Casa este locul unde copilul isi aduce experienta castigata si o consolideaza in liniste si securitate.
Aici este influentata si apreciata calitatea muncii ce se face la scoala si, de asemenea, se consolideaza atitudinea fata de scoala.
Colaborarea stransa intre familie si profesori este indispensabila. Copilul care nu este in pas cu clasa sa, urmand-o cu foarte mare greutate, pune o problema ce trebuie rezolvata repede, parintii trebuie sa stie natura tulburarilor copilului. Elevul slab nu trebuie judecat numai in raport cu colegii sai. In ciuda notelor proaste, invatatura primita poate sa-i fie folositoare, urmand ca peste cativa ani sa prinda gust pentru invatatura, devenind un bun elev.
Parintii trebuie sa se stapaneasca sa vegheze si sa nu fie violenti, amenintand copilul, ceea ce i-ar provoca nesiguranta.
Totalitatea relatiilor de familie determina organizarea substratului motivatiilor, capacitatilor, atitudinilor copilului care invata.
Climatul favorabil integrarea copilului in mediul exterior familiei – situatii nedorite apar atunci cand sunt frictiuni in familie; de exemplu: baietii nu apreciaza fetele atunci cand tatal nu-i apreciaza mama, la fel se intampla si cu fetele cand mama sa este vadit nemultumita de sotul ei.
Familiile cu un singur copil constituie un subiect distinct. Copilul unic creaza probleme educative, dat fiind iubirea exagerata a parintilor. Copilul fiind supraocrotit, considera lumea plina de primejdii.
Copiii care provin din familii numeroase invata repede sa joace roluri diferite in constelatia familiala. Primul nascut are grija de cei mai mici, rolul mijlociului este nedeterminat (este uneori in dificultate cu cel mare sau cu cel mic), cel mai mic are avantajul de a invata modele de comportare de la fratii sai, fie bune sau rele.
Rolul bunicilor este foarte delicat dar foarte folositor cand este bine indeplinit. Este bine ca ei sa nu fie prea ingaduitori, sa nu arate prea multa complezenta admirativa, dar nici severitate exagerata. Ideal este ca bunicii sa continue sa urmareasca indeplinirea celor hotarate de parinti privind copiii, intr-un cuvant, la copil trebuie sa ajunga o singura concluzie.
Relatiile de familie sunt influentate de personalitatea parintilor, de puterea lor de a estompa ceea ce este rau, de metodele folosite pentru educarea copiilor, de atitudinea fata de situatia de parinte, de ocupatia lor, de gradul lor de solidaritate.
Domnica Ioana Lazar
Noiembrie 2005