Cum inveti copilul sa scrie si sa citeasca prin metoda Montessori

/ / Modificat: 2016-11-11
Cum inveti copilul sa scrie si sa citeasca prin metoda Montessori

La varsta de 3 ani, creierul unui copil este de doua ori mai activ decat cel al unui adult, fiind capabil sa absoarba informatia asemenea unui burete. Este ceea ce medicul Maria Montessori a numit “perioada senzitiva”. Mai pe romaneste, copilul experimenteaza o “sete de cunoastere” care nu este egalata la nicio alta varsta. Dispunand de un numar dublu de conexiuni in cele peste 100 miliarde de neuroni, creierul prescolarului uimeste prin capacitatea de invatare. Iata de ce este bine sa profiti de aceasta etapa unica din viata copilului tau si sa-l stimulezi sa exerseze scrisul si cititul, intr-un mod distractiv.

itit_montessori_prima

Metoda Montessori versus metoda traditionala

In scolile traditionale, scrierea si citirea se invata simultan, dupa metoda fonetica, analitico-sintetica.

Scolarii invata mai intai sa recunoasca literele si corespondentele existente intre semnele vizuale ale sunetelor si sunetele propriu-zise, dupa care trec la citirea cuvintelor in intregime. Exista si alte metode alternative, prin care copiii pot invata sa scrie. Una dintre acestea este metoda Montessori, care pune accentul pe folosirea mai multor canale de receptionare a informatiilor. Copiii invata sa scrie inainte de a invata sa citeasca, folosindu-se de toate simturile de care dispun: pipait, vaz, auz.

Principiile de baza ale scrierii dupa metoda Montessori

Specialistii care au intreprins studii asupra memoriei au observat ca, atunci cand esti atent si te concentrezi suficient, retii doar un anumit procent din ceea ce auzi, vezi sau asculti. Astfel, in urma unei activitati de invatare, creierul tau inmagazineaza:

- 10% din ceea ce citesti;

- 20% din ceea ce auzi;

- 30% din ceea ce vezi;

- 50% din ceea ce vezi si auzi acelasi timp;

- 80% din ceea ce spui;

- 90% din ceea ce spui si faci in acelasi timp.

Medicul italian Maria Montessori, cea care a pus la cale aceasta metoda inedita de invatare a scrierii, a observat ca intre actul citirii si al scrierii nu exista o simultaneitate absoluta, scrisul precedand cititul. Plecand de la aceasta observatie, Maria Montessori a pus la cale un mecanism complex de predare a scrierii, in doi pasi.

Intr-o prima etapa, copilul invata prin jocuri si exercitii practice cum sa tina in mana instrumentul de scris, fara sa oboseasca. Apoi invata cum se traseaza forma fiecarei litere. Abia in a doua etapa, el invata sa citeasca propriu-zis cuvintele.

1. Dezvoltarea motricitatii

Inca de la varsta de patru ani, copilul poseda abilitatea de a manui un instrument de scris "fara efort", "in chip natural". Rolul educatorului este sa ajute copilul sa-si descopere si sa-si dezvolte aceasta abilitate, prin exercitii de pregatire directa si indirecta.

Printre exercitiile de pregatire indirecta, specifice metodei Montessori, se numara:

- jocurile cu forme geometrice, pe care copilul le introduce in suporturi corespunzatoare, tinandu-le de butonul de prindere cu trei degete;

- inmuierea varfului degetelor in apa calduta si realizarea efortului "de a tine mana suspendata, ridicand-o usor";

- pipairea diferitelor contururi si potrivirea formelor in cadrele corespunzatoare.

Exercitiile de pregatire directa includ realizarea de desene si exercitii de pipaire a literelor.

Copilului i se inmaneaza diferite sabloane pentru a contura figuri, dupa care este rugat sa le coloreze, fara a depasi conturul. Scopul acestui exercitiu este sa-l obisnuiasca pe cel mic cu miscarile repetitive, specifice trasarii de liniute si bastonase. Diferenta dintre desenul liber si trasarea de liniute este ca prescolarul care invata sa scrie dupa metoda Montessori nu oboseste.

In cadrul exercitiilor de pipaire a literelor, copilul primeste de la educator cartonase netede, pe care sunt lipite literele alfabetului, decupate din hartie smirgheluita. Literele au culori diferite fata de cea a cartonaselor, pentru a se putea deosebi cu usurinta. Cadrul didactic ii prezinta copilului litera, apoi il roaga sa pipaie traseul acesteia, in directia scrisului. Repetand acest exercitiu, cel mic isi fixeaza miscarea relativa a mainii si a bratului, devenind capabil in scurt timp sa reproduca semnul pe care l-a studiat mai intai din punct de vedere vizual. Ajungem astfel la principiul de baza al metodei: semnul alfabetic se memoreaza cu ajutorul a simturilor: auz, vaz si pipait.

Primele exercitii au ca rol invatarea vocalelor, dupa care se trece la studiul consoanelor. Nu exista o regula in privinta ordinii prezentarii consoanelor. De multe ori, curiozitatea copilului pentru un anumit semn grafic duce la invatarea consoanei dorite.

2. Trasarea formelor literelor din alfabet si stimularea memoriei vizuale

Dupa ce a auzit sunetul pronuntat de educator, a pipait literele smirgheruite si a asociat sunetul cu imaginea vizuala si senzatia tactila, copilul devine capabil sa indice singur litera, s-o recunosca, atunci cand cadrul didactic ii cere cartonasul cu o anumita litera si s-o pronunte corect, la randul sau.

Daca nu poate recunoaste semnul din prima, educatoarea il va ruga sa atinga litera, fara sa ii spuna ca a gresit. Acesta este unul dintre principiile fundamentale al metodei Montessori: sa lase copilul sa se auto-corecteze, dupa ce si-a sesizat singur greseala, cu ajutorul materialelor special concepute pentru stimularea spiritului autodidact.

Dupa ce prescolarul a invatat cateva vocale si consoane, educatoarea ii face o demonstratie practica de formare a cuvintelor, cu ajutorul alfabetarului. Pronunta, de exemplu, cuvantul mare, apoi analizeaza sunetele, separandu-le in litere. In timp ce pronunta fiecare sunet, educatoarea ii asaza copilului pe masa litera corespunzatoare, pentru a-l ajuta sa-si intipareasca imaginea ei in minte. Ulterior, educatoarea invita copilul sa-si formeze propriile cuvinte, exercitiul asemanandu-se cu o autodictare. Rolul exercitiului este de a dezvolta abilitatea copilului de a asocia imaginile auditive cu cele vizuale.

Din acest moment, copilul va invata sa scrie extrem de rapid, manuind instrumentul de scris aproape inconstient. Aici se recunoaste rolul extrem de important al exercitiilor directe si indirecte de dezvoltare a motricitatii. Ele au darul de a-l face pe copil capabil sa execute si cu ochii inchisi miscarile necesare pentru scrierea literelor.

Abia dupa ce copilul a inceput sa scrie in mod spontan, educatoarea poate interveni in perfectionarea formei.

cititul_montessori

3. Dezvoltarea mecanismelor cititului

Atunci cand copilul poate sa scrie un cuvant, el este capabil sa interpreteze mecanic asocierea sunetelor cu literele ce compun cuvantul scris. Asta nu inseamna ca il poate si citi.

In metoda Montessori, cititul se invata dupa scris, prin metoda globala sau "priveste si spune". Tehnica consta in memorarea vocabularului, la vederea acestuia.

Educatoarea scrie pe cartonase cuvinte care denumesc obiecte cu care copilul lucreaza zi de zi. Si asta pentru ca acestea ii sunt aproape, au semnificatie pentru el si il intereseaza in mod special. Apoi ii vorbeste celui mic despre obiect, prezentand si cartonasul cu numele respectiv, in mod repetat, pana cand este retinut.

Dupa ce copilul a memorat un numar mai mare de cuvinte, se trecea propriu zis la lecturarea cartilor. Iata cum decurge o activitate de lectura, dupa metoda Montessori:

- Educatoarea pregateste biletele, cu diferite cuvinte care denumeste obiecte din jurul copilului: cub, pictura, carte, pahar, creion etc.;

- Copilul trage un biletel, apoi este invitat sa pronunte cuvantul scris pe hartie;

- Ghicitul cuvantului ii produce o mare satisfactie celui mic. Totodata, incepe sa inteleaga rostul exercitiului;

- Dupa ce a terminat de citit, copilul este rugat sa aseze biletelul neimpaturit langa obiectul din clasa, denumit pe hartie.

Pe masura ce micutul invata sa pronunte cat mai multe cuvinte, educatoarea trece la urmatoarea etapa: rostirea unui discurs. Maria Montessori a remarcat ca citirea logica trebuie sa fie precedata de compunerea mesajelor cu ajutorul limbajului scris. Astfel, ea a compus urmatorul exercitiu, pentru nivelul cel mai avansat: educatoarea scrie, tot pe biletele, enunturi cu referire la diverse actiuni concrete, cum ar fi “Recita o poezie” sau "Ia o carte”. Copilul citeste enuntul in gand, apoi executa actiunea descrisa pe biletel.

Tu ce parerea ai despre Metoda Montessori? Ce alte exercitii de dezvoltare a scrisului si cititului cunosti? 

Taguri Maria montessori Metoda montessori Activitati dezvoltare copii mici Sistem educational metoda montessori Citit copii prescolari Invatare copii Invatat citit copii Scriere copii

Articole recomandate

Citeste si despre