Fiecare generatie vine cu propriile sale caracteristici, multe dintre ele legate de mediul si contextul tehnologic, istoric si social in care creste si se dezvolta. Generatia Z, de exemplu, adica persoanele nascute intre 1997 si 2012, este primul grup din istorie care nu a cunoscut lumea fara Internet. Este prima generatie 100% digitala, tehnologia, internetul si utilizarea dispozitivelor electronice facand parte din viata lor inca de la nastere - spre deosebire de parintii lor, care au trait in mare parte o copilarie fara retele de socializare si in care singurul ecran era televizorul sau computerul familiei de acasa.
In prezent, ni se pare normal sa vedem copii de toate varstele cu un telefon sau o tableta in mana, in timp ce iau masa cu familia la restaurant sau in timp ce asteapta o programare la cabinetul medical. Acest lucru i-a determinat atat pe psihologi, cat si pe expertii in parenting sa ii critice puternic pe parintii din generatia X (persoanele nascute intre 1965-1980) sau Mileniala (persoanele nascute intre 1981-1996), subliniind ca modul in care sunt educati copiii acestora ar putea sa ii afecteze enorm.
Milenialii, ultima generatie care a cunoscut viata de dinainte de internet
Daca copiii din generatia Z sunt prima generatie care a trait o copilarie 100% digitala, parintii lor sunt, de asemenea, prima generatie in care tehnologia a devenit un instrument de baza in parenting si in viata lor in general.
De la utilizarea acesteia pentru a organiza si gestiona programul propriu, dar si al copiilor, pana la a avea toate informatiile din lume la indemana, parintii din generatia Millennials au reusit sa includa aceasta parte a vietii lor de adolescenti si adulti in rolul lor de parinti.
Pe de o parte, parintii din aceasta generatie se remarca, fara indoiala, printr-o mai mare constientizare a parentingului in comparatie cu generatiile anterioare, in parte datorita usurintei cu care pot consulta orice nelamuriri sau intrebari legate de acesta.
Pe de alta parte, insa, exista preocupari legate de utilizarea excesiva a dispozitivelor electronice in viata copiilor lor si de lipsa frecventa a unor limite clare in ceea ce priveste utilizarea acestora.
O copilarie cu ecrane - buna sau rea?
Dupa cum au aratat deja unele studii, timpul excesiv petrecut in fata ecranelor, precum si gestionarea sau controlul deficitar al continutului la care au acces copiii ar putea avea repercusiuni asupra dezvoltarii competentelor sociale, emotionale si cognitive ale generatiei Alfa (persoanele nascute intre 2010 si 2025).
Potrivit rezultatelor cercetarilor din ultimii ani, supraexpunerea la dispozitivele electronice de la o varsta frageda poate afecta negativ toate aspectele, de la capacitatea de atentie si dezvoltarea limbajului pana la comportament si abilitati sociale.
Insa nu tot ce tine de utilizarea ecranelor este negativ. Utilizarea ecranelor a avut, de asemenea, unele beneficii, potrivit catorva studii, inclusiv o mai buna performanta academica si invatarea mai multor cuvinte, in special atunci cand tehnologia a fost utilizata pentru a sprijini invatarea.
In plus, copiii din generatia Alfa pot avea multe avantaje pe care parintii si bunicii lor nu le-au avut. Utilizarea tehnologiei a deschis usile cater mii de lucruri pe care alte generatii nu le-au avut, cum ar fi cursurile online si resursele necesare pentru a invata orice isi propun.
Se considera chiar ca acestia ar putea avea un avantaj mai mare si ar putea depasi - din punct de vedere tehnologic - generatia Z, care este considerata in prezent ca fiind cea mai alfabetizata si mai priceputa in domeniul digital. Cheia pentru toate acestea consta, desigur, in modul in care tehnologia este utilizata in viata copiilor.
- Sursa foto: Freepik