Peste 90.000 de copii din Romania nu merg la gradinita, desi sunt inscrisi! Parintii nu considera necesar

| | Actualizat: 2023-05-31 13:58:00

 

Peste 90.000 de copii din Romania nu merg la gradinita, desi sunt inscrisi in invatamantul prescolar, arata cel mai recent studiu al fundatiei World Vision Romania!
Aproximativ 500.000 de copii cu varste intre 3 si 6 ani sunt inscrisi la gradinita, insa mai bine de o treime dintre ei nu ajung in institutiile de invatamant. Motivul? Multi parinti nu considera necesar mersul la gradinita! Altii, o treime dintre cei chestionati, au mentionat lipsa banilor drept motiv pentru care ii tin pe cei mici acasa. 45% dintre copiii din sate ajung rar in fata educatorilor, arata studiul. 
„Nu cunosc de fapt si de drept importanta educatiei timpurii. Acolo unde vorbim de comunitati vulnerabile, vorbim de mai putin de 50 de lei pe luna pe care parintele poate sa il investeasca in educatie.”, a explicat Mihaela Nabar, director executiv World Vision Romania.
In multe cazuri, efectele negative ale lipsei educatiei prescolare s-au vazut in clasele primare. Copiii se adapteaza si socializeaza mai greu, nu au curaj sa raspunda in timpul activitatilor, tind sa intarzie la ore, considerand ca programul este optional si nu sunt suficient de motivati sa aiba rezultate bune la invatatura. 
„Tind sa intarzie, sa considere ca programul este optional. Un copil care porneste cu stangul obtine calificative ce nu il satisfac. Cel mult "Suficient" nu il va motiva sa munceasca mai mult si faptul ca se va integra mai greu in colectiv, va fi un minus pentru el”, a explicat Aurelia Mihordea, invatatoare. 
89% dintre elevii de scoala generala sunt analfabeti sau semianalfabeti functional!
Numarul copiilor analfabeti functional a crescut alarmant! Doar 11% dintre elevii romani inteleg un text citit, sunt capabili sa extraga din el o informatie si chiar sa-l evalueze, arata cel mai nou raport de literatie, lansat de BRIO, platforma care foloseste un sistem de testare standardizata conceput in conformitate cu cele mai riguroase standarde globale de catre specialisti in psihometrie.
42% dintre elevii din clasele I-VIII sunt analfabeti functional, adica nu ar putea sa inteleaga corect afisul unui eveniment sau semnele de circulatie, in timp ce aproximativ 47% dintre acestia sunt in categoria de „minim functional“. Doar 11% dintre elevii romani au obtinut scorul „functional“, adica au capacitatea de a localiza, intelege si sintetiza informatia dintr-un text scris, arata statisticile. 
Cei mai multi copii analfabeti functional se afla in regiunea de Vest – Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis. La polul opus se afla partea de Est a tarii, respectiv judete Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui.
Documentul arata si ca „dupa finalizarea a doua cicluri scolare, elevii nu fac mari progrese in ceea ce priveste nivelul de alfabetizare. Copiii intra nefunctionali in scoala si ies nefunctionali din scoala. Ies cu multe cunostinte, dar nu si cu capacitatea de a intelege textele citite (...) Analfabetismul functional nu dispare la iesirea copilului din sistemul de educatie formala, e o umbra care merge cu el toata viata si care-i acopera mare parte din viata, impiedicandu-l sa progreseze in vreun fel ca individ. Vom avea niste viitori adulti incapabili sa citeasca un contract de munca. Este o problema nationala si nu este una a copiilor, ci a intregului sistem si a noastra ca societate“, a explicat Gabi Bartic, CEO al platformei BRIO.
Aceasta a mentionat si cateva din consecintele analfabetismului functional, respectiv: o viata saraca din cauza nivelului scazut de educatie si venitul mic obtinut la un job prost platit, o sanatate fizica slaba si o speranta de viata scazuta. 
„Avem o problema mare cat o tara: acei copii, care nu au nicio vina ca noi nu ii invatam cum sa invete, ne vor fi doctori, avocati, contabili, ingineri, ne vor face legi. Nu peste mult timp, acei copii de care noi nu ne-am ocupat vor fi adulti si vor decide si pentru noi diverse lucruri. Sau, cel mult, vor face asta cot la cot cu noi. Acei copii vor fi victimele unei societati care s-a uitat, perseverent si consecvent, in alta parte“, a mai scris Gabi Bartic pe Facebook.
Intre timp, ministrul Educatiei, Ligia Deca, spune ca isi propune ca pana in 2030 rata de  analfabetism functional sa fie redusa cu 50%.
`Ne propunem ca pana in 2030 sa reducem cu 50% rata de analfabetism functional. Masurile concrete vizeaza o testare anuala care face parte dintr-un program mai amplu de reducere a analfabetismului functional. Este inclus si un program national de formare a cadrelor didactice care are ca scop familiarizarea lucrului cu copiilor pentru diminuarea analfabetismului functional”, a spus aceasta.

Peste 90.000 de copii din Romania nu merg la gradinita, desi sunt inscrisi in invatamantul prescolar, arata cel mai recent studiu al fundatiei World Vision Romania!

Parintii din Romania nu considera necesar mersul la gradinita

Aproximativ 500.000 de copii cu varste intre 3 si 6 ani sunt inscrisi la gradinita, insa mai bine de o treime dintre ei nu ajung in institutiile de invatamant. Motivul? Multi parinti nu considera necesar mersul la gradinita! Altii, o treime dintre cei chestionati, au mentionat lipsa banilor drept motiv pentru care ii tin pe cei mici acasa. 45% dintre copiii din sate ajung rar in fata educatorilor, arata studiul. 

„Nu cunosc de fapt si de drept importanta educatiei timpurii. Acolo unde vorbim de comunitati vulnerabile, vorbim de mai putin de 50 de lei pe luna pe care parintele poate sa il investeasca in educatie.”, a explicat Mihaela Nabar, director executiv World Vision Romania.

In multe cazuri, efectele negative ale lipsei educatiei prescolare s-au vazut in clasele primare. Copiii se adapteaza si socializeaza mai greu, nu au curaj sa raspunda in timpul activitatilor, tind sa intarzie la ore, considerand ca programul este optional si nu sunt suficient de motivati sa aiba rezultate bune la invatatura. 

„Tind sa intarzie, sa considere ca programul este optional. Un copil care porneste cu stangul obtine calificative ce nu il satisfac. Cel mult "Suficient" nu il va motiva sa munceasca mai mult si faptul ca se va integra mai greu in colectiv, va fi un minus pentru el”, a explicat Aurelia Mihordea, invatatoare. 

89% dintre elevii de scoala generala sunt analfabeti sau semianalfabeti functional!

Numarul copiilor analfabeti functional a crescut alarmant! Doar 11% dintre elevii romani inteleg un text citit, sunt capabili sa extraga din el o informatie si chiar sa-l evalueze, arata cel mai nou raport de literatie, lansat de BRIO, platforma care foloseste un sistem de testare standardizata conceput in conformitate cu cele mai riguroase standarde globale de catre specialisti in psihometrie.

42% dintre elevii din clasele I-VIII sunt analfabeti functional, adica nu ar putea sa inteleaga corect afisul unui eveniment sau semnele de circulatie, in timp ce aproximativ 47% dintre acestia sunt in categoria de „minim functional“. Doar 11% dintre elevii romani au obtinut scorul „functional“, adica au capacitatea de a localiza, intelege si sintetiza informatia dintr-un text scris, arata statisticile. 

Cei mai multi copii analfabeti functional se afla in regiunea de Vest – Arad, Caras-Severin, Hunedoara si Timis. La polul opus se afla partea de Est a tarii, respectiv judete Bacau, Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui.

Documentul arata si ca:

„Dupa finalizarea a doua cicluri scolare, elevii nu fac mari progrese in ceea ce priveste nivelul de alfabetizare. Copiii intra nefunctionali in scoala si ies nefunctionali din scoala. Ies cu multe cunostinte, dar nu si cu capacitatea de a intelege textele citite (...) Analfabetismul functional nu dispare la iesirea copilului din sistemul de educatie formala, e o umbra care merge cu el toata viata si care-i acopera mare parte din viata, impiedicandu-l sa progreseze in vreun fel ca individ. Vom avea niste viitori adulti incapabili sa citeasca un contract de munca. Este o problema nationala si nu este una a copiilor, ci a intregului sistem si a noastra ca societate“, a explicat Gabi Bartic, CEO al platformei BRIO.

Aceasta a mentionat si cateva din consecintele analfabetismului functional, respectiv: o viata saraca din cauza nivelului scazut de educatie si venitul mic obtinut la un job prost platit, o sanatate fizica slaba si o speranta de viata scazuta. 

„Avem o problema mare cat o tara: acei copii, care nu au nicio vina ca noi nu ii invatam cum sa invete, ne vor fi doctori, avocati, contabili, ingineri, ne vor face legi. Nu peste mult timp, acei copii de care noi nu ne-am ocupat vor fi adulti si vor decide si pentru noi diverse lucruri. Sau, cel mult, vor face asta cot la cot cu noi. Acei copii vor fi victimele unei societati care s-a uitat, perseverent si consecvent, in alta parte“, a mai scris Gabi Bartic pe Facebook.

Intre timp, ministrul Educatiei, Ligia Deca, spune ca isi propune ca pana in 2030 rata de  analfabetism functional sa fie redusa cu 50%.

„Ne propunem ca pana in 2030 sa reducem cu 50% rata de analfabetism functional. Masurile concrete vizeaza o testare anuala care face parte dintr-un program mai amplu de reducere a analfabetismului functional. Este inclus si un program national de formare a cadrelor didactice care are ca scop familiarizarea lucrului cu copiilor pentru diminuarea analfabetismului functional”, a spus aceasta.

Citeste si despre