Un elev din doi este victima actelor de amenintare, de umilire sau de violenta fizica, iar patru copii din cinci asista la situatii de bullying

| | Actualizat: 2024-03-28 13:59:06

Salvati Copiii Romania extinde programul anti-bullying în gradinite si scoli

 Un procent covarsitor de elevi - 81% - afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying în scoala unde învata, în vreme ce mai mult de un sfert - 28% - dintre respondenti afirma ca, în unitatea de învatamant pe care o frecventeaza, au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii, arata datele celei mai recente anchete derulate de Salvati Copiii Romania (2022). Procentele sunt mai mari decat cele indicate de studiul Salvati Copiii din anul 2016, cand 73% dintre elevi au spus ca asistasera la astfel de situatii în scoala, iar frecventele ridicate fusesera indicate de 22,7% dintre respondenti. În acest context, Salvati Copiii Romania a extins programul de prevenire a actiunilor de bullying în gradinite si scoli, considerand ca întreaga comunitate poate sustine scolile, pentru a facilita functionarea grupurilor de actiune antibullying.

Salvati Copiii Romania a organizat Conferinta regionala „Dreptul la pauza fara bullying - cooperare si bune practici pentru comunitati educationale sigure” editia a III-a, în colaborare cu Ministerul Educatiei, în data de 28 martie, la Targu Mures, cu participarea reprezentantilor din toate institutiile relevante: primarii, prefecturi, inspectorate scolare judetene, CJRAE, DGASPC, CCD, DAS, Birou Siguranta scolara, consiliile judetene ale elevilor, reprezentanti ai parintilor.

Evenimentul are drept scop crearea contextului pentru o mai buna colaborare a tuturor actorilor responsabili în prevenirea si gestionarea fenomenului de bullying si promovarea modelelor functionale ale programelor de prevenire a bullyingului, testate de scoli si gradinite cu sprijinul Salvati Copiii.

DATE STATISTICE

Înca din 2016, Salvati Copiii Romania atragea atentia asupra extinderii fenomenului de bullying, daca nu se iau masuri complexe pentru reducerea violentei din scoli, dand publicitatii Primul studiu national cu privire la fenomenul de bullying în scolile romanesti. La finalul anului scolar 2021 - 2022, Salvati Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4449 de elevi, cu varsta intre 10 si 18 ani, utilizand metoda si scenariul folosite în realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

  • Aproape jumatate dintre respondenti (49%) afirma ca au fost victime ale bullyingului, în timp ce 1 din 10 spune ca s-a aflat des sau foarte des în astfel de situatii. Îngrijoratoare este evolutia procentului elevilor care spun ca au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022)

  • 81% dintre elevi (peste 4 din 5) afirma ca au fost martori ai situatiilor de bullying în scoala unde învata. 28% dintre respondenti afirma ca, în unitatea de învatamant pe care o frecventeaza, au asistat cu frecventa ridicata (des si foarte des) la astfel de situatii.

Procentele sunt mai mari decat cele indicate de studiul Salvati Copiii din anul 2016, cand 73% dintre elevi au spus ca asistasera la astfel de situatii în scoala, iar frecventele ridicate fusesera indicate de 22,7% dintre respondenti.

• Retelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asista frecvent la situatii de bullying – 79% dintre respondenti afirmand ca au asistat la astfel de situatii, in timp ce proportia celor care indica frecvente ridicate ajunge, în cazul retelelor de socializare, la 45% din esantion.

• Peste un sfert dintre elevi (27%) admit ca s-au aflat în pozitia de autor al actelor de bullying, în schimb proportia celor care admit frecvente ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebarii). O crestere fata de rezultatele studiului din 2016 se înregistreaza si sub acest aspect, dar evolutia nu este nici pe departe la fel de dramatica.

• 84% dintre elevi afirma ca, în situatii de bullying, au intervenit activ în sprijinul victimei, peste jumatate (54%) sustinand ca au adoptat aceasta atitudine des sau foarte des. Remarcam o usoara scadere (cu 2 pp) fata de rezultatele studiului din 2016.

• Peste trei sferturi dintre respondenti (77%) afirma ca, în situatii de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecventa mai redusa (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), în timp ce 2% dintre respondenti sustin ca nimeni nu intervine în astfel de situatii.

EVALUAREA CLIMATULUI EDUCAtIONAL:

Salvati Copiii Romania a sustinut în perioada 2022 – 2024 aproximativ 130 de scoli în procesul de înfiintare sau consolidare a grupului de actiune antibullying. Primul pas în acest proces îl reprezinta evaluarea climatului scolar pentru fiecare scoala prin aplicarea unor chestionare adresate elevilor, cadrelor didactice si parintilor.

La aceste chestionare au raspuns 15.345 de elevi, 14.828 de parinti, 1.413 profesori din scoli gimnaziale si licee din Bucuresti, Buzau, Harghita, Cluj, Brasov, Ialomita.

Chiar si în contextul în care aceste chestionare au fost adresate în scoli în care au loc activitati de prevenire a bullyingului, nevoile care trebuie adresate sunt multiple:

* cultivarea respectului si empatiei:

50% dintre copii considera ca exista respect si întelegerea reciproca între colegi.

60% dintre parinti confirma nevoia îmbunatatirii respectului dintre copii, în timp ce 50% dintre profesori au aceeasi opinie.

* participarea elevilor la stabilirea regulilor din scoala:

76,8% dintre elevi sustin ca nu au fost consultati în stabilirea regulilor de la nivelul scolii lor.

22,9% dintre parinti spun ca au cunostinta de regulile scolii, fara a fi neaparat implicati în stabilirea lor.

39,5% dintre profesori spun ca regulile se stabilesc fara ca elevii sa fie consultati.

* considerarea opiniei elevilor cu privire la modul în care se desfasoara orele si alte activitati din scoala:

Cand vine vorba despre includerea propunerilor elevilor în organizarea orelor, atat elevii (80%), cat si parintii (76%) au afirmat ca nu simt ca opiniile lor sunt integrate în organizarea activitatilor educationale de la scoala. Aceeasi realitate este confirmata chiar si de cadrele didactice (60%), care au afirmat ca propunerile elevilor sunt în mica masura incluse în organizarea orelor sau activitatilor de la scoala.

* suport emotional din partea cadrelor didactice:

Atunci cand vine vorba de sustinerea emotionala a elevilor acestia spun, în proportie de 56,5%, ca nu simt suport din partea cadrelor didactice. 46,6% dintre parinti spun ca elevii nu primesc suport emotional din partea profesorilor. 24% dintre profesori spun ca nu sunt pregatiti sa ofere suport emotional elevilor.

Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adultilor si continua în absenta unor masuri specifice de interventie. Asadar, bullyingul are consecinte pentru toata lumea – chiar si pentru aceia care, initial, nu par implicati. De aceea este importanta implicarea întregii comunitati, pe mai multe paliere, pentru ca aceste comportamente sa fie prevenite. Bullyingul este problema copiilor, afecteaza concentrarea si performanta scolara, excluziunea sociala si umilintele lasa rani emotionale profunde, dar responsabilitatea setarii unui cadru bazat pe toleranta, grija respect si curaj revine adultilor – parinti si profesori”, a explicat Gabriela Alexandrescu, Presedinte Executiv Salvati Copiii Romania.

Note pentru redactori: În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvati Copiii Romania privind prevenirea si reducerea fenomenului de bullying în scoli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violentei psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).1 Acestea au preluat mecanismul de interventie conceput integral de Salvati Copiii si testat în zeci de unitati scolare. Obiectivul esential al acelor dispozitii legale este de a crea un climat sigur si pozitiv în fiecare unitate de învatamant preuniversitar, astfel încat dreptul la educatie al elevilor sa fie respectat prin asigurarea unei stari de bine tuturor elevilor. Prin ordinul de ministru 6235/06.09.2023, atributiile grupului de actiune antibullying sunt preluate de Comisia pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si a discriminarii în mediul scolar si promovarea interculturalitatii. În actuala formula, alocarea de resurse pentru prevenire si cresterea gradului de implicare par sa cada în plan secundar.

În scolile în care grupul de actiune anti-bullying este functional, se observa o îmbunatatire a climatului educational, care se traduce într-o mai buna colaborare a cadrelor didactice cu parintii, astfel elevii primesc acelasi mesaj la scoala si acasa. Se simt sprijiniti pentru a deveni mai toleranti si se îndreapta cu mai mare încredere catre adulti atunci cand întampina situatii dificile.

Note:

1 Ministerul Educatiei, 2020. https://www.edu.ro/normele-metodologice-de-aplicare-legii-%C3%AEmpotriva-violen%C8%9Bei-psihologice-bullying-au-fost-publicate-%C3%AEn

Citeste si despre