Alegerea unui scaun auto pentru copii reprezinta o sarcina extrem de dificila pentru parinti. Fiindca pe piata exista atat de multe modele de scaune de masina pentru cei mici, ajungem la un moment dat sa ne simtim coplesiti si sa nu stim ce sa alegem.
Din fericire, cercetatorii au colectat o multime de informatii, astfel incat micutii sa fie in siguranta in timpul calatoriei cu masina. Preocuparea pentru siguranta pasagerilor in masina i-a determinat pe specialisti sa efectueze teste de impact inca de la jumatatea secolului trecut. La inceput, s-au folosit manechine adult, testele fiind departe de a fi sofisticate. Insa, odata cu dezvoltarea tehnologiei, studiile asupra efectelor unei coliziuni frontale asupra pasagerilor din autovehicul au devenit din ce in ce mai elaborate. Astfel, s-a ajuns la concluzia ca un scaun auto rear facing prelungit este mai sigur decat un scaun auto clasic.
Demonstrat stiintific: scaunul auto cu sistem rear facing prelungit este de 5 ori mai sigur decat scaunul auto traditional
Testele de impact au ajutat la salvarea a numeroase vieti de-a lungul timpului. Dar cat de sigur este un scaun auto rear facing prelungit? Cercetatorii au demonstrat ca un scaun auto orientat cu spatele la directia de mers este cu 500% mai sigur decat unul clasic, in cazul copiilor cu varste de pana la 2 ani. Acest beneficiu se aplica si la varste mai mari, in procente, ce-i drept, mai mici. Calatoria cu spatele ramane, insa, mai sigura decat cea cu fata in cazul copiiilor.
Un studiu comparativ intre cele doua tipuri de scaune auto - clasic si rear facing - a aratat ca 8 din 100 de copii care calatoresc intr-un scaun auto cu sistem rear facing prelungit isi vor pierde viata sau vor suferi rani foarte grave in urmei unei coliziuni frontale. 92 de copii vor scapa, insa, teferi din asemenea accidente. In cazul copiilor care calatoresc intr-un scaun auto clasic, orientat cu fata la directia de mers, 40 din 100 isi vor pierde viata sau vor fi grav raniti. In concluzie, riscul de leziuni fatale este de doar 8% in cazul scaunelor auto rear facing, spre deosebire de 40%, in cazul scaunelor auto traditionale.
Un sistem conceput dupa criterii de anatomie pediatrica
Multe persoane au tendinta sa considere copiii niste adulti mai mici. Chiar daca par sa aiba aceeasi constructie anatomica, in realitate structura lor osoasa este foarte diferita de cea a unui adult. Acesta este si motivul pentru care este atat de dificil sa le asiguri protectia necesara in timpul calatoriei cu masina. Capul, gatul si coloana vertebrala a copiilor mici sunt delicate si departe de a fi complet dezvoltate. Scaunele auto cu sistem rear facing prelungit protejeaza aceste zone extrem de delicate, in cazul unei coliziuni frontale.
Priveste-ti copilul si studiaza-i capul. La adult, acesta reprezinta aproximativ 6% din greutatea corporala. In cazul unui bebelus de 9 luni, capul este de-a dreptul disproportionat in raport cu restul corpului, ajungand sa cantareasca un sfert din greutatea totala a copilului.
Capul bebelusului este reprezentat, in cea mai mare parte, de cutia craniana si de creierul micutului. Fata bebelusului este relativ mica. Acestea sunt si motivele pentru care riscul de traumatisme craniene severe este mult mai mare in cazul copiilor mici, comparativ cu adultii.
La copii, vertebrele gatului sunt extrem de delicate, intreaga zona a gatului fiind subdezvoltata. La nastere, aceste vertebre se compun din portiuni separate de oase, legate intre ele prin cartilagii. Altfel spus, scheletul copilului este inca moale. Cartilagiile din zona gatului se vor transforma in oase in primii trei ani de viata a copilului. Procesul de intarire a oaselor, numit osificare, continua pana la pubertate. Intr-o maniera similara se dezvolta muschii si ligamentele gatului.
Odata cu trecerea timpului, vertebrele gatului isi schimba lent forma, de la cartilagii plate, la oase in forma de sa. Acest lucru este mai important decat s-ar crede. Atunci cand masina intra in coliziune frontala cu un alt autovehicul, forta impactului arunca in fata capul adultului. Vertebrele in forma de sa vor ramane interconectate si se vor sprijini unele pe celelalte, protejand gatul adultului. Copiilor mici le lipseste, insa, aceasta protectie suplimentara. Corpul lor nu face fata fortelor incredibil de mari, exercitate in timpul unui accident auto. Ei risca sa se raneasca grav chiar si la viteze care unui adult i se par mici. Pozitia cu spatele la directia de mers ofera o protectie fantastica, cu conditia ca scaunul auto sa fie instalat corect.
Risc mai mic de fracturi la nivelul gatului
Atunci cand calatoreste intr-un scaun auto traditional, umerii si corpul copilului sunt mentinuti aliniati de hamuri. Insa gatul si capul sunt complet neprotejate. In caz de accident, acestea sunt aruncate cu violenta inainte, riscul de leziuni la nivelul gatului si coloanei vertebrale fiind foarte mare. In scaunul auto de tip rear facing, acest risc este de 5 ori mai mic. Forta impactului este absorbita de intregul corp al copilului. Gatul si capul sunt impinse in scaun, ramanand aliniate cu restul corpului si astfel protejate.
Ranile catastrofale se pot produce si la viteze mici. Specialistii dau drept exemplu cazul unui bebelus de 18 luni si 15 kilograme greutate. Micutul statea intr-un scaun auto orientat cu fata la directia de mers, cand masina in care se afla a intrat in coliziune cu un alt autovehicul, la o viteza relativ scazuta. In urma impactului, bebelusul a avut fracturi si rani la nivelul gatului. Din fericire, a scapat cu viata, insa a trebuit sa ramana internat mai multe luni in spital.
Exemple de buna practica
In Suedia peste un milion de copii cu varste de pana la 4 ani calatoresc cu spatele la directia de mers. Nu s-a inregistrat, pana acum, niciun un caz de accidentare grava in cazul unei coliziuni frontale.
Exemplul suedez a inspirat o lume intreaga. Legislatia europeana contine astazi reguli clare privind siguranta copiilor in timpul calatoriei cu masina. Astfel, toti copiii cu varste mai mici de 12 ani trebuie transportati in scaune de masina. Pentru cei cu varste intre 12 si 16 ani, se impune folosirea centurii de siguranta si a inaltatorului auto. Copiii mai mari de 16 ani pot calatori doar cu centura de siguranta pusa.
In Romania, codul rutier impune folosirea scaunelor auto special omologate pentru copiii sub 3 ani si centura de siguranta pentru cei intre 3 si 12 ani. Bebelusii pot sta in scoica speciala in spate, sau chiar in fata, insa numai dupa ce airbagul a fost dezactivat.
Scaunele auto omologate sunt prevazute cu o eticheta portocalie ce include informatii referitoare la grupa de greutate pentru care a fost omologat scaunul auto, standardul ECE.R44/04, numarul de lot al produsului si codul tarii in care s-a facut omologarea.
Tu ce parere ai despre scaunul auto cu sistem rear facing prelungit? Il folosesti?