Scolile pot solicita un profesor-psiholog, care poate diagnostica, consilia si oferi psihoterapie elevilor

| | Actualizat: 2024-08-26 10:36:02

 

Scolile pot solicita, in premiera, centrelor judetene/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, CJRAE/CMBRAE un profesor-psiholog, care poate fi psiholog clinician sau psihoterapeut. Ministerul Educatiei introduce in regulamentul CJRAE/CMBRAE, care intra in vigoare de la 1 septembrie 2024, atributii specifice pentru fiecare functie.

Potrivit Edupedu.ro, profesorul psiholog poate lucra in scoli, in cabinetele de consiliere psihopedagogica, cabinetele logopedice, cabinetele de sprijin educational/camerele-resursa sau in CJRAE/CMBRAE.

Atributiile functiei de profesor psiholog

Profesorul-psiholog are urmatoarele atributii, conform Art. 27:

(1) „Evaluare psihologica:

a) evaluarea si psihodiagnoza dezvoltarii cognitive, afectiv-motivationale, psihosociale si a personalitatii copiilor, adolescentilor, adultilor si varstnicilor aflati intr-un context educativ de invatare-dezvoltare, evaluarea si psihodiagnoza elevilor cu nevoi educationale speciale, evaluarea profilului cognitiv, afectiv, psihosocial si de personalitate al membrilor familiilor elevilor (pentru psihologul practicant).

b) identificarea factorilor psihologici implicati in contextele de invatare la nivelul clasei de elevi, participare la dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica din domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale (atributii care se adauga pentru psihologul specialist).

c) organizarea de studii/activitati/ programe cu relevanta in reducerea/remiterea abandonului scolar, reintegrare in scoala, cresterea nivelului de aderenta la contextele educationale, elaborarea de metode si instrumente de evaluare psihologica, evaluarea impactului unor evenimente traumatizante majore la nivelul contextelor de scolarizare, dezvoltarea si validarea instrumentelor de evaluare psihologica educationala, orice alta activitate de evaluare psihologica din domeniul educational care nu a fost cuprinsa in competentele celorlalte trepte de specializare (atributii care se adauga pentru psihologul principal);

d) indeplinirea altor sarcini alocate, in acord cu prevederile legale in vigoare.

(2) Interventie psihologica educationala:

a) consiliere psihoeducationala, vocationala si psihologica in vederea optimizarii sau eficientizarii invatarii, consiliere psihoeducationala si psihologica in vederea promovarii atitudinilor si conduitelor sanogene, consiliere psihoeducationala si psihologica pentru dezvoltarea personala, depasirea situatiilor de criza, conflict si risc (pentru psihologul practicant).

b) consilierea vocationala vizand identificarea si stimularea abilitatilor, valorilor si intereselor profesionale, optimizarea deciziilor privind cariera si integrarea pe piata muncii, identificarea, consilierea si orientarea copiilor si tinerilor supradotati capabili de performanta inalta catre programe adecvate nevoilor lor specifice, in colaborare cu alti specialisti (atributii care se adauga pentru psihologul specialist).

c) elaborarea de metode si instrumente de lucru sau interventie in domeniul psihologiei educationale, consilierii scolare si vocationale, dezvoltarea si validarea metodelor de asistenta psihologica educationala, dezvoltarea si implementarea de proiecte in consiliere psihologica educationala/individual si de grup (atributii care se adauga pentru psihologul principal).

(3) Consultanta de specialitate:

a) consultanta oferita cadrelor didactice, parintilor, personalului administrativ, liderilor comunitari (atributii care se adauga pentru psihologul specialist).

b) consultanta oferita institutiilor nationale cu profil educational, celor specializate in orientarea carierei, precum si companiilor interesate de programe cu caracter educational (atributii care se adauga pentru psihologul principal).

c) suportul metodologic acordat profesorilor-consilieri scolari din unitatile de invatamant preuniversitar, indeosebi in scopul masurilor de prevenire tertiara acordata elevilor confruntati cu factori cu impact traumatogen.”, potrivit Edupedu.ro.

Norma didactica aferenta postului de profesor-psiholog din compartimentul de servicii educationale specializate al CJRAE/CMBRAE cuprinde un numar de 40 de ore/saptamana, repartizate astfel, conform Art. 37:

a) 18 ore de activitati de evaluare si consiliere psihologica a beneficiarilor primari ai educatiei, de suport si coordonare metodologica a profesorilor-consilieri scolari din unitatile de invatamant preuniversitar, activitati de consiliere acordata parintilor si consultanta cadrelor didactice, elaborarea de analize, studii, proiecte si alte activitati de specialitate.

b) 22 de ore/saptamana care constau in: activitati de pregatire metodico-stiintifica si complementara, stabilirea masurilor si intocmirea programelor de prevenire si interventie psihoeducationala, activitati metodico-stiintifice, colaborarea cu comunitatea educationala/locala, participarea la comisiile metodice si alte activitati metodico-stiintifice.

Profesorul psiholog va lucra in cadrul Compartimentului de servicii educationale specializate, CSES al CJRAE, care ofera servicii de consiliere scolara si psihologica, terapie logopedica, de sprijin educational si de mediere scolara, prin profesori-consilieri scolari, profesori-psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranti si de sprijin si mediatori scolari.

Personalul didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri scolari, profesori psihologi, profesori-logopezi, profesori itineranti si de sprijin) are urmatoarele atributii, conform regulamentului CJRAE/CMBRAE:

a) „dezvolta si sprijina implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire si interventie care sa faciliteze adaptarea scolii la nevoile elevilor, inlaturarea barierelor in invatare pentru dezvoltarea unui mediu scolar incluziv si facilitarea adaptarii si incluziunii fiecarui copil/elev;

b) elaboreaza resurse educationale deschise, ghiduri/indrumatoare metodologice necesare in desfasurarea activitatilor didactice;

c) ofera informare, consiliere scolara si psihologica, documentare si indrumare pentru anteprescolari/ prescolari/elevi, parinti si cadre didactice in problematici specifice;

d) asigura suport specializat pentru prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;

e) realizeaza investigarea /evaluarea psihopedagogica a copiilor/elevilor in risc de excluziune sociala;

f) initiaza si coordoneaza programe de consiliere si orientare a carierei beneficiarilor directi ai educatiei din unitatile de invatamant;

g) desfasoara activitati de evaluare a tulburarilor de limbaj si de comunicare si de corectare a tulburarilor de limbaj si de comunicare prin programe de interventie specifice;

h) asigura servicii de consiliere scolara si psihologica, logopedica si de sprijin educational, cursuri pentru parinti, impreuna cu cadrele didactice specializate in educatie parentala;

i) realizeaza monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri scolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi si a profesorilor itineranti si de sprijin, situatiilor de abandon scolar si a altor situatii de risc din unitatile de invatamant preuniversitar din judet/municipiul Bucuresti;

j) recomanda parintilor consultarea altor institutii pentru problemele care nu intra in atributiile specifice, de ex. comisii de expertiza, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie si alte categorii de specialisti/institutii, in functie de problematica;

k) sprijina cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogica, cabinetele logopedice scolare si din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursa in vederea dezvoltarii profesionale continue, prin cursuri de specialitate si prin grade didactice;

l) colaboreaza cu profesorii-consilieri scolari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranti si de sprijin, cu mediatorii scolari si alti specialisti din cadrul CJRAE/CMBRAE si din camerele-resursa din unitatile de invatamant preuniversitar, in functie problematica identificata, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;

m) asigura servicii de consiliere psihopedagogica, terapie logopedica si de sprijin educational pentru copiii cu CES, in functie de nivelul de sprijin, la solicitarea unitatilor de invatamant unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier scolar, profesor-logoped si profesor itinerant si de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;

n) sprijina activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter si transdisciplinare;

o) participa la elaborarea de studii si cercetari in domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educationali, cand este cazul;

p) elaboreaza si implementeaza proiecte, programe, parteneriate educationale specifice;

q) elaboreaza si implementeaza proiecte cu finantare interna/externa;

r) indeplineste si alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE in acord cu prevederile legale in vigoare;

s) profesorul-psiholog asigura, potrivit competentelor, dupa caz, evaluarea psihologica, interventia psihologica educationala specifica masurilor de prevenire tertiara (specifica elevilor care au fost afectati de factori cu impact traumatogen precum violenta, infractionalitatea, divortul/ decesul parintilor, institutionalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrica sau medicala cu boli ce pun in pericol viata), consultanta de specialitate, precum si suport metodologic specializat pentru prevenirea si diminuarea factorilor care determina tulburari comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.”

Conditiile de ocupare a functiei de profesor psiholog

Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor-psiholog in invatamantul special si in CJRAE/CMBRAE, conform Art. 176:

(i) „absolvirea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta cu specializari in profilul/domeniul psihologie si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS;

(ii) psiholog atestat profesional cu drept de libera practica si absolvirea cu certificat a programului de formare psihopedagogica de 30 de credite ECTS”.

Diferentele intre un consilier scolar si un profesor psihlog

Un consilier scolar este un profesionist specializat in oferirea de sprijin si orientare elevilor in cadrul institutiilor de invatamant, de obicei in scoli primare, gimnaziale si licee. Rolul sau principal este de a ajuta elevii sa isi dezvolte abilitatile academice, sociale, emotionale si de cariera, contribuind astfel la succesul lor general si la bunastarea lor psihologica.

Consilierul scolar nu are competentele necesare pentru a oferi terapie psihologica in sensul clinic al termenului, cu exceptia cazului in care este si psiholog licentiat sau terapeut autorizat. Rolul principal al consilierului scolar este de a oferi suport emotional si psihologic de baza, orientare si interventie in situatii de criza, precum si consiliere educationala si vocationala.

„Ce inseamna consilier scolar? Unii sunt absolventi de psihologie, unii sunt absolventi de stiintele educatiei, altii de asistenta sociala.

Un consilier scolar, care este si psiholog, se poate ocupa de unele probleme care tin de psihologie. Nu se poate ocupa, de exemplu, de tehnici de invatare si tehnici de predare. Un consilier scolar care a terminat stiintele educatie nu va putea sa faca fata problemelor de comportament pe care le are un copil, daca acele probleme deriva din ADHD, de exemplu sau alta problema psihologica, dar noi ne prefacem ca angajam experti”, a explicat anul trecut Daniel David, rectorul Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca.

Terapie vs. consiliere

Terapia este o interventie psihologica mai profunda si de lunga durata, care se adreseaza unor probleme mai complexe si serioase, cum ar fi tulburarile de anxietate, depresia, traumele sau alte tulburari psihice. Este nevoie de pregatire specializata si autorizare pentru a putea diagnostica si trata problemele de sanatate mintala.

Consilierea este de obicei pe termen scurt si se concentreaza pe probleme specifice ale elevilor, cum ar fi dificultatile academice, problemele sociale sau emotionale usoare. Vizeaza sprijinirea elevilor in gestionarea stresului, dezvoltarea abilitatilor de rezolvare a problemelor si imbunatatirea relatiilor interpersonale. Se ocupa de preventia problemelor mai grave si ofera indrumare generala, fiind axata pe dezvoltarea personala si orientare.

Ce poate face un consilier scolar

Ce poate face un consilier scolar:

  • Suport emotional: Poate asculta elevii si poate oferi suport pentru gestionarea emotiilor, stresului sau problemelor de adaptare.
  • Interventie in criza: Poate oferi sprijin imediat in situatii de criza (de exemplu, in cazul unei pierderi sau a unui incident traumatic), dar va referi elevul la un specialist daca este necesar.
  • Referire catre specialisti: Daca un elev are nevoie de terapie sau de o evaluare psihologica mai profunda, consilierul scolar va referi cazul catre un psiholog sau un terapeut licentiat.

Citeste si despre