Invatamantul traditional, in care profesorul explica informatiile, iar elevii asista pasiv la acumularea de cunostinte, ar trebui sa dispara. Exista noi metode pedagogice care transfomra predarea si invatarea intr-un proces activ si dinamic.
Aparitia tehnologiilor moderne si neuroimagistica au contribuit la dezvoltarea de noi domenii de cercetarea, cum ar fi Neuropsicopedagogia si Neurodidactica, care urmareasc sa inteleaga ce se intampla in creierul oamenilor in timp ce invata, pentru a dezvolta noi metode de educatie mai eficienta.
Asumarea unui rol activ in invatare stimuleaza creierul
Studiile în acest domeniu au relevat faptul ca transmiterea continutului in mod traditional; adica prin cursuri la care elevii au o participare foarte mica, nu este cea mai buna modalitate de educare. Aceasta ar reprezenta o schimbare importanta a modului de predare, deoarece in prezent se estimeaza ca intre 60% si 80% din timpul petrecut de elevi in clasa este dedicat doar ascultarii profesorului.
Un experiment deosebit de interesant, realizat la Massachusetts Institute of Techonolgy si publicat in revista "Transactions on Biomedical Engineering", a constatat ca un curs are acelasi impact la nivel cerebral ca vizionarea televiziunii, ceea ce inseamna ca modelele educationale pasive nu sunt cele mai bune pentru ca elevii sa invete.
Acesti cercetatori au urmarit activitatea sistemului nervos al elevilor, in timp ce indeplineau diferite sarcini. Astfel, ei au apreciat ca varfurile de activitate au aparut atunci cand isi faceau temele, in timp ce erau cufundati in munca de laborator si in perioadele de studiu. Dimpotriva, capacitatea lor a scazut in cadrul cursurilor, in unele cazuri au fost chiar similare cu cele vazute in stadiul dinainte de somn, ceea ce a fost considerat ca un indicator al scaderii activitatii cognitive sau a unei deconectari in sine.
Pentru ca elevul sa aiba un rol activ in invatare trebuie tinut cont de faptul ca creierul tinde sa proceseze date din emisfera dreapta, care este mai mult legata de creativitate si imagini. Prelucrarea lingvistica are loc in emisfera stanga. Prin urmare, din ce in ce mai multi profesori sunt de acord ca este necesar sa se schimbe modelul educational traditional.
Emotiile sunt esentiale pentru a invata
Cand un elev se afla intr-o sala de clasa, toate informatiile pe care le prelucreaza ajung la el prin simturi, iar primul filtru pe care il gaseste este tocmai sistemul limbic, in care situatiile sunt decodificate si li se acorda sens emotional. Daca situatia este clasificata ca semnificativa, exista un nivel de activare care stimuleaza invatarea si face ca informațiile sa fie mai memorabile.
Aceasta este tocmai una dintre bazele invatarii semnificative: a face ca noile cunostinte sa fie stimulante si corelate cu ceea ce elevul stie deja, astfel incat sa poata insera noile informatii cu o usurinta relativa in harta sa conceptuala si sa le confere un sens. in acest caz, emotia este cheia care deschide usile catre curiozitate, trezeste interesul si accentueaza atentia.
Pe de alta parte, cand invatarea devine un proces placut si distractiv, care trezeste emotii pozitive, elevul dezvolta o atitudine mai proactiva si poate fixa mai bine cunostintele. De fapt, un studiu realizat la Universitatea din California si publicat in Journal of Neuroscience a dezvaluit ca emotiile precum stresul afecteaza capacitatea creierului de a invata, in special domeniile legate de memorie.
Acesti cercetatori au descoperit ca, desi stresul nu dureaza mai mult de cateva ore, este mai mult decat suficient timp pentru a afecta sinapsele. in practica, stresul acut activeaza molecule numite corticotropine, care afecteaza stabilirea sinapselor si, prin urmare, invatarea.De aceea, pentru a invata, este important ca elevul sa aiba un rol activ in educatia sa pentru ca continutul sa aiba relevanta.