Am uitat cum se rezolva exercitiul. Nu mai stiu cum sa imi fac tema. Am uitat ce ne-a explicat doamna. Am uitat ce poezie am de invatat. „Cum asa?”, te intrebi. Cum se face ca o tema relativ simpla devine o corvoada pentru ca un copil a uitat ce s-a intamplat la scoala sau la gradi?
A uita e omeneste si se aplica inclusiv copiilor, chiar daca ai crede ca au mintea destul de odihnita pentru ca memoria sa nu le joace feste. Dar de ce uita, concret, copiii ce s-a intamplat la gradinita sau la scoala?
Cum iti dai seama ca un copil are probleme cu memoria de invatare
Memoria pentru invatare este cea care te ajuta sa retii ceea ce ti se preda. Cand ea este ineficienta, apar problemele academice sau dizabilitatile de invatare. Se spune ca nu poti uita ceea ce nu ai stiut, deci uitarea lucrurilor legate de scoala poate fi mai mult rezultatul neatentiei la ore. Dar cand un copil uita ceva ce stia deja, cum ar fi sa silabiseasca sau sa faca operatii simple, incepi sa-ti pui semne serioase de intrebare.
Copilul tau ar putea avea probleme cu memoria de invatare daca:
- uita cum se silabisesc corect cuvintele, chiar si atunci cand pare ca a invatat, in sfarsit;
- invata operatii matematice simple, dar le uita imediat, ca si cum nu le-ar fi stiut niciodata, indiferent de metoda folosita;
- obtine note mici la teste, desi stii ca a invatat;
- copilul isi da toata silinta sa invete tot ce i se cere, insa rezultatele nu sunt cele asteptate;
- invata greu, desi in afara scolii da dovada de o memorie excelenta.
Cauzele problemelor cu memoria de invatare
Cauzele problemelor cu memoria de invatare pot fi multiple:
- copilul proceseaza mai greu informatia. Asta face mai dificila invatarea si fixarea notiunilor noi; copilul face, astfel, mai greu conexiuni intre cunostintele pe care le are deja si cele pe care abia incearca sa le asimileze. In acest caz, fie copilul nu poate tine pasul cu viteza si volumul mare de informatii care ii sunt prezentate la scoala sau la gradinita, fie ar putea fi vorba despre ADHD;
- copilul nu si-a gasit un stil de invatare eficient. In acest caz, puteti lucra impreuna pentru a descoperi cum reuseste sa retina mai usor informatii noi: stilul auditiv (prin ascultarea informatiilor enuntate de o alta persoana), prin metoda kinestezica (retinerea informatiilor prin punerea lor in practica) sau cea vizuala (copiii retin mai usor informatii livrate vizual, prin planse, grafice, scheme etc.)
Cand trebuie sa te gandesti la dizabilitati de invatare
Dizabilitatile de invatare reprezinta incapacitatea creierului de a intelege si memora informatii la o anumita materie sau la mai multe materii. Totodata, un copil poate fi un vorbitor excelent, poate avea un vocabular foarte bine dezvoltat si, cu toate acestea, sa scrie urat si cu multe greseli. In aceste situatii, puteti lua in calcul posibilitatea ca un copil sa sufere de dislexie, disgrafie sau discalculie.
Problemele cu atentia pot avea si ele impact asupra capacitatii de a memora informatii. In acest caz, notiunile poate nici nu au „ajuns” la el, prin urmare nu sunt neaparat uitate, ci neinvatate.
Nu in ultimul rand, neatentia la scoala sau la gradinita poate fi provocata de plictiseala, de faptul ca informatiile noi nu le sunt livrate copiilor intr-un mod care sa fie pe placul lor si sa ii stimuleze. Prin urmare, incercati, in primul rand, sa ajutati copilul sa invete mai usor, gasind o metoda care sa i se potriveasca, inainte de a va face probleme legate de abilitatile sau dizabilitatile sale.