Imaginatia nu este un concept abstract al copiilor, o modalitate de a evita realitatea si de a se indeparta de ea. Dimpotriva, este un mod de a vedea si percepe realitatea, iar dezvoltarea ei la copiii prescolari, incepand cu varsta de 3 ani reprezinta factorul principal in dezvoltarea sanatatii si creativitatii lor.
Minciuna, expresie a imaginatiei copilului
In aceasta perioada deja apar deosebiri individuale intre copii din punctul de vedere al imaginatiei. Daca unii par ca au o imaginatie interminabila si foarte colorata, altii se rezuma la una saraca, fara extensii fanteziste, abia stapanind terenul realitatilor imediate si apropiate.
Primii dintre acestia creaeza povestiri, inventii etc. si pot manifesta o inclinatie pentru minciuna. Aici apare din nou discordanta dintre modalitatea de percepere a adultilor si cea a copiilor. Desi din punctul de vedere al parintilor ceea ce relateaza copilul este o minciuna, acesta din urma pur si simplu nu poate face diferenta intre fantezie si realitate si aparenta si adevar. El simte nevoia de a fi adevarat tot ce-si imagineaza.
Acest comportament al "minciunilor", insa, este trecator si - in mod normal -dispare de indata ce copilul ajunge sa constientizeze diferentele mai sus amintite.
Rolul jocurilor de rol in dezvoltarea copilului de 3 ani
La copiii cu varsta de 3 ani, imaginatia este pe culmile ei. Incepand cu perioada prescolara copiii incep sa se angajeze intr-o multime de jocuri imaginative. Vei observa cum jucariile lui prind viata, iar masinile, casutele sau trenuletele pot vorbi. Va avea capacitatea de a personifica o banala cutiuta sau un cub intr-o casuta, vas sau casa sau o casa.
Da-i in mana copilului o cutie de carton si ii va gasi un sens si o intrebuintare la care poate nu te-ai gandi. Acest lucru ajuta la stimularea emotionala, intelectuala si sociala a lui.
Jocurile de rol devin mult mai complexe si interactive incepand cu aceasta etapa a copilariei. Nu este intamplator faptul ca prescolarii au foarte multe jucarii pe baza de recuzita, unelte, instrumente, cuburi, seturi de bucatarie sau de medici etc. Toate sunt utile pentru a dezvolta jocul de rol la copii.
Din imaginatie si din facerea anumitor activitati copiii invata lucruri utile care ii vor ajuta mai tarziu. Atunci cand se prefac ca sunt medici sau politisti ei au libertatea de a explora in ritmul si felul lor propriu o lume noua si de a se adapta la ea. In aceste jocuri ei sunt cei care detin puterea. Ei invata astfel sa isi exprime emotiile, sentimente si trairile, precum si sa rezolve anumite situatii cu care se confrunta. Au posibilitatea s ainvete sa negocieze si sa rezolve probleme. Ei se pun "in pielea" altora si invata sa empatizeze.
Crearea de povesti despre diverse personaje si prefacerea de a fi un anumit caracter incurajeaza dezvoltarea limbajului si a gandirii abstracte.
Il poti incuraja pe copil sa isi dezvolte jocuri de imaginatie permitandu-i sa exploreze mereu lucruri noi si achizitionandu-i jucarii si obiecte utile care sa il ajute in acest sens: ustensile de curatenie, de gatit, unelte pentru mestesugit, truse medicale, animalute etc.
Copiii de 3 ani si prietenii imaginari in dezvoltarea imaginatiei
Varsta de 3 ani este esnetiala in dezvoltarea imaginatiei copilului pentru ca acum apar prietenii imaginari. Desi acestia reprezinta de multe ori un motiv de ingrijorare pentru parinti, astfel de tovarasi-fantezie sunt firesti si reprezinta pentru ei o solutie pentru anumite probleme: cand nu au cine sa se joace, cand vor sa dea vina pe cineva pentru o boacana, cand sunt speriati de ceva etc.
Atata timp cat copilul tau este activ, vesel, se joaca cu alti copii si se bucura sa faca diverse activitati cu tine, prietenul imaginar nu constituie o problema.