Noua provocare in IT: despre inteligenta artificiala si viitorul programatorilor. Cine va conduce revolutia digitala?

/ / Modificat: 2023-09-04
Noua provocare in IT: despre inteligenta artificiala si viitorul programatorilor. Cine va conduce revolutia digitala?

“Nu inteligenta artificiala este cea care va inlocui programatorii. Persoanele capabile sa combine programarea cu folosirea AI o vor putea face.” -un adevar din ce in ce mai evident pentru unii, sau o afirmatie care ridica semne de intrebare pentru altii. Pe masura ce gigantii tehnologiei, precum Google, Microsoft sau Meta, continua sa investeasca in programe de inteligenta artificiala, o discutie constructiva are loc in comunitatea programatorilor. Tinerii programatori se intreaba: "Merita sa mai invat programare?" Dilema arata nu doar schimbarile rapide din domeniu, cat si incertitudinile tinerilor care se confrunta cu decizii legate de viitorul lor, pe care isi bazeaza abilitatile de coding.

Institutii precum Logiscool stau in centrul acestei revolutii si au adus AIul in salile de clase pentru peste 10.000 de elevi din aproape toata Romania, mult inainte de popularizarea prin instrumente precum ChatGPT. Pentru ei, AI nu este o noutate, ci o componenta esentiala a educatiei viitoarelor generatii: "De la introducerea AI in curriculumul scolilor Logiscool in 2021, am inteles cu atat mai mult ca viitorul apartine celor care pot colabora cu tehnologia," afirma Dana Banica, GM Logiscool Romania.

 Logischool

Desi AI poate genera cod rapid, implicarea umana ramane, in viziunea lor, esentiala. "Pana la urma, cine 'programeaza' AI-ul, daca nu oamenii?". Vom explora in continuare de ce inteligenta artificiala nu reprezinta sfarsitul programarii, ci o noua etapa in inovatie.

Vom mai avea nevoie sa stim programare in epoca AI?

AI-ul a realizat salturi impresionante si va continua sa se dezvolte. Cu toate acestea, Dana Banica sustine ca abilitatea de programare si gandirea logica raman componente cheie in viitorul previzibil, pentru ca “instrumentele AI nu pot aduce totul in serviciul programatorilor. Inteligenta artificiala, in cele din urma are nevoie de guvernanta mai mult ca oricand, trebuie ghidata, instruita si supervizata. in acelasi timp, exista deocamdata o serie de limitari ale AI-ului legate de asa numita halucinare, adica furnizarea de informatii ce par credibile dar sunt false precum si probleme de performanta si securitate.”

Un exemplu este ChatGPT, care, desi poate genera cod la o viteza incredibila, nu poate sa inteleaga sensul sau contextul in care acel cod este folosit. Astfel, rezultatele pot fi imprecise sau eronate sau fara directie.

“Abilitatea sa de a diagnostica probleme complexe va evolua, dar nevoia de a adapta codul la cerinte in continua schimbare sau de a intelege nevoi neconventionale ramane, deocamdata, in afara domeniului de aplicare al AI.”

Deci, sunt instrumentele de AI o amenintare sau o oportunitate?

Dana Banica sugereaza ca in loc sa ne intrebam daca AI va inlocui programatorii, ar trebui sa ne gandim cum putem folosi aceste unelte pentru a ne extinde abilitatile.

"Chiar daca in viitor este foarte posibil sa nu mai scriem cod, ci sa il generam prin AI, raman esentiale dezvoltarea abilitatilor si competentelor pe care le presupun programarea si intelegerea modului in care functioneaza tehnologia. Perspectiva noastra asupra inteligentei artificiale nu ar trebui sa fie una de temere, ci de exploatare. AI este un instrument care extinde posibilitatile si eficienta programatorilor."

In era AI, programatorii vor colabora sau vor concura?

Dana Banica vine cu o abordare optimista privind integrarea AI in programare. Este evident ca AI-ul are potentialul de a schimba modul in care programatorii isi abordeaza task-urile.

Un exemplu concret si actual este cel de la Copilot, un asistent de codare bazat pe AI dezvoltat de GitHub. Conform unui sondaj recent realizat de platforma, majoritatea programatorilor au confirmat faptul ca folosirea unui astfel de asistent a redus frustrarile in timpul codarii si a crescut nivelul de satisfactie in munca. 88% dintre respondenti au mentionat ca a avut un impact pozitiv major asupra productivitatii lor.

Una dintre cele mai vizibile schimbari este abilitatea de a automatiza sarcinile repetitive si de rutina, permitand astfel programatorilor sa se concentreze pe provocari mai complexe si creativitate, si sa se comporte mai mult ca arhitecti si supervizori ai codului si AIului.

“Aceasta schimbare nu doar imbunatateste cum ne simtim in carierele noastre, ci faciliteaza inovatia”, puncteaza Banica.

Tinerii vor putea avansa mai rapid, iar bariera de intrare in IT va fi redusa

Cu ajutorul tehnologiei, bariera de intrare in domeniul programarii va fi redusa, oferind oportunitati pentru o populatie diversa de tineri. “Prezenta AI in lumea programarii poate schimba complet traiectoria carierei unui tanar programator. Cu instrumentele potrivite, un incepator poate atinge niveluri de expertiza mult mai rapid decat in trecut.”

In plus, AI poate accelera procesul de invatare a programarii, jucand rolul unui mentor pentru tinerii programatori. Acest lucru incurajeaza angajarea si atrage noi talente intr-un domeniu marcat de ani de deficit de specialisti, cat si de eforturi de a-l face cat mai divers.

“O provocare permanenta pentru scoli a fost, si este in continuare, sa demitizeze programarea pentru studentii care ar putea considera acest domeniu intimidant, deci AI-ul ne poate fi un ajutor in a face codarea mai accesibila, desi va ramane esential ca elevul sa poata asambla corect informatiile oferite.” puncteaza Dana Banica.

Cum va schimba AI piata muncii?

Este dificil de prezis cu certitudine - orice schimbare care faciliteaza inovatia poate veni si cu riscuri pentru cei care nu tin pasul cu tehnologia. Desi previziunile pesimiste sugereaza ca automatizarea ar putea inlocui numeroase locuri de munca, modul in care AI va influenta piata muncii poate fi, de fapt, mai optimist decat se anticipeaza.

Ar putea, contrar asteptarilor, sa genereze mai multe oportunitati de cariera.

Potrivit unui studiu din 2022, fiecare a treia companie din UE cauta programatori, iar un raport Eurostat arata ca peste 50% dintre companiile din Uniunea Europeana au dificultati in recrutarea colegilor IT. Doar in Germania, peste 124.000 de locuri de munca nu pot fi ocupate in prezent, in timp ce Ungaria se confrunta cu un deficit de aproximativ 30.000 de dezvoltatori. Multe companii colaboreaza cu resurse internationale pentru a umple acest gol. Acest deficit ar putea fi abordat eficient prin integrarea AI, care, ajutand la instruirea rapida a noilor programatori, ar putea rezolva lipsa de profesionisti IT.

Tinerii programatori pot vedea in aceste unelte AI niste mentori virtuali, ceea ce ii ajuta sa avanseze rapid in cariera sau sa obtina posturi chiar si in companiile cu resurse financiare limitate, care nu si-ar fi permis pana acum programatori seniori sau intregi echipe de developeri. In plus, mai multi oameni ar putea avea timp sa-si puna in aplicare ideile creative si chiar sa lanseze noi afaceri.

"Ce este clar este ca rolul programatorilor se va schimba in urmatorii 5-10 ani. Va fi nevoie de profesionisti capabili sa supervizeze, sa vina cu idei noi, sa mentina si sa integreze codul in produse functionale. Competentele de programare vor ramane la mare cerere, iar intelegerea functionarii si aplicarii AI va deveni esentiala pentru joburile viitorului.” explica Dana Banica. “Este esential sa adoptam si sa ne adaptam la aceasta tehnologie, profitand de beneficiile sale si pregatindu-ne pentru un viitor in care din ce in ce mai mult omul si masina lucreaza impreuna."

Ce fac scolile de programare pentru a raspunde noilor cerinte a erei AI?

In timp ce introducerea AI in scoli pare o metoda de invatare inovatoare, exista si preocupari valide legate de pierderea anumitor competente de programare, sau a dependentei de AI.

"Scolile au datoria de a asigura ca elevii pastreaza abilitatile esentiale de gandire critica si rezolvare a problemelor." puncteaza Dana Banica. "Scopul nostru la Logiscool este de a-i ajuta pe tineri sa isi imbunatateasca abilitatile de gandire logica si de creativitate in tech sa foloseasca tehnologia intr-un mod constient si benefic, sa aiba o relatie constructiva cu ea, in loc sa-i fie doar utilizatori pasivi".

Competentele precum gandirea algoritmica, adaptabilitatea, gandirea critica, creativitatea, rezolvarea problemelor complexe si colaborarea om-om si om-masina cresc in importanta in contextul actual.

Chiar daca aceste competente sunt vitale pentru succesul viitor al copiilor, sistemul scolar public se confrunta cu dificultati in a le integra in mod adecvat in curricula traditionala. Aceasta decalare creste cererea de solutii alternative, precum cursurile extrascolare de IT.

Logiscool este un exemplu relevant al modului in care educatia poate fi transformata in era AI. Astfel de programe nu se limiteaza la a invata tinerii sa codeze sau sa utilizeze un software, ci ofera o privire in profunzime asupra a ceea ce tehnologia moderna poate realiza. De la generarea de text si combinatii multimedia, la intelegerea mecanismelor din spatele recunoasterii fetei si a miscarilor, sau crearea unui chat bot, cursurile sunt concepute sa ofere o imagine completa asupra potentialului AI.

"La Logiscool, AI nu este nicio noutate; este in curriculum din 2021, mult inainte de popularizarea prin instrumente precum ChatGPT. si vom introduce din ce in ce mai mult in lectiile noastre atat tool-uri de care elevii se pot folosi cat si elemente de machine learning pe care sa le integreze in cod inca din modulele de inceput de programare cu blocuri vizuale", afirma Dana Banica. Cu o abordare proactiva, Logiscool a decis sa se concentreze pe inteligenta artificiala in cursurile, atelierele si taberele lor.

"Invatam nu numai cum functioneaza AI, ci si cum sa-l folosim, toate intr-un mod responsabil si etic, adaptat copiilor. Credem ca viitorul apartine celor care pot lucra in tandem cu tehnologia. Prin intermediul jocurilor si activitatilor, tinerii sunt echipati cu abilitatile necesare pentru a intelege si naviga in lumea AI."

Logiscool, in particular, s-a dovedit a fi un pionier in acest domeniu, oferindu-le tinerilor nu doar abilitatile tehnice necesare, dar si constientizarea responsabilitatilor etice si sociale. Asemanator cu modul in care suntem invatati sa navigam in siguranta pe internet, Logiscool pune un accent puternic pe instruirea studentilor sa inteleaga si sa respecte posibilele implicatii ale utilizarii AI.

Ce inseamna sa fii pregatit pentru viitor?

"A fi pregatit pentru viitor nu se rezuma doar la intelegerea tehnica a tehnologiei. inseamna sa ai o relatie sanatoasa cu tehnologia, sa dezvolti o mentalitate adaptabila, capabila sa utilizeze aceste instrumente in beneficiul propriu, sa intelegi cum functioneaza si sa navighezi schimbarile. Inteligenta artificiala ar trebui vazuta ca o extensie a capacitatilor umane, nu ca o inlocuire," concluzioneaza Banica.

Logiscool isi propune sa fie un punct de reper, oferind tinerilor instrumentele si cunostintele necesare pentru a fi pionieri in era digitala. Cursurile lor combina metode de educatie cu traditie cu inovatia, oferind oportunitatea de a intelege si de a imbratisa puterea colaborarii dintre om si AI.

Cursurile lor incep in toamna in numeroase locatii din tara, si ofera gratuit lectii demonstrative de programare. Afla mai multe si inscrie-te aici: https://www.logiscool.com/ro/coding-and-ai-courses-for-kids/ 

Taguri Viitor copii Inteligenta copii Inteligenta artificiala (AI)

Articole recomandate

Citeste si despre