Primele scoli incluzive pentru copiii cu Cerinte Educationale Speciale din Romania

| | Actualizat: 2024-06-03 14:05:43

 

Asociatia HELP Autism continua demersurile de accesibilizare a institutiilor de învatamant de masa pentru copiii cu Cerinte Educationale Speciale (CES). HELP Autism a initiat un proiect pilot, de data aceasta în parteneriat cu doua scoli din capitala - Scoala Gimnaziala nr. 59 si Scoala Gimnaziala nr. 311, Primaria Sector 6 Bucuresti si Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Sector 6, devenind astfel primele si singurele scoli incluzive din Romania certificate de HELP Autism. 

87% dintre elevii cu CES sunt copii cu tulburari specifice diagnosticelor de autism. 1 copil din 4 cu autism nu merge la gradinita sau scoala în Romania desi are varsta de scolarizare. Doar în anul 2021, 3.000 de elevi au renuntat la scoala, urmand studiile la domiciliu.

Dupa ce anul trecut, copiii cu CES au fost în pericol de a fi exclusi din scolile de masa în urma adoptarii unui articol legislativ care lasa admiterea lor la latitudinea directorilor de scoala si a existentei unor dotari specifice, asociatia continua derularea unor noi proiecte care fac scolile romanesti mai incluzive.

Prin proiectul pilot Scoli incluzive în Sector 6, ONG-ul a lucrat îndeaproape cu copiii, cadrele didactice si comunitatea pentru a crea instrumente de interventie, menite sa creasca nivelul de acceptare a persoanelor cu minti neurodiverse. Astfel, împreuna cu partenerii au desfasurat vineri, 31 mai, un eveniment special prilejuit de Ziua Internationala a Copilului, la Scolile Gimnaziale 311 si 59 din Sectorul 6, în prezenta reprezentantilor Primariei Sector 6 Bucuresti, Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Sector 6, HELP Autism si o parte dintre copiii beneficiari ai proiectului. În cadrul evenimentului au avut loc ateliere si au fost prezentate cateva dintre metodele inovatoare dezvoltate de ONG în colaborare cu scolile, parintii, copiii, comunitatea si reprezentantii institutiilor publice.

„Sunteti primii care ofera întelegere, acceptare si aveti posibilitatea sa deveniti ambasadori ai mintilor diverse, sa-i influentati si pe altii, sa deschideti drumul, caci în cativa ani nu vom mai vorbi despre tipic / atipic, vom fi majoritar diferiti si daca nu învatam sa lucram diferit, vom fi în cel mai mare impas al educatiei.” - Daniela Bololoi, Presedinte HELP Autism

În scoli au fost create spatii de integrare senzoriala dotate cu hamece, carti, materiale educationale si rucsacuri pline cu obiecte care ajuta la reglarea senzoriala si au fost marcate zonele hiperstimulante pentru a atentiona copiii cu tulburari senzoriale (1 din 10) si a le anticipa nevoile.

Proiectul pilot Scoli incluzive în Sector 6, derulat de Asociatia HELP Autism la solicitarea DGASPC Sector 6 si a Primariei Sector 6, a început la 1 octombrie 2023 si se desfasoara pe o perioada de 12 luni, în doua faze. Prima faza a presupus identificarea nevoilor de interventie la nivel de cadre didactice si facilitatori pentru gestionarea eficienta a elevilor cu CES de la clasele în care acestia sunt înscrisi, iar cea de-a doua, realizarea interventiilor necesare pe 4 piloni: cadre didactice, colectiv de elevi, parinti, comunitate, pentru asigurarea unui climat incluziv la clasa.

5 psihologi si psihoterapeuti si 6 însotitori angajati de asociatie în cadrul proiectului au fost constant prezenti în cele doua scoli oferind instrumente, knowhow si consiliere la fiecare pas. 31 de copii cu CES învata în cele 2 scoli, ei si-au îmbunatatit semnificativ atentia, comportamentul si implicit rezultatele.

„S-au întamplat minuni la mine în clasa, un copil care nu voia sa scrie, în ciuda numeroaselor noastre straduinte, s-a transformat într-o luna si jumatate. Fiind clasa a VIII-a a putut sa sustina simularea examenului de Evaluare Nationala.” - Ana Andone – profesor de istorie si dirigente la clasa a VIII-a la Scoala 59 

„Efectele imediate la clasa au fost observate mai ales datorita îndrumatorilor, constituind un exemplu de bune practici pentru profesori si colegi. De asemenea, au fost foarte valoroase cursurile oferite de specialistii HELP Autism în sesiunile de training pentru cadrele didactice si parinti. Programul ne-a adus mari beneficii si speram sa continue, copiii acestia au nevoie de sprijin. Multumim pentru ajutor!” - Paula Copacel, Director Scoala Gimnaziala 59

„Este un proiect de impact, care ne-a ajutat pe toti - profesori, elevi si parinti. Am învatat atat de multe lucruri noi si simtim ca suntem abia la început. Este important ca acest proiect sa continue, pentru ca vietile tuturor sunt mult mai bune, în special ale copiilor cu cerinte educationale speciale, pe care i-am redescoperit cu ocazia acestui program.” - Daniela Sandu, Director Scoala Gimnaziala 311

Proiectul pilot Scoli incluzive în Sectorul 6 a fost implementat de Asociatia HELP Autism si finantat de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Sector 6. HELP Autism a mai derulat anul trecut un demers pilot în gradinite, scopul fiind sa creasca gradul de acces al copiilor cu CES în scolile de masa din Romania.

În Romania, traiesc aproximativ 45.000 de persoane cu autism, dar în evidentele statului figureaza doar 11.000. 1 copil din 36 are o tulburare de spectru autist (TSA), iar anual sunt diagnosticati aproximativ 2.000 de copii (conform datelor INS). Sub 1% dintre adultii cu autism  din Romania ajung sa aiba un loc de munca. Pentru ca nu au mijloacele sa devina autonomi, acestia sunt predispusi la depresie si anxietate, ceea ce le scade calitatea vietii. Este un efect în lant deoarece statisticile arata ca în Romania 1 copil cu autism din 4 nu merge la scoala sau gradinita desi are varsta potrivita. Pentru ca nu beneficiaza de servicii sociale si medicale adaptate, acestia mor cu 16 ani mai devreme decat persoanele tipice.

Citeste si despre