Parintii si directorii de scoala care refuza sa semneze contractul educational risca amenzi intre 1.000 si 5.000 de lei! In cazul directorilor, acestia pot fie sa plateasca amenda, fie sa presteze munca in folosul comunitatii, potrivit ROFUIP 2024.
Amenzi usturatoare pentru parintii care refuza sa semneze contractul educational
Contractul educational prin care scoala, elevii si parintii isi asuma o serie de obligatii exista de cel putin 10 ani si trebuie semnat la inceputul fiecarui ciclu scolar. Fiindca au existat parinti care refuzau sa semneze acest document, pentru anul scolar 2024-2025 Ministerul Educatiei a introdus amenzi pentru acestia. Asadar, parintii care nu vor sa semneze contractul educational risca amenda intre 1.000 si 5.000 de lei, potrivit ROFUIP 2024.
Iata prevederile care apar explicit la articolul 172 din ROFUIP 2024, ca fiind contraventii:
„(1) Urmatoarele fapte constituie contraventii, in masura in care nu constituie infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) refuzul semnarii contractului educational de catre parinte sau reprezentantul legal, se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei;
b) refuzul semnarii contractului educational de catre directorul unitatii de invatamant, se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, sau cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii.
(2) Contraventiile prevazute la punctul 1) lit. a) si b) sunt sesizate de directorul, consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau de catre beneficiarii primari ori parintii/reprezentantii legali ai acestora.
(3) Aplicarea sanctiunilor se realizeaza in conformitate cu prevederile art. 148, alin. (2)-(4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art 148, alin(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) lit. a) se fac de catre persoanele imputernicite de primar in acest scop.
(3) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) lit. b) se fac de catre persoanele care au atributii de control din cadrul DJIP/DMBIP sau al Ministerului Educatiei, in urma sesizarii formulate de consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau de catre beneficiarii primari ori parintii/reprezentantii legali ai acestora.”
Ce obligatii prevede contractul educational
Contractul educational a fost introdus prin Legea Educatiei, adoptata in anul 2011, si a fost preluat si in noua Lege, adoptata anul trecut.
Reprezentantul parintilor, Iuliana Constantinescu, a explicat pentru Digi24.ro ca regulile prevazute in contractul educational nu reprezinta o noutate, fiind preluate din regulamentele de organizare si functionare ale scolilor, din obligatiile parentale sau din Legea Educatiei.
Obligatiile asumate de scoala
Obligatiile asumate de scoala, conform contractului, sunt urmatoarele:
- „a) sa asigure conditiile optime de derulare a procesului de invatamant;
- b) sa asigure respectarea conditiilor si a exigentelor privind normele de igiena scolara, de protectie a muncii, de protectie civila si de paza contra incendiilor in unitatea de invatamant;
- c) sa se asigure ca tot personalul unitatii de invatamant respecta cu strictete prevederile legislatiei in vigoare;
- d) sa se asigure ca toti beneficiarii educatiei sunt corect si la timp informati cu privire la prevederile legislatiei specifice in vigoare;
- e) ca personalul din invatamant sa aiba o tinuta morala demna, in concordanta cu valorile educationale pe care le transmite elevilor, si un comportament responsabil;
- f) sa sesizeze, la nevoie, institutiile publice de asistenta sociala/educationala specializata, directia generala de asistenta sociala si protectia copilului in legatura cu aspecte care afecteaza demnitatea, integritatea fizica si psihica a elevului/copilului;
- g) sa se asigure ca personalul din invatamant nu desfasoara actiuni de natura sa afecteze imaginea publica a copilului/elevului, viata intima, privata si familiala a acestuia;
- h) sa se asigure ca personalul din invatamant nu aplica pedepse corporale si nu agreseaza verbal sau fizic elevii;
- i) sa se asigure ca personalul didactic evalueaza elevii direct, corect si transparent si nu conditioneaza aceasta evaluare sau calitatea prestatiei didactice la clasa de obtinerea oricarui tip de avantaje;
- j) sa desfasoare in unitatea de invatamant activitati care respecta normele de moralitate si nu pun in niciun moment in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a copiilor/elevilor, respectiv a personalului unitatii de invatamant;
- k) sa se asigure ca in unitatea de invatamant sunt interzise activitatile de natura politica si prozelitism religios”
Obligatiile parintilor
Obligatiile asumate de parinti sau tutori legali sunt urmatoarele:
- „a) asigura frecventa scolara a elevului in invatamantul obligatoriu si ia masuri pentru scolarizarea elevului pana la finalizarea studiilor;
- b) prezinta documentele medicale solicitate la inscrierea copilului/elevului in unitatea de invatamant, in vederea mentinerii unui climat sanatos la nivel de grupa/clasa, pentru evitarea degradarii starii de sanatate a celorlalti copii/elevi din colectivitate/unitatea de invatamant;
- c) trimite copilul in colectivitate numai daca nu prezinta simptome specifice unei afectiuni cu potential infectios (febra, tuse, dureri de cap, dureri de gat, dificultati de respiratie, diaree, varsaturi, rinoree etc.);
- d) ia legatura cu educatoarea/invatatorul/institutorul/ profesorul pentru invatamantul prescolar/profesorul pentru invatamantul primar/profesorul diriginte, cel putin o data pe luna, pentru a cunoaste evolutia copilului/elevului;
- e) raspunde material pentru distrugerile bunurilor din patrimoniul scolii, cauzate de elev;
- f) respecta prevederile regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant;
- g) prezinta un comportament civilizat in raport cu intregul personal al unitatii de invatamant”
Obligatiile elevilor
Obligatiile pe care elevii si le asuma in acest contract sunt urmatoarele:
- „a) de a se pregati la fiecare disciplina/modul de studiu, de a dobandi competentele si de a-si insusi cunostintele prevazute de programele scolare;
- b) de a frecventa cursurile, in cazul beneficiarilor primari ai educatiei din invatamantul de stat, particular si confesional autorizat/acreditat;
- c) de a se prezenta la cursuri si la fiecare evaluare/sesiune de examene organizata de unitatea de invatamant, in cazul elevilor din invatamantul obligatoriu, inscrisi la cursuri cu frecventa redusa;
- d) de a avea un comportament civilizat si o tinuta decenta in unitatea de invatamant;
- e) de a respecta regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant, regulile de circulatie, normele de securitate si de sanatate in munca, de prevenire si de stingere a incendiilor, normele de protectie a mediului;
- f) de a nu distruge documentele scolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole, documente din portofoliul educational etc.;
- g) de a nu deteriora bunurile din patrimoniul unitatii de invatamant (materiale didactice si mijloace de invatamant, carti de la biblioteca scolii, mobilier scolar, mobilier sanitar, spatii de invatamant etc.);
- h) de a nu aduce sau difuza in unitatea de invatamant materiale care, prin continutul lor, atenteaza la independenta, suveranitatea si integritatea nationala a tarii, care cultiva violenta si intoleranta;
- i) de a nu organiza/participa la actiuni de protest altfel decat este prevazut in Statutul elevului;
- j) de a nu detine/consuma/comercializa, in perimetrul unitatii de invatamant, droguri, substante etnobotanice, bauturi alcoolice, tigari;
- k) de a nu introduce si/sau a face uz, in perimetrul unitatii de invatamant, de orice tipuri de arme sau alte produse pirotehnice, cum ar fi munitie, petarde, pocnitori, brichete etc., precum si sprayuri lacrimogene, paralizante sau altele asemenea care, prin actiunea lor, pot afecta integritatea fizica si psihica a beneficiarilor directi ai educatiei si a personalului unitatii de invatamant;
- l) de a nu poseda si/sau difuza materiale care au un caracter obscen sau pornografic;
- m) de a nu aduce jigniri si de a nu manifesta agresivitate in limbaj si in comportament fata de colegi si fata de personalul unitatii de invatamant sau de a leza in orice mod imaginea publica a acestora;
- n) de a nu provoca/instiga/participa la acte de violenta in unitatea de invatamant si in proximitatea acesteia;
- o) de a nu parasi incinta scolii in timpul pauzelor sau dupa inceperea cursurilor fara avizul profesorului de serviciu sau al invatatorului/institutorului/profesorului pentru invatamantul primar/profesorului diriginte.”
Surse: digi24.ro, edupedu.ro
Foto: Freepik