Determinarea stilului de invatare a prescolarului este esentiala pentru viitoarele performante scolare ale lui. Daca stii cum anume sa il abordezi in realizarea sarcinilor scolare si in a-i induce motivatia pentru invatatura, atunci succesul prescolar, scolar sau profesional - la maturitate - este garantat. Afla daca micutul tau are un stil de invatare auditiv, vizual sau fizic!
Stilul de invatare auditiv
Cei care se bazeaza pe acest stil de invatare absorb cel mai bine informatia noua si conceptele daca le aud. Ei au simtul auzului foarte bine dezvoltat si o putere de concentrare si de retinere a informatiei prin ascultare. Acesti copii reusesc sa faca teme sau sainvete daca au muzica pe fundal si retin mai bine lectiile daca citesc cu voce tare. Ei isi folosesc auzul pentru a explora lumea.
Cum poti ajuta copilul auditiv sa exceleze la gradinita?
Cel mai bun mod de a-l ajuta pe micut este sa ii insufli si sa ii stimulezi aceasta capacitate prin alegerea instrumentelor auditive de invatare:
-
muzica;
-
audio-book-uri;
-
jucarii cu sonerii;
-
jocuri care folosesc foarte mult partea auditiva;
-
citirea povestilor.
Stilurile de invatare la copii nu sunt permanente. Nu trebuie sa te gandesti ca daca micutul tau este un auditiv primar, inseamna ca nu poate face fata celorlalte abilitati necesare pentru performanta. Pe masura ce creste isi poate dezvolta si alte stiluri de invatare secundare.
Stilul fizic de invatare
Acestia mai sunt cunoscuti si sub numele de copii tactilo-kinestezici, adica folosesc atingerea si miscarea pentru a explora lumea inconjuratoare si pentru a-si insusi noi lucruri. In mod natural, cam toti copiii au la baza acest stil de invatare. Insa la unii dintre ei se dezvolta mai mult decat la altii si ajung sa il foloseasca ca pe un instrument de invatare.
Multi copii care dezvolta un stil de invatare fizic sunt si tactili si kinestezici in acelasi timp, insa unii pot dezvolta mai mult o anumita abilitate.
Daca micutul tau prefera sa tina mereu lucruri in mana, sa atinga si sa exploreze cu mainile obiecte, atunci e tactil. Acestor copii le place sa se implice in activitati de indemanare si sa foloseasca obiectele din jur pentru a invata numere, litere, cititul, scrisul etc.
Daca micutul tau invata mai bine prin implicarea profunda in activitati fizice, atunci este kinestezic. Acestora le place foarte mult miscarea si sa se implice trup si suflet in astfel de activitati. Le place sportul, dansul si gesticuleaza mult din maini si devin agitati cand vorbesti cu el.
Cum ajuti un astfel de copil?
Stimulandu-i activitatile si hobby-urile, precum si implicandu-l in activitati care folosesc din plin manutele si corpul pentru a explora si invata lucruri.
-
excursiile, durmetiile si calatoriile sunt perfecte pentru a invata;
-
probabil ca va invata sa numere folosindu-ri degetele;
-
alege-i jocuri care se preteaza la munca fizica (crearea unor jocuri lego, construirea de casute si alte lucruri etc.);
-
inscrie-l la un sport sau la alte cursuri de arta care sa-i permita folosirea corpului in insusirea informatiei.
Stilul de invatare vizual
Copiii care se bazeaza pe simtul vizual pentru a invata sunt usor de observat. Sunt cei pasionati de puzzle-uri, carti, forme si litere, desen si arte. Copiii vizuali sunt foarte atenti la buzele tale cand vorbesti cu ei si chiar sunt atenti la tine cand vrei sa demonstrezi ceva. Observatia este punctul lor forte. Ei se bazeaza pe simtul vizual pentru explorarea, intelegerea si memorarea informatiei.
Cum stimulezi un astfel de copil?
La fel ca si in cazul celorlalte 2 stiluri de invatarea, stimularea si sustienrea copilului in activitatile si domeniile care-l pasioneaza reprezinta cea mai buna metoda.
-
practica cu el jocuri bazate pe memorie;
-
alege-i jocuri care sa-i stimuleze memoria si concentrarea;
-
cumpara-i foarte multe carti;
-
chiar daca nu este cea mai indicata metoda, trebuie sa stii ca acesti copii pot invata o multime de lucruri de la tv – ii ajuta in procesul de invatare;
-
incurajeaza-l sa scrie, sa citeasca si sa spre arte care presupun din plin spiritul observational.