Fascinatia copiilor pentru jocuri de constructie se poate transforma intr-o pasiune cu multe beneficii pentru tot restul vietii. Parintii pot exploata cu succes nevoia de a crea si explora a copiilor lor pentru a-i atrage spre cursurile de programare si robotica. Aici, in grupuri mici, prin joc, copiii isi dezvolta aptitudini tehnice esentiale pentru job-urile viitorului, in care programarea si manipularea robotilor vor fi la mare cautare.
MindHub este o retea de scoli de programare pentru copiii cu varste intre 6 si 18 ani, care a patruns de doi ani in Romania. Reteaua functioneaza in regim de franciza, iar in prezent are 9 cluburi in toata tara, respectiv in Bucuresti, Constanta, Arad, Cluj, Brasov, Baia Mare, Iasi si Craiova. Discutam, mai jos, cu Polly Yankova, fondator al retelei de centre MindHub, despre cum putem dezvolta abilitatile tehnice ale copiilor si ce alte avantaje aduce cu sine invatarea de tip alternativ in astfel de cluburi.
1. Cum incurajeaza cursurile MindHub gandirea logica si abilitatile tehnice ale copiilor?
MindHub foloseste un program creat in cadrul companiei, special conceput pentru a-i ajuta pe copii sa avanseze in gandirea logica si analitica, precum si in abilitatile tehnice, prin utilizarea unor metode inovatoare de invatare bazata pe proiecte si nu numai. invatand specificul programarii si al codarii, ei ajung sa isi extinda setul de abilitati in multe feluri. in primul rand, ei folosesc logica pentru a urma pattern-urile folosite in programare, ceea ce duce, de asemenea, la o crestere semnificativa a abilitatilor lor de rezolvare a problemelor, iar apoi invata cum sa-si imbunatateasca abilitatile tehnice specifice domeniului IT.
Cursurile pentru diferitele grupe de varsta se concentreaza pe dezvoltarea diverselor aspecte ale domeniului IT, astfel incat acestia sa poata obtine o mai buna intelegere a modului in care functioneaza tehnologiile. Ei studiaza diferite limbaje si sisteme de programare si, prin urmare, dificultatea fiecarui modul este diferita. insa in centrul atentiei sunt atat gandirea logica, cat si competentele tehnice, de la grupele de incepatori pana la cele mai avansate.
2. Cum pot intelege copiii de 6-7 ani concepte tehnice precum robotica si programarea?
Potrivit perceptiei comune, copiii de varsta frageda nu ar putea intelege ideile de programare, deoarece limbajele tehnice sunt complexe, dar acest lucru nu este chiar adevarat. in primul rand, atunci cand copiii sunt la o varsta frageda, mintile lor sunt mai deschise pentru a intelege si a retine chiar si cele mai dificile informatii, insa numai daca acestea sunt prezentate intr-un mod care sa ajunga la ei. De aceea, programul nostru de studiu include o abordare inovatoare care ii ajuta chiar si pe cei mici sa inteleaga conceptele de robotica si programare. La un moment dat, ei incep chiar sa se bucure de acest proces mai mult decat de jocuri. Asta pentru ca au ocazia sa invete cum sa gestioneze un robot si sa-i dea comenzi, dar si cum sunt create jocurile lor preferate pe calculator.
Mentorii nostri au un mod creativ de a prezenta orice lectie si de a-i include pe copii in tot felul de activitati, astfel incat acestia sa faca pasi in a intelege cum functioneaza programarea.
3. Care sunt acele abilitati interpersonale dezvoltate prin cursurile MindHub?
Exista multe asa numite „soft skills” pe care cursurile MindHub le dezvolta copiilor. Pe langa gandirea analitica si logica, acestia au ocazia sa isi imbunatateasca abilitatile sociale si de lucru in echipa prin faptul ca se alatura unor proiecte cu prieteni de varsta lor. Ei devin mai adaptativi, deoarece trebuie sa invete cum sa detecteze o problema si sa o rezolve rapid. Am observat ca majoritatea copiilor din programele noastre au devenit, de asemenea, mai entuziasti, mai asertivi si mai constienti. De aceea, programul MindHub nu este pur si simplu unul care ii invata pe copii cum sa codeze, ci si un program care ii face sa progreseze din punct de vedere social si personal, pregatindu-i mai bine pentru viata ulterioara de adult.
4. Cum sunt incurajati copiii sa lucreze in echipa? Aveti exemple in acest sens?
Unele dintre cursurile noastre includ invatarea bazata pe proiecte si, de obicei, copiii sunt inclusi in echipe distincte pentru a atinge obiectivele finale. De multe ori, echipele sunt puse in competitie, ceea ce ii ajuta, de asemenea, sa fie mai dornici sa obtina rezultate. Cu toate acestea, misiunea reala a acelor proiecte este pur si simplu de a-i impinge sa joace „in echipa” si sa gandeasca „in afara cutiei”, chiar daca nu vin cu o solutie realista. in functie de grupele de varsta, ei sunt impartiti in echipe pentru a construi jocuri si aplicatii, pentru a explora concepte in lumea Minecraft sau pentru a face altceva.
5. Ce fel de pregatire academica au mentorii MindHub?
Avem multe centre in multe tari, dar nucleul viziunii MindHub este de a avea mentori care sunt pregatiti atat academic, cat si personal pentru a imbogati mintile copiilor. Cei mai multi dintre mentori au un background care include cursuri de absolvire si academii de programare si pedagogie. Cu totii sunt pregatiti sa urmeze abordarea stabilita de MindHub si sa fie o sursa de inspiratie pentru copii. De aceea sunt mentori si nu doar profesori - ei fac mai mult decat sa ii educe pe copii despre cum sa codeze si ce le rezerva IT-ul; le deschid mintile si ii influenteaza foarte mult.
6. Cum stie un parinte daca copilul sau este pregatit pentru astfel de cursuri?
Exista cateva semne pe care parintii le pot sesiza la copiii lor, iar daca fac acest lucru, depinde de ei sa ii incurajeze sa urmeze aceasta cale. Printre acestea se numara observarea unei afinitati pentru stiintele exacte, concentrarea mai mult pe logica decat pe emotii, o atitudine de rezolvare a problemelor si, bineinteles, un interes pentru tehnologie. Adesea, copiii nu stiu ce este cel mai bine pentru ei si sta in puterea parintilor lor de a le arata calea.
Daca un parinte isi surprinde adesea copilul reparandu-si jucariile stricate, alegand puzzle-uri si lego-uri in locul jocurilor traditionale de divertisment si petrecand adesea timp pe calculator (sau in aplicatii), cautand mai degraba sa afle cum functioneaza decat sa stea doar pe internet, atunci s-ar putea ca in acel copil sa se ascunda un viitor specialist IT de succes.
7. Exista o evaluare periodica a copiilor care urmeaza aceste cursuri? Ce standarde specifice trebuie indeplinite pentru a stabili ca un elev a inregistrat progrese semnificative in intelegerea conceptelor de programare?
Pe tot parcursul cursurilor, mentorii urmaresc indeaproape toti copiii si modul in care se descurca, astfel incat sa poata lucra individual cu ei, daca este necesar. Unele dintre cursuri includ diverse proiecte diverse ce monitorizeaza dezvoltarea personala si imbogatirea cunostintelor fiecarui copil. La finalul fiecarui modul, copiii primesc puncte, iar daca finalizeaza toate modulele unui anumit nivel, pot obtine toate cele 500 de puncte din cele cinci module si un certificat pentru finalizarea cu succes a nivelului respectiv. Ultima parte a fiecarui modul include un proiect specific, adaptat nivelului la care se afla.
8. Care este perioada minima de timp pe care acesti copii trebuie sa o petreaca la cursurile MindHub pentru a face progrese relevante in dezvoltarea competentelor tehnice?
Copiii pe fiecare segment de varsta au nevoie de o perioada de timp diferita pentru a face progrese semnificative. De obicei, dupa trecerea unui nivel (cu durata de 4 luni - o data pe saptamana, timp de 2 ore), copiii incep sa inteleaga materialul mai profund si incep sa-si creeze propriile programe si jocuri inovatoare. Cu toate acestea, programul pentru fiecare segment de varsta are o durata diferita, iar in cazul in care copiii doresc sa se dezvolte si sa se perfectioneze, si nu doar sa dobandeascan niste cunostinte superficiale, trebuie sa treaca toate nivelurile pana la sfarsitul programului. in plus, nivelurile se concentreaza pe dezvoltarea diferitelor aspecte ale tehnologiei si programarii, astfel incat acestia sa cunoasca diversitatea programarii si usile pe care aceasta le deschide atunci cand participa la toate nivelurile. Dupa nivelurile obligatorii, exista specializari intr-un domeniu ales de copii - design de jocuri, crearea de aplicatii mobile, crearea de pagini web, jocuri si animatii interactive etc.