Cum percep copiii binele si raul, in functie de varsta

| | Actualizat: 2018-12-10 15:32:38

Cu siguranta, ca tata sau mama, ti-ai auzit copilul spunand de mai multe ori ca ceva "nu este corect". Aceasta afirmatie poate fi legata de faptul ca nu i se permite sa faca ceva ce vrea sau nu primeste ceva ce isi doreste, dar pe masura ce creste, aceasta perceptie poate fi aplicata altor situatii mai complexe.

Cum apare aceasta evolutie in gandirea copiilor, cu privire la semnificatia binelui si a raului, a adevarului sau a nedreptatii?

Iata explicatia pentru ce este bun si rau sau echitabil si nedrept la copii, in functie de varsta lor.

Au fost realizate mai multe studii care au incercat sa raspunda la aceasta intrebare. Cercetarile lui Jean Piaget si Lawrence Kohlberg despre dezvoltarea morala a omului te ajuta sa intelegi putin raspunsul la aceasta intrebare.

Ambii au concluzionat ca modul in care ideile se dezvolta in mintea unui copil cu privire la conceptul de bine si rau sau ce este just sau nedrept, este un drum complex care implica procese cognitive, experiente si crestere emotionala.

Sentimentul de bun si rau sau echitabil sau nedrept pentru copii

Piaget explica aceasta evolutie, in functie de varsta copilului.

MAI MIC DE 4 ANI

  • Tot ceea ce doresc sau le place este pur si simplu corect.
  • Tot ceea ce nu doresc si nu le place este si incorect.

DE LA 5 LA 9 ANI

Piaget numeste această etapa heteronoma, deoarece, pentru copiii de aceasta varsta, comportamentul lor este marcat de exterior:

  • Ei accepta ca toate regulile sunt create de persoane precum parintii, profesorii si Dumnezeu.
  • Cred ca regulile nu pot fi schimbate.
  • Ei nu iau in considerare intentia sau motivele care au dus la un anumit eveniment. Prin urmare, mai multe greseli, chiar daca sunt facuta accidental, este ceva mai rau decat o greseala mica, facuta in mod deliberat.
  • Ei cred ca vinovatii sunt intotdeauna pedepsiti, chiar si pe termen lung.

DE LA 10 ANI - etapa autonoma

La aceasta varsta, copiii sunt deja constienti de faptul ca:

  • Nu exista bine sau rau absolut.
  • Moralitatea depinde de intentii, nu de consecinte.
  • Ei inteleg ca regulile sunt acorduri care pot fi modificate si ca pot fi rupte pentru a satisface nevoile umane, de aceea modul lor de gandire este mai asemanator cu cel al adultilor.
  • In aceasta etapa apar sentimente morale, cum ar fi compasiunea sau altruismul.
  • Copilul de la 9 la 10 ani dezvolta abilitatea de a percepe regulile din punctul de vedere al altor persoane.

Este adevarat ca aceasta este ordinea etapelor pe care le traverseaza un copil, totusi, ritmul si circumstantele fiecarui micut sunt diferite si fundamentale pentru varsta specifica la care la atinge. De aceea, uneori pot aparea puncte de vedere foarte diferite intre doi copii de aceeasi varsta, fata de o situatie identica.

Cum sa ajuti copiii sa inteleaga sensul dreptatii si al limitelor

Pentru a ajuta copilul in acest proces trebuie:

  • Fii un bun exemplu pentru el, modeland in orice moment comportamentele dorite.
  • Intotdeauna incurajeaza empatia si sensibilitatea.
  • Invata-l sa vada lucrurile din diferite puncte de vedere.
  • Permite-i sa puna intrebari si sa analizeze regulile, astfel incat sa le poata urmari din convingere.
  • Daca copilul tau considera ca o situatie este "nedreapta", ajuta-l sa analizeze si sa solutioneze cat mai convingator posibil.

Citeste si despre