Elevii sa poata oferi feedback profesorilor, anonim, dupa primele module scolare - propunere de modificare a Statutului elevului

| | Actualizat: 2024-02-09 11:38:40

Asociatiile de elevi din Constanta, Bucuresti-Ilfov si Valcea propun, intr-un proiect de completare a Statului Elevului, ca acestia sa aiba dreptul de a le da profesorilor un feedback, dupa primele module de scoala. Ei propun ca acest lucru sa se faca prin fise anonime sau prin chestionare online „pentru a creste calitatea actului educational”.

Practic, potrivit Edupedu.ro, fiecare profesor diriginte anunta elevii si directorul unitatii de invatamant cu privire la ziua/zilele in care se va colecta feedback de la fiecare clasa. Apoi, fisele completate in format fizic vor fi colectate de profesorul diriginte, analizate si transmise profesorilor, in termen de 10 zile, respectand confidentialitatea elevului.

Cadrul didactic va discuta cu elevii de la fiecare clasa concluziile trase in urma fiselor de feedback, iar dirigintele analizeaza rezultatele la nivel de clasa si redacteaza un „raport general pe clasa care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei si este transmis elevilor clasei respective”.

Art. 29 – litera c:

Elevii au dreptul de a oferi feedback, dupa parcurgerea primelor doua sau trei intervale de cursuri din anul scolar, cadrelor didactice care predau la clasa, prin fise anonime sau prin intermediul unor chestionare online care trebuie sa asigure anonimitatea si securitatea informatiilor elevilor si a cadrelor didactice;

Articolul 30

Feedback-ul reprezinta colectarea anonima de informatii despre reactiile elevilor la procesul de predare-invatare-evaluare si despre relatia elev-profesor. Feedbackul nu reprezinta judecati de valoare, dar este specific activitatii didactice, fiind utilizat ca instrument de baza pentru imbunatatirea actului educational.

Scopul colectarii feedbackului este cresterea calitatii procesului educational si a rezultatelor acestuia, precum si imbunatatirea relatiilor dintre partile implicate in acest proces, pentru a asigura un act educational incluziv si de calitate, centrat pe elev.

Feedback-ul acordat permite aprecierea de catre cadrele didactice a calitatii procesului de predare-invatare-evaluare din perspectiva elevilor, in scopul calibrarii practicilor de la clasa, astfel incat sa raspunda optim nevoilor de invatare ale beneficiarilor primari ai educatiei.

Feedback-ul se acorda prin intermediul unei fise de feedback. Fisa poate fi completata cu alte aspecte considerate relevante de cadrul didactic care solicita feedbackul sau de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant.

Feedback-ul se poate acorda incepand cu luna februarie a fiecarui an, conform deciziei consiliului de administratie, tinandu-se cont de structura anului scolar Cadrele didactice pot solicita feedback suplimentar si pe parcursul anului scolar, prin aplicarea altor instrumente.

Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt incadrate, exclusiv referitor la activitatea didactica de predare-invatare-evaluare, fara a se raporta la activitatile extracurriculare si extrascolare derulate de catre acestea.

Articolul 31

Fiecare profesor diriginte notifica elevii si directorul unitatii de invatamant cu privire la ziua/zilele in care se va colecta feedback de la fiecare clasa, fie in format online, folosind dispozitivele proprii sau echipamente puse la dispozitie de catre unitatea de invatamant, fie in format fizic, puse la dispozitie de catre unitatea de invatamant.

Fisele completate in format fizic sunt colectate de profesorul diriginte, care le analizeaza si transmite rezultatele agregate cadrelor didactice vizate in termen de 10 (zece) zile de la colectare, respectand confidentialitatea si caracterul anonim al acestora.

Rezultatele colectate online ajung direct la profesorul vizat, in format agregat, daca solutia tehnologica aleasa permite acest lucru in conditii de garantare a confidentialitatii si anonimatului. In cazul in care aceste conditii nu sunt garantate, se aplica prevederile alin. (2).

Articolul 32

Cadrul didactic va analiza rezultatele primite de la profesorul diriginte sau agregate din procesarea automata a raspunsurilor.

Pentru a intelege, corecta sau imbunatati aspectele problematice semnalate de elevi, cadrul didactic va discuta cu elevii de la fiecare clasa rezultatele analizei.

Profesorul diriginte analizeaza rezultatele la nivel de clasa si redacteaza un raport general pe clasa care este supus dezbaterii cadrelor didactice din consiliul clasei si este transmis elevilor clasei respective.

Cadrele didactice au acces doar la raportul general pe clasa/formatiune de studiu la care predau.

In vederea identificarii unor modalitati de imbunatatire a calitatii procesului educational si a relatiilor dintre partile implicate, la nivel de unitate de invatamant, directorul unitatii poate solicita consiliului profesoral rezultatele procesului de analiza a feedbackului, in limita prevederilor regulamentului de organizare si functionare a unitatii. Este interzisa solicitarea selectiva, adresata doar anumitor cadre didactice, a acestor rezultate.

Unitatea de invatamant va intocmi in luna martie a fiecarui an o situatie privind respectarea dreptului elevilor de a acorda feedback care include numarul de fise care trebuiau colectate si gradul de colectare a acestora. Aceasta situatie va include si o sinteza analizei calitative a feedbackului oferit, precum si planul de masuri asumat de consiliul de administratie ce urmeaza a fi implementat pentru valorificarea feedbackului, in vederea cresterii calitatii procesului de invatare si a sigurantei in mediul scolar.

Situatia prevazuta la alin. (6) va fi publicata pe pagina web a institutiei de invatamant si va fi transmisa catre DJIP/DMBIP.

DJIP sau DMBIP va publica anual, un raport privind respectarea dreptului elevilor de a acorda feedback care include numarul de fise care trebuiau colectate si gradul de colectare a acestora la nivelul retelei unitatilor de invatamant.

Articolul 33

Este interzisa constrangerea sau sanctionarea elevilor, atat in timpul procesului de acordare a feedbackului semestrial, cat si in urma acestuia, in baza opiniilor exprimate de catre acestia.

Orice elev poate sesiza nereguli aparute in cadrul procesului de colectare a feedbackului semestrial fie consiliilor elevilor, conform procedurilor proprii, fie conducerii unitatii de invatamant.

Proiectul a fost realizat impreuna cu specialisti ai Organizatiei Salvati Copiii Romania, dupa consultari si dezbateri cu peste o mie de elevi din tara.

Citeste si despre