Este important sa avem grija de comunicarea cu copiii nostri, iar pentru a face acest lucru, trebuie sa fim atenti nu numai la modul in care ne exprimam (adica la modul in care comunicam), ci si la continut (ceea ce le spunem). Este important sa facem acest lucru deoarece copiii, atunci cand pun intrebari despre ceva sau cand le lipsesc informatii despre un subiect, iar noi nu le rezolvam, ceea ce fac ei este sa "umple" acel gol mental cu informatii care uneori sunt gresite.
Cu alte cuvinte, ei recurg la imaginatie pentru a intelege ce se intampla. Si, bineinteles, acest lucru inseamna ca, uneori, ceea ce cred ei nu este adevarat sau este partinitor, ceea ce poate duce la confuzie, neintelegeri sau chiar disconfort.
Si nu este vorba de a-i suprainforma despre orice, ci de a le raspunde intotdeauna la intrebarile lor in masura in care consideram ca este adecvat, de a le oferi informatiile pe care le consideram adecvate si in functie de varsta lor. In acest articol vorbim despre cum putem comunica corect lucrurile copiilor si ce se intampla daca nu o facem.
De ce este atat de important sa fim clari in ceea ce priveste informatiile pe care le oferim copiilor?
Creierul nostru si cel al copiilor, atunci cand are lacune in memorie (sau cand ii lipsesc informatii pentru a intelege o poveste sau o amintire in intregime), recurge la imaginatie pentru a umple aceste lacune.
Dar recurge si la alte elemente, cum ar fi: presupuneri, credinte, idei preconcepute, povesti din trecut... cu alte cuvinte, se bazeaza pe propria experienta pentru a-si construi realitatea. Pentru ca memoria este mereu in cautarea coerentei, ea cauta sa se autocompleteze, chiar daca mintea ne insala uneori.
De aceea, mai ales cu copiii, este important sa le raspundem la intrebari atunci cand le au si sa le explicam bine lucrurile, in functie de nivelul lor de intelegere, pentru ca altfel ei completeaza aceste informatii cu lucruri pe care si le imagineaza sau pe care le spun altii, ceea ce poate fi gresit.
Creierul uman, atunci cand are lacune in memorie (sau ii lipsesc informatii pentru a intelege ceva), apeleaza la imaginatie si la alte elemente pentru a umple golurile.
Imaginatia la copii
Dar ce este aceasta imaginatie pe care o folosesc copiii? Potrivit psihologului rus Lev Vigotsky, in lucrarea sa "Imaginatie si creatie in copilarie", "in viata de zi cu zi numim imaginatie sau fantezie tot ceea ce nu este real, ceea ce nu este in conformitate cu realitatea si, prin urmare, nu poate avea o semnificatie practica serioasa".
Iar copiii au imaginatie mare! Prin intermediul imaginatiei lor, ei isi reprezinta mental evenimente, povesti sau imagini ale unor lucruri care nu exista in realitate (sau care exista doar partial) sau care sunt sau au fost reale, dar care nu mai sunt prezente.Adevarul este ca imaginatia este o abilitate foarte utila si imbogatitoare atunci cand copiii creeaza alte lumi sau alte povesti, scriu, sunt creativi. Cu toate acestea, pentru intelegerea realitatii lor (in mod obiectiv) sau a problemelor importante, nu este atat de benefica, deoarece ii poate prejudicia.
FOTO: freepik.com