia dintre parinte si copil. In contextul programului prelungit la gradinita sau scoala, este crucial sa mentinem o comunicare deschisa cu copiii nostri. Acest lucru inseamna sa ii ascultam cu atentie, sa le validam emotiile, sa le raspundem la intrebari si sa discutam cu ei despre experientele lor zilnice. Copiii au nevoie sa stie ca pot vorbi deschis despre grijile, fricile sau bucuriile lor si ca vor fi ascultati si intelesi. Aceasta comunicare deschisa poate ajuta la prevenirea si gestionarea stresului si anxietatii, la imbunatatirea stimei de sine si la dezvoltarea unor abilitati de comunicare sanatoase pe termen lung”, explica specialistul.   

4. Incurajati somnul de calitate

„Somnul este vital pentru dezvoltarea fizica si mentala a copiilor. Un program de somn regulat si suficient poate ajuta la prevenirea oboselii cronice, a tulburarilor de somn si a altor probleme de sanatate asociate cu privarea de somn. In functie de varsta, copiii au nevoie de intre 8 si 14 ore de somn pe noapte. In plus, calitatea somnului este la fel de importanta ca si cantitatea. Acest lucru inseamna un mediu de somn linistit si confortabil, fara perturbatii si fara aparate electronice inainte de culcare”, continua psihologul Dan Ivanescu.   

5. Consilierea psihologica

„In final, in cazul in care copilul prezinta semne de stres sau anxietate, este indicat sa fie consultat un psiholog. Un profesionist in domeniul sanatatii mintale poate oferi suport, strategii de gestionare a stresului si anxietatii si poate ajuta la identificarea oricaror probleme subiacente. Asadar, este esential sa intelegem ca fiecare copil este unic si ca experienta fiecaruia in acest context poate varia semnificativ. Cu toate acestea, cu ajutorul acestor strategii, putem asigura un mediu de dezvoltare optim pentru copiii nostri, chiar si in contextul unui program prelungit la gradinita sau scoala”, conchide psihologul Dan Ivanescu.

Foto: PR, Freepik

Citeste si despre