Conceptul Montessori reprezinta stiinta de a dezvolta aripile viitorului adult, înca din copilarie, într-un mod liber, autodisciplinat si autonom.
Primele legaturi dintre sistemul structurat de Maria Montessori si învatamantul romanesc au radacini adanci în timp, întinse pana în anul 1931, cand un profesor autohton asista la întaia conferinta internationala de la Roma.
Doi ani mai tarziu, ajungeau în tara noastra si scriptic primele marturii ale sistemului Montessori, gratie unei brosuri traduse din limba italiana. În 1934 aparea si prima scoala de acest tip din Romania, la Bucuresti, într-un modul experimental.
Pana la debutul celui de-al doilea Razboi Mondial, miscarea educatiei alternative a cunoscut o dezvoltare fara precedent, fiind sustinuta inclusiv de tot mai multe elite ale intelectualitatii vremii, în frunte cu Nicolae Titulescu, membru în Comitetul de Onoare al Asociatiei Montessorienilor din Anglia, si presedinte al Asociatiei corespondente din Romania.
Abia în decembrie 1970 a fost consemnata prima expunere semnificativa a acestui tip de educatie de pe timpul regimului comunist, odata cu simpozionul national organizat din initiativa UNESCO, avand tema generala „Contributia Mariei Montessori la constituirea stiintei educatiei”.
Începand cu 1907, conceptele dezvoltate si sintetizate în Italia, în urma cu aproape 100 de ani, au cunoscut o amploare si o raspandire incredibila inclusiv în Europa de Est, implicit si în Romania, unde a patruns în 2007 cu prima scoala montessori din tara, iar în 2018 îsi deschide portile scoala Montessori Brasov, în centrul tarii.
Scoala Montessori Brasov ofera o metoda de educatie bazata pe activitatea independenta a copilului, bazata pe principiile încurajarii curiozitatii si a experimentarii, în functie de specificul individual al personalitatii acestuia si al intereselor sale de moment, raportat la materialele educationale dorite de elev. În acest concept, adultii au rolul de a observa, de a îndruma, de a insufla încredere, determinism si automotivare, nu de a sanctiona, recompensa sau a-i constrange pe cei mici. Pe drumul cunoasterii copiii pot alege sa lucreze fie individual, fie în grup, fara obligativitatea de a sta în banca, sub supravegherea adultilor, cei care au rol de ghizi si parteneri de dialog. Scopul mentorilor din sistemul Montessori este de a-i observa neîngradit pe copii într-un mediu al libertatii controlate si de a le prezinte materialele educationale la momentul potrivit. Acesta nu se adreseaza tuturor elevilor stand în fata clasei, precum se întampla în învatamantul clasic, ci se adreseaza individual fiecaruia, lucrand împreuna cu el.
Educatia Montessori se bazeaza pe activitati practice, dar si pe o cat mai profunda dezvoltare senzoriala, unde sunt folosite materiale si structuri special concepute pentru perfectionarea si ascutirea tuturor simturilor. Accentul este pus pe educarea holistica a copilului, în plan fizic, spiritual, social, mental si emotional.
Am investit si investim în adultii de maine, în profesionisti, constienti de atuurile si punctele forte ale propriei persoane, în oamenii care au potentialul de a a inspira si influenta o întreaga generatie.
Afla mai multe despre lumea, comunitatea si familia Montessori! Ne gasesti în Brasov, pe Calea Feldioarei 27A, sau pe www.scoalamontessoribrasov.ro, cum iti este mai bine, pentru ca la scoala Montessori Brasov îti oferim îndrumare, dar alegerea - îti apartine, indiferent de varsta.