Sansele de a obtine o diploma universitara scad odata cu cresterea timpului petrecut in fata televizorului in copilarie si adolescenta. Asa reiese dintr-un studiu realizat timp de 26 de ani in Noua Zeelanda, de un grup de cercetatori de la Otago University, publicat in numarul din aceasta luna a "Arch Pediatr Adolesc Med" (Arhivele de pediatrie si medicina pentru adolescenti).
Studiul a fost inceput pe 1.037 de copii, dar pana la finalizare 18 dintre ei au decedat, iar alti trei au fost diagnosticati cu boli mintale.
Televizor vs teme
Principalul mod in care vizionarea excesiva a programelor TV afecteaza educatia este faptul ca timpul petrecut in fata micului ecran fura din cel acordat activitatilor legate de studiu.
Realizatorii cercetarii din Noua Zeelanda si-au intarit concluzia citand un alt studiu, realizat pe elevi americani din clasele VI si VII: "Pentru acestia, timpul alocat televizorului este invers proportional cu cel pentru citit sau facutul lectiilor".
Depinde de IQ
Cercetatorii sustin ca rezultatele studiului lor ofera putine argumente pentru cei care spun ca vizionarea programelor de televiziune, in portii reduse, este benefica, iar in volum mare este daunatoare. De asemenea, efectele perioadei petrecute in fata televizorului nu sunt diferite in functie de sex sau de statutul socio-economic. Exista insa diferente legate de nivelul de inteligenta, studiul relevand faptul ca influenta televizorului este mai mare asupra persoanelor cu intelect mediu. Asta in mare parte din cauza ca cei cu un IQ mic urmeaza rar cursuri universitare, in timp ce persoanele cu IQ peste medie sunt mult mai greu influentabile.
Avertismente
Cercetatorii spun ca nu au rezultate cu privire la impactul unui anumit gen de emisiuni asupra tinerilor. In perioada desfasurarii studiului, in Noua Zeelanda existau numai doua televiziuni, ambele publice.
Rezultatele celor 26 de ani de investigatii sunt insa considerate relevante de comunitatea stiintifica deoarece majoritatea productiilor difuzate de cele doua posturi erau americane sau britanice, vandute in intreaga lume.
Dupa publicarea rezultatelor, Academia Americana de Pediatrie a adresat din nou un apel public catre parinti de a limita timpul pe care copiii lor il petrec in fata televizorului.
30 de ani de studiu
Cercetatorii americani au format acest esantion din copii nascuti in orasul Dunedin din Noua Zeelanda intre 1 aprilie 1972 si 31 martie 1973. Informatiile legate de timpul petrecut in fata televizorului au fost colectate la varsta de 5, 7, 9, 11, 13 si 15 ani.
Intre 5 si 11 raspunsurile au fost date de catre parinti, pentru ca apoi sa fie chestionati chiar subiectii. Dintre cei 1.037 inscrisi in prima faza, numai 967 au raspuns si la varsta de 26 de ani intrebarilor legate de nivelul de studii atins.
Televizorul creeaza si deficiente de atentie
Un alt studiu, realizat in 2004 de un grup de medici din Seattle, a relevat ca televizorul poate fi foarte nociv pentru copiii sub 2 ani. Cercetarile au aratat ca fiecare ora petrecuta de un copil mai mic de 2 ani in fata televizorului creste cu 10% sansa ca acesta sa aiba mai tarziu deficiente de atentie. "Creierul unui copil la aceasta varsta se dezvolta foarte repede, iar imaginile de la televizor sunt o stimulare nervoasa nenaturala la acest nivel", a precizat pentru BBC Dimitri Christakis, doctorul care a condus acest studiu.
Motivul principal este faptul ca imaginile de televiziune se schimba foarte rapid, ceea ce creierul uman aflat inca intr-un stadiu incipient de dezvoltare nu poate suporta. In afara de problemele de concentrare, pana la varsta de 7 ani pot aparea si alte probleme, cum ar fi impulsivitatea, agitatie crescuta si confuzie in privinta unor informatii. Intre 3 si 5a din copiii americani au deficiente de atentie, dar cercetatorii nu au putut determina cati dintre acestia au fost afectati de televizor. Acelasi studiu precizeaza ca nu se poate stabili un interval "sanatos" de stat in fata micului ecran, pentru ca riscul va exista, indiferent cat de mic este.
Sursa: Evenimentul Zilei