„Fraudatori de poveste”: cele mai comune tipuri de inselatorii pe Internet

/ / Modificat: 2023-03-01
„Fraudatori de poveste”: cele mai comune tipuri de inselatorii pe Internet

ING Bank Romania lanseaza o noua initiativa de combatere a fraudelor in mediul online, un fenomen care a luat amploare in ultimii ani. in ciuda intensificarii actiunilor de informare cu privire la riscurile de frauda, uneori, mirajul castigurilor rapide este mai puternic, iar victimele continua sa cada in capcana hotilor de pe Internet.

Prin campania „Fraudatori de poveste”, ING vrea sa atraga atentia intr-un mod inedit asupra pericolelor la care se expun toti cei care „musca” momeala oferita de fraudatori in mediul online, care promit fix ce vor sa auda potentialele victime.

Un studiu recent realizat de Ipsos pentru ING arata ca opt din zece romani sunt de parere ca atacurile cibernetice sunt in crestere, insa patru din zece inca spun ca nu stiu cum sa procedeze in cazul unei fraude. Prin urmare, am decis sa continuam actiunile de constientizare privind tentativele de frauda din mediul online. Cu totii am crescut cu basme si chiar si atunci cand devenim adulti, povestile ne farmeca in continuare si, uneori, ne dorim sa traim in ele. Fraudatorii mizeaza exact pe acest lucru si, pentru a se imbogati rapid, ne ofera roluri in povestile lor false.
Digitalizarea are o multime de beneficii, insa trebuie sa ii cunoastem si riscurile. Cand vine vorba de tranzactii financiare, cel mai bine este sa fim suspiciosi si sa punem intrebari. Interlocutorul de pe Internet care ne spune cuvintele pe care vrem sa le auzim se poate dovedi fraudatorul care vrea sa ne goleasca contul. Daca respectam, insa, regulile de baza, putem evita aproape toate amenintarile din mediul online”,
spune Raluca Voicu, Manager Issuer and Acquirer Fraud Investigations, in cadrul ING Bank Romania.

1. „Preslii si merele de aur” – Atentie la fraudele de tip „romance scam”

 „Buna, sunt Preslii. Locuiesc intr-un palat, la Milano. Mi-a atras atentia profilul tau de Insta. Avem aici un pom cu mere de aur pe care le oferim fetelor frumoase, asa ca tine. Trimite-mi 500 de euro in acest cont bancar si devii fotomodelul nostru oficial. in cateva luni o sa ai un cos plin cu mere de aur.”

 Inselatoria de tip „iubire prefacuta” sau „romance scam” exploateaza dorinta fireasca de a crea relatii si conexiuni cu cei din jur, dar mai ales increderea pe care multe persoane o au in cei cu care interactioneaza in mediul online, cum ar fi aplicatiile si site-urile de intalniri sau retelele sociale.

 „Daca persoana care iti face declaratii de dragoste iti cere, in acelasi timp, sume mari de bani sau datele cardului, invocand diverse motive, trebuie sa iti trezeasca suspiciuni. Chiar si o simpla cautare pe Internet a identitatii persoanei care te contacteaza online iti poate fi de ajutor. in plus, indiferent de activitatea noastra in online, este important sa stim ca nu trebuie sa oferim niciodata informatii precum datele cardului, parole, PIN, dar si copii ale actelor de identitate, indiferent cine cere aceste date”, completeaza Raluca Voicu, Manager Issuer and Acquirer Fraud Investigations, in cadrul ING Bank Romania.

2. „Punguta cu multi bani” – De ce ofertele „de nerefuzat” precum „Ai castigat un iPhone!” trebuie evitate

 „Intr-o zi, un cocos asculta rock si cauta pe net filme cu gangsteri, cand a dat peste un banner ce promitea reduceri mari la chitara electrica. Totul costa 10 lei. Cucurigu, boieri mari, asa ocazii mai rar. N-a stat pe ganduri, a comandat 10 instrumente si a inceput alaturi de restul ograzii o trupa de renume mondial.”

E-mail-urile de tip phishing, anunturile privind false investitii, ofertele „de nerefuzat” precum un telefon mobil de ultima generatie sau un city break la super pret sunt printre cele mai utilizate metode de fraudare pentru accesarea datelor personale si financiare ale utilizatorilor. Mesajele inselatoare sunt promovate pe platformele de social media, dar si in motoarele de cautare, pentru a ajunge la cat mai multe potentiale victime.

O oferta greu de refuzat este usor de identificat atunci cand utilizatorii sunt familiarizati cu existenta acestui tip de frauda, astfel ca eforturile privind informarea utilizatorilor trebuie sa continue.

3. „Capra cu trei iezi” – preveniti tentativele de phishing, smishing si malware

 „Era odata o capra cu trei iezi. intr-o zi a primit un mail din Africa, ce promitea castiguri garantate.

A dat click, a trimis datele cardului si (puf!) s-a imbogatit. Apoi s-a maritat cu un tap nigerian iubitor si bogat, iar iezii fac acum TikTok-uri de pe cele mai noi telefoane.”

Puteti citi continuarea povestilor aici.

Iata care sunt cele mai simple masuri pe care le putem lua pentru a ne apara de fraudatorii din mediul online:

  • NU raspundeti la mesaje nesolicitate sau neasteptate. Daca o cerere de contact apare pe neasteptate, cel mai bine este sa nu ii dati curs;

  • NU deschideti atasamente si nu dati click pe link-uri din mail-uri si alte mesaje primite de la destinatari necunoscuti, chiar daca pare ca adresa expeditorului seamana cu una cunoscuta (in realitate, in majoritatea cazurilor, vor fi caractere in plus sau lipsa fata de mail-ul real);

  • NU oferiti informatii personale sau date financiare si nu va introduceti datele personale si bancare pe pagini web neoficiale;

  • NU asteptati sa deveniti victima fraudei. Protejati-va invatand mai multe despre frauda si siguranta online.

Pentru mai multe detalii:

Adriana Brutaru

Interim Head of Internal & External Corporate Communication

M: 0735 313 408;

adriana-ioana.brutaru@ing.com

 ING

ING Bank Romania este parte a ING Group, institutie financiara internationala globala, care ofera servicii bancare unui numar de peste 38,4 de milioane de clienti individuali, companii sau institutii din peste 40 de tari.

infiintata in 1994, ING Bank Romania este a patra banca in top 10 banci locale, conform activelor, si singura banca cu crestere organica, fara achizitii de portofolii de clienti sau alte banci. ING Bank Romania este o banca universala cu peste 1,6 milioane de clienti din trei segmente de business: persoane fizice (retail), companii IMM-uri si Mid-Corporate si Wholesale Banking.

Misiunea ING este aceea de a-i sustine pe oameni sa fie cu un pas inainte, in viata si in afaceri.

Taguri Internet copii

Articole recomandate

Citeste si despre