Compania Coca-Cola este acuzata ca a mituit medici si oameni de stiinta din domeniul sanatatii, din Franta, pentru a deturna atentia publica de la efectele nocive pe care le au asupra sanatatii bauturile companiei.
Informatia publicata de cotidianul "Le Monde" sustine ca banii, 8 milioane de euro, au fost cheltuiti de-a lungul ultimilor zece ani.
"Incepand cu 2010, Coca-Cola a acordat peste 8 milioane de euro unor experti si diverselor organizatii medicale, dar si sportive sau organizatoare de evenimente", scrie Le Monde, adaugand ca "in Franta, la fel ca si in alte parti ale lumii, aceste finantari tin de comunicare sau de pura sponsorizare si nu de desfasurarea unor studii stiintifice autentice".
Numele expertilor, facute publice de companie
Totul s-a declansat in 2015, de la o investigatie a jurnalistilor New York Times. Acestia au dezvaluit lobby-ul facut de Coca-Cola, iar pusa in fata faptului implinit, compania americana a promis transparenta si a publicat pe site-ul sau numele expertilor si listele de activitati pe care le-a finantat.
"Dieteticieni, nutritionisti sau specialisti in medicina sportiva: cea mai mare parte a celor 18 persoane numite sunt profesionisti din domeniul sanatatii", scrie Le Monde.
Finantarile companiei erau "pentru a face uitate riscurile legate de aceste bauturi indulcite, scotand in evidenta lipsa activitatilor sportive in ceea ce priveste obezitatea".
Clauze care influentau cercetarile stiintifice
Un studiu publicat de revista specializata in sanatate publica, "Journal of Public Health Policy", aparut la 8 mai, dezvaluie ca gigantul american a impus multe clauze prin care influenteaza cercetarile stiintifice pe care le sponsorizeaza. Autorii acestui studiu, coordonat de Sarah Steele, profesoara de politici de sanatate publica la Jesus College din cadrul Universităţii Cambridge (Marea Britanie), au putut examina cinci contracte incheiate de Coca-Cola cu universitati americane si canadiene de renume.
"Compania Coca-Cola isi rezerva dreptul de a rupe orice astfel de contract fara sa prezinte vreun motiv" iar "clauzele si conditiile precizate in contracte nu corespund declaratiilor facute de companie pe site-ul sau de internet", potrivit profesoarei Sarah Steele.