Cum percepe micutul nostru timpul este ceea ce ne-am propus sa discutam de aceasta data si iata cateva intrebari la care incercam sa raspundem:
1. La ce varsta se formeaza notiunea timpului?
2. Cand incep sa aiba sens expresiile: "Stai putin", "Vin imediat", "Ma intorc asta seara", "Tata lipseste o saptamana", "Mai sunt 3 luni pana vine Mos Craciun", "Anul acesta implinesti 4 ani" si cate altele?
3. Cum simte copilul trecerea orelor la gradinita, trecerea zilelor pana la..., trecerea anilor de cand...?
4. La ce varsta poate invata ceasul, data nasterii, datele altor evenimente importante?
5. Cand ne poate raspunde la intrebari de genul: "Cand vrei sa mergem in parc?", "Cat v-ati jucat in curte?", "Iti amintesti cand am fost la Zoo?" etc.
6. Cat de folositor este sa-l invatam sa citeasca ceasul si ce rol are orientarea in timp?
Invatarea ceasului nu este un lucru atat de dificil pe cit pare. Imediat dupa ce copilul a invatat cifrele putem incepe, folosind un ceas de perete suficient de mare si cu cifre scrise clar. Puteti alege un ceas pentru camera lui, frumos colorat, cu forma de ursulet sau Mickey Mouse. Totul este ca ecranul sa fie deschis la culoare iar limbile sa fie diferit colorate.
Exista ceasuri de jucarie tip puzzle, cu cifre detasabile, cu ajutorul aruia il veti invata locul fiecareia. Prima sarcina a micutului va fi sa recunoasca cifrele si apoi sa le aseze in ordinea corecta. Daca ati ajuns aici, ati facut deja primul mare pas! Ii puteti spune apoi ca limba mica arata ora, faceti cateva repetitii si va opriti aici. De acum inainte copilul poate afla cu aproximatie cat este ceasul, orientandu-se doar dupa ce arata limba mica. Urmeaza sa consolidati cunostiintele dobandite de cel mic, incurajandu-l sa se uite la ceas, sa-si propuna ore pentru anumite activitati si chiar sa faceti impreuna un program al zilei sau un "orar". Daca merge la gradinita, ii va fi foarte folositor sa stie la ce ora se intampla anumite lucruri iar ora cand vine mama sa-l ia nu va mai fi un mister. Il puteti recompensa cumparandu-i un ceas de mana. Sunt de preferat ceasurile nu foarte mici, cu cifre arabe si fara poze pe cadran. Eventual alegeti un model mai simplu de ceas si o curea mai amuzanta cu poze sau aplicatii. Sa nu uitam ca scopul ceasului este aflarea orei!
Pentru frumusete si cochetarie puteti alege bratari sau alte podoabe. In acest timp puteti confectiona cu copilul ceasuri din carton, puteti decupa si lipi cifrele si limbile pe cadran, puteti "potrivi" ceasul la diferite ore. Nu-l certati daca greseste, incercati sa-l corectati si mai ales sa aflati ce nu a inteles sau unde are dificultati. Evitati sa treceti mai departe inainte de vreme! Precum se spune "Graba strica treaba". De asemenea evitati ceasurile electronice fara limbi, cu afisaj electronic, precum si denumirile orelor pana la 24.
Orele 8 dimineata si 8 seara sunt suficient de clare pentru a nu introduce deocamdata diferentierea dintre 8 si 20 si AM/PM care pentru copil nu au semnificatie. Dupa ce v-ati convins ca micutul si-a consolidat aceste cunostiinte, puteti introduce notiunile de "fix" si "si jumatate" in acelasi timp cu semnificatia limbii mari. Este momentul sa-i spuneti ca ora are 60 minute, jumatatea are 30 de minute si sa aflati daca notiunea de "jumatate" este corecta. Va puteti juca cu tot felul de jumatati (de mar, de ou, de foaie de hartie).
Nu uitati sa-i amintiti de fiecare data cand isi pune ceasul la mana ca pozitia lui corecta este cu 12 in sus. Vorbiti apoi copilului despre limba mare cu ajutorul careia aflam minutele. Dupa ce invata bine orele fixe, jumatatile si sferturile, incepeti invatarea minutelor. Pentru aceasta este nevoie sa-i explicati ca limba mare nu arata minutele asa precum cea mica arata orele. Puteti confectiona din carton un cadran mai mare asezat in spate, pe care scrieti minutele (5, 10, 15 etc). Limba mare va avea varful in dreptul acestor numere iar cea mica in dreptul orelor. Asigurati-va ca micutul a inteles si faceti exercitii.
In privinta datelor (de nastere, a sarbatorilor, a evenimentelor importante), spuneti copilului ori de cate ori aveti ocazia, fara sa va asteptati sa tina minte. Incercati sa dati o semnificatie acestor date. Legati-le de anotimpuri pe care copiii le invata usor. Nu uitati sa-i spuneti ca ziua lui de nastere este, de exemplu, intotdeauna primavara cand sunt copacii infloriti, ca in fiecare an iarna este Craciunul etc.
Cu o luna inainte de sarbatoarea sau evenimentul respectiv, vorbiti despre acest lucru, incepeti pregatiri astfel incat pentru copil, data respectiva sa fie legata de lucruri concrete, altfel n-o va tine minte!
Pentru ca micutul sa se poata orienta in timp, spuneti-i clar ce inseamna in fiecare caz in parte expresii precum: "mai tarziu", "alta data", "mereu", "imediat".
Invatati-l nu doar anotimpurile ci si zilele saptamanii si lunile anului. Cand stie cifrele, nu ezitati sa folositi un calendar, sa-i aratati in ce zi a saptamanii este ziua lui, inceperea vacantei, ziua copilului etc. Nu uitati sa faceti diferentierea dintre zilele lucratoare si cele libere sau de weeek end”. Folositi orice prilej pentru a va raporta in timp, folositi in conversatie adverbe de timp si asigurati-va ca cel mic le intelege.
In jurul varstei de 2 ani, copilul poate astepta cateva minute daca i se spune "imediat". La 3 ani stie cum se numesc zilele saptamanii si anotimpurile cu caracteristicile lor. La 4 ani deja poate citi orele, isi poate "planifica" activitatile dintr-o zi.
Aprecierea duratelor, utila pentru copii
Aprecierea duratelor este foarte utila pentru copil din mai multe motive:
1. Copilul invata sa aiba rabdare, sa astepte 10 minute, sa stea la masuta un sfert de ora;
2. Poate face un efort (fizic sau de concentrare a atentiei, poate tacea, etc.) daca stie cat dureaza;
3. Anxietatea lui se reduce simtitor daca stie cat sta la gradinita, cand vin parintii, cand se intoarce mama dintr-o calatorie, cat timp sta la doctor, etc.
4. Invata sa-si planifice activitati si sa respecte ordinea lor;
5. Memoria lui va avea de castigat pentru ca evenimentele vor fi "ordonate" dupa datele lor;
In tot acest proces de invatare care va dura ani intregi, nu uitati ca orice lucru se invata mai usor daca este placut pentru copil si ca niciodata un singur mod de a invata nu este de ajuns. Va trebui sa-i aratati, explicati, adica sa vada, sa auda, sa simta in mai multe feluri ceea ce invata.
Incercati sa gasiti jocuri, cd-uri, cantecele si poezii, jucarii, aratati-i clepsidre, faceti un ceas solar cand sunteti pe plaja, incercati sa ghiciti cat este ora in functie de alte evenimente, mergeti la un muzeu al timpului, unde micutul va fi incantat sa vada cum masurau oamenii timpul inainte de aparitia ceasurilor, precum si exemplare deosebite de ceasuri si pendule.
Anca Munteanu
Psiholog - Psihologia copilului
C.P.A.P.