Elevii din clasele I-IV nu vor putea sa participe la olimpiadele scolare, in 2025

| | Actualizat: 2025-01-20 10:30:18

Elevii de clasele primare sunt exclusi de la olimpiadele si concursurile scolare care se vor desfasura anul acesta! Ministrul Educatiei, Daniel David, a explicat decizia intr-o postare pe blogul sau personal, subliniind ca nivelul primar ar trebui sa fie mai degraba orientat catre cooperare si echilibru decat spre competitie.

Elevii claselor primare, exclusi de la olimpiadele scolare in 2025

Elevii din clasele I-IV nu vor putea participa, in anul scolar 2024-2025, la olimpiadele si concursurile scolare nationale ale caror calendare de desfasurare au fost anuntate recent de ministerul Educatiei si Cercetarii. In ordinul de ministru care aproba aceste liste, institutia reglementeaza ca aceste competitii sunt dedicate doar elevilor din invatamantul secundar, adica celor din clasele V – XII / XIII.

CITESTE SI: Elevii vor fi mutati periodic in banci, pentru a preveni discriminarea! Metodologia a fost publicata in Monitorul Oficial

Acesta este primul ordin de ministru semnat de Daniel David, noul ministru al Educatiei.

„Art. 2 – (2) La etapele nationale/internationale ale proiectelor cuprinse in anexele 1 si 2 care se desfasoara sub forma de competitii, in concurs intra doar elevi din invatamantul secundar”, scrie in ordinul care aproba listele concursurilor scolare de tip proiecte educationale extrascolare (CPEERI – regionale si CPEENI – nationale si internationale).

„Art. 2 – Competitiile scolare aprobate prin prezentul ordin se organizeaza doar pentru elevii din invatamantul secundar si in conformitate cu Metodologia-cadru de organizare şi desfaşurare a competiţiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activitaţilor cuprinse in calendarul activitaţilor educative, şcolare şi extraşcolare, aprobata prin O.M.E.C.T.S. nr. 3035/2012, cu modificarile si completarile ulterioare”, mai scrie in ordin.

Intr-o postare pe blogul sau personal, ministrul Educatiei, Daniel David, spune ca in ciclul primar trebuie construite „elementele de baza ale competentelor-cheie”, iar acest nivel elementar trebuie dezvoltat in ritmul fiecarui copil. Potrivit acestuia, participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, incepand sa stimuleze prea devreme o industrie a meditatiilor si focalizari prea timpurii pe anumite domenii, ignorandu-se altele, tot de baza.

CITESTE SI: Numarul maxim de elevi intr-o clasa, incepand cu anul scolar 2025-2026

Redam integral postarea de pe blogul ministrului Educatiei, Daniel David:

„Vad ca este primita in spatiul public cu multa curiozitate vestea ca Ministerul Educatiei si Cercetarii nu organizeaza olimpiade scolare pentru clasele I-IV in anul 2025. Din respect pentru aceasta preocupare, ca sa punem acest lucru in context, iar apoi in profunzime psihoeducationala, iata cum stau lucrurile, pentru o intelegere mai clara a acestei decizii:

(1) Adevarul este ca ministerul nu a organizat olimpiade scolare pentru clasele I-IV nici anul trecut (2024), asa ca nu este chiar o premiera.

(2) Este drept insa ca acest lucru este acum asumat mai ferm de mine deoarece:

a. In clasele I-IV important este sa construim elementele de baza ale competentelor cheie.

b. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat in ritmul fiecarui copil. Daca ratam acest lucru, atunci celelalte dezvoltari care se bazeaza pe el au de suferit. Am vazut in unele testari recente ca unele forme de analfabetism functional identificate in clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a.

c. Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, incepand sa stimuleze prea devreme o industrie a meditatiilor si focalizari prea timpurii pe anumite domenii, ignorandu-se altele (tot de baza), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competentelor cheie.

d. Este important sa fim congruenti in politicile educationale, pentru a nu deruta copiii si a nu avea politici cu efecte care se anuleaza reciproc. Am inlocuit la nivelul invatamantului primar evaluarea prin note cu evaluarea prin calificative tocmai in lumina lucrurilor descrise mai sus, pentru a nu produce prea devreme segregare intre copii (si scoli) si afectarea stimei de sine, important fiind aici sa dezvoltam nivelul elementar al tuturor competentelor cheie, in ritmul personal al fiecarui copil, nu sa facem diferentieri prea fine (si adesea nerelevante) si prea devreme intre copii. In acelasi spirit, la aceste varste se urmareste mai ales dezvoltarea cooperarii si a lucrului in echipa, competitia, importanta si ea, trebuind insa gandita la acest nivel in acest context.

e. Foarte important pentru mine, astfel de olimpiade organizate la nivel de minister la acest nivel educational nu reprezinta seturi generalizate de bune practici europene.

(3) In fine, pentru a stimula competitia adecvata, ministerul nu interzice derularea unor concursuri locale, regionale, nationale asumate autonom si responsabil de scoala (si cu consultarea parintilor), congruente insa cu politicile ministerului (si monitorizate de acesta), care pot patrunde intr-un portofoliu educational mai extins, dar nu au greutatea si mesajul unei olimpiade organizate de minister. Tot aici amintesc ca avem deja evaluarile obligatorii la clasa a II-a si a IV-a, pe care ar trebui sa le folosim mult mai atent in procesul de invatare personalizata a elevului.

Asadar, hai sa ne focalizam in clasele I-IV pe dezvoltarea riguroasa si in ritmul personal, la cat mai multi copii, a tuturor aspectelor elementare necesare competentelor-cheie, fara sa distorsionam acest proces prea devreme prin focalizarea pe olimpiade organizate de minister, cu accente prea timpurii pe anumite domenii, ignorandu-se alte (ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competentelor cheie), dar lasand scolilor posibilitatea sa faca comparatii responsabile si voluntare prin concursuri locale/regionale/nationale ce pot intra intr-un portofoliu educational extins".

Citeste si despre