Multi copii au prieteni imaginari. Prietenul imaginar poate fi invizibil pentru ceilalti sau poate lua forma unui obiect sau a unei jucarii. Atunci cand prietenul imaginar este un obiect real, copilul isi imagineaza ca obiectul sau jucaria respectiva are personalitate si abilitati.
Un studiu australian spune ca aproximativ 65% dintre copii au prieteni imaginari. Autorul Lauren Young spune ca pana la doua treimi dintre copii, de obicei cu varste cuprinse intre 3 si 8 ani, au prieteni imaginari. Concluzia: prietenii imaginari sunt la fel de comuni precum cei reali.
Cu toate acestea, atunci cand parintii cauta statistici, ceea ce cauta adesea este asigurarea ca acest fenomen este unul normal. Un parinte al carui copil are un prieten imaginar, de exemplu, poate fi ingrijorat de faptul ca prietenul imaginar este un simptom al unei boli mintale. Un alt parinte poate fi ingrijorat de faptul ca acel copil nu are prieteni reali si trebuie sa inventeze prieteni imaginari, iar lista poate continua. In schimb, cand un parinte stie ca multi sau chiar majoritatea copiilor au prieteni imaginari va fi destul de sigur ca este perfect in regula si sanatos sa ai un prieten imaginar.
Prietenii imaginari, mai importanti decat ai fi crezut
Prietenii imaginari sunt suficient de comuni pentru a fi inofensivi. Un prieten imaginar poate avea, de fapt, multe beneficii. Acesta ii poate oferi unui copil o modalitate de a incerca si de a exersa noi abilitati fara a fi luat in ras. Copiii pot, de exemplu, sa foloseasca prietenii imaginari pentru a exersa abilitatile lingvistice sau sociale. Prietenii imaginari ii pot ajuta, de asemenea, pe copii sa vorbeasca despre situatii, sa gaseasca solutii la probleme sau sa isi descarce emotiile.
Copiii care au prieteni imaginari nu sunt de obicei singuratici. Ei nu au probleme in a-si face sau pastra prieteni. Parintii ar trebui sa vada prietenii imaginari nu ca pe un inlocuitor al prietenilor adevarati, ci ca pe un semn al ingeniozitatii unui copil. Un copil care are un prieten imaginar este un copil care a gasit o modalitate de a face fata sentimentelor si problemelor.
Copiii au doua moduri diferite de a relationa cu prietenii imaginari. Acestia pot avea relatii ierarhice sau relatii egalitare. Intr-o relatie ierarhica, unul dintre prietenii din relatie este dominant, mai puternic. In relatia egalitara, prietenul imaginar si copilul sunt pe picior de egalitate.
In relatia ierarhica, un prieten imaginar poate da ordine copilului sau il poate indruma spre o ascunzatoare buna. In alte cazuri, prietenul imaginar se afla sub comanda copilului si trebuie sa serveasca dorintele acestuia. Imaginati-va ce confort reprezinta acest lucru pentru un copil care, in viata reala, primeste ordine de la colegii sai! In sfarsit, are ocazia sa spuna altcuiva ce sa faca si sa obtina ascultarea acelui prieten.
Copiii care au relatii egalitare cu prietenii lor imaginari tind sa fie mai buni decat colegii lor la adaptarea sociala. Ei sunt deja buni la gestionarea prieteniilor si a situatiilor sociale. Interactiunea cu prietenul imaginar poate fi doar un mod al copilului de a exersa si de a imbunatati abilitatile existente.
Daca va ganditi bine, probabil ca, in calitate de adult, v-ati imaginat o conversatie cu un prieten sau o cunostinta. Poate ca nu va place modul in care ati gestionat o interactiune la o petrecere. Este posibil sa reconstituiti acea conversatie in mintea voastra cu finaluri diferite. Va ganditi: Ce s-ar fi intamplat daca as fi spus asta in loc de asta?
Acest lucru se aseamana foarte mult cu conversatiile pe care copiii le au cu prietenii lor imaginari.
Prietenii imaginari, multiple beneficii
Adultii vor fi surprinzi sa afle ca majoritatea copiilor care au prieteni imaginari vor sti sa ii separe de cei reali. Acestia sunt perfect capabili sa faca diferenta dintre realitate si fantezie. Expertul Tracy Gleason spune: "Modul in care imi place sa ma gandesc la acest lucru este ca exista un fel de bula magica in care traiesc copiii si tovarasii lor imaginari. Iar ei stiu ca bula exista si aleg sa nu o sparga".
Principalul avantaj este ca prietenul imaginar este mereu disponibil cand copilul are nevoie de el. Daca prietenii reali nu sunt langa, intervine prietenul imaginar. In plus, prietenii imaginari tin secrete si nu rad de copii. Micutul tau vrea sa-si imabineze cerul verde si iarba albastra? Prietenul imaginar va fi de acord si nu il va critica sau nu va rade de el.
Te intrebi care este rolul prietenilor imaginari? Iata o lista cu doar cateva dintre acestea:
- Ofera companie
- Ofera copilului sansa de a incerca diferite moduri de a face un anumit lucru
- Ii permit copilului sa se joace intr-un mod mai creativ
- Ofera un loc sigur pentru a exersa abilitatile de relationare
- Ii permite copilului sa testeze emotii puternice, cum ar fi furia si frica, in siguranta si in privat
- Lasa copilul sa fie cel care conduce, seful, atunci cand copilul se poate simti neputincios sau vulnerabil in viata reala
- Ii ofera copilului posibilitatea de a experimenta o viata privata interna bogata, in siguranta, fata de ochii celorlalti
- Acorda alinare atunci cand un copil este stresat, fiind acolo cu iubire si acceptare neconditionata (daca este imaginara).
FOTO: freepik.com