Profesor de matematica: „Structura Evaluarii Nationale nu evalueaza rationamentul matematic. Evalueaza norocul sau sansele”

| | Actualizat: 2024-07-10 13:55:28

Profesorul de Matematica si directorul Colegiului National „Preparandia - Dimitrie Tichindeal” din Arad, Sorin Haiduc, a vorbit recent despre structura deficitara a subiectelor de la matematica din cadrul Evaluarii Nationale.

Aceste este de parere ca structura subiectelor pentru proba la matematica ii avantajeaza pe elevii care nu invata si le pune probleme celor cu rezultate bune. Profesorul precizeaza ca vinovati sunt atat profesorii, care nu mai pun accent pe rationamentul matematic, cat si elevii, care nu mai invata si se bazeaza pe faptul ca vor intra la un liceu, indiferent ce nota ar lua.

„Aceasta structura de examen nu verifica, nu evalueaza rationamentul matematic. Repet, evalueaza norocul sau sansele.

Si grila sau sistemul actual este in defavoarea copiilor buni, pentru ca o mica greseala de 50 de sutimi inseamna 25 de de sutimi la media generala, care te poate arunca in sus sau in jos cu 300-400 de locuri, poate la Bucuresti si cu 500-1000 de locuri si iti poate schimba total traiectoria.

Eu as propune, impreuna cu colegii mei, ca sa se ramana grila pana la 3 puncte, adica pana la nota 4, cu subiecte cu puncte, probleme, exercitii simple, relativ simple, de baza, urmand ca toate celelalte sa sa duca sau sa evalueze un rationament matematic, adica ceea ce urmarim noi la matematica. Avem in fata un cerc vicios din care trebuie sa iesim, dar trebuie, repet, ca Ministerul sa tina seama si de ce spunem noi, profesorii de matematica, ca lucrurile sa se regleze”, a explicat Sorin Haiduc in cadrul dezbaterii „Cronica Evaluarii Nationale 2024”.

Acesta mai spune ca felul in care sunt construite subiectele, ii determina pe profesori sa ii invete pe elevi doar cum sa rezolve exercitiile de tip grila, fara sa puna accent pe rationamentul matematic:

„Unu la mana, structura asta subiectelor, care este extrem de previzibila, ii determina pe profesori sa faca pregatire strict pe structura examenului. Foarte multi dintre ei nu mai fac matematica la clasa. Ei fac retetarul de pe reteta examenului si se duc pe subiecte si le rezolva cu copiii in asa fel incat sa se asigure ca acea grila este facuta cat de cat.

Stiti ce fac copiii? Se multumesc si spun „rezolv grila, ajung la 7, mai fac acolo cate doua, trei subpunctulete si ajung la 8. Si 8 este arhisuficient ca sa ajung la orice liceu rezonabil”. Deci ei nu mai sunt motivati sa se pregateasca”.

Profesorul Sorin Haiduc este de parere ca elevii care obtin note foarte mici la Evaluarea Nationala vor fi in aceeasi situatie si la Bacalaureat, iar profesorul de la clasa, oricat si-ar da interesul, nu va reusi sa il ajute sa promoveze examenul:

„Daca are copii care au intrat cu nota trei, cu nota patru, nici sa fie geniul matematicii sau geniul profesoratului in matematica nu reuseste sa-l scoata pe acel copil sa ia Bacalaureatul. Prin urmare, consider ca acest prag este absolut necesar. Ar insemna o motivatie in plus pentru copii ca sa se pregateasca pentru acest examen”.

  • Surse: edupedu.ro
  • Foto: Doria Dragusin / Proiectul Merito

Citeste si despre