Pornind de la afirmatia lui Socrate "Cunoaste-te pe tine insuti", inteligenta emotionala este data de capacitatea individului de a percepe emotiile celuilalt, de a te pune in locul celuilalt, de a-ti intelege propriile emotii; intr-un cuvant: de a putea dezvolta si urmari derularea actiunii.
Inteligenta emotionala este cea care te ajuta sa creezi relatii, sa comunici in diferite medii si situatii.
Copiii mici au dificultati in a se pune in locul celorlalti, ei gandesc in perspectiva propriilor nevoi.
In normalitate, un copil invata ca si celalat are un "eu" (interior) cu pareri, planuri, sentimente si scopuri proprii. Ei nu pot explica de ce au aceste nevoi.
Perceperea si exprimarea emotiilor este realizata din primele luni de viata prin recunoasterea expresiilor faciale – bucurie, tristete, furie.
Copilul este capabil sa faca predictii asupra modului in care o situatie determina o emotie – de la varsta de 3 ani; exemplu: bucuria sau tristetea mamei.
Intelegerea dorintelor se refera la ceea ce o persoana vrea, doreste. Dorintele sunt intelese la copiii de la varsta de 2 ani; exemplu "batutul din picior si din degete" – nerabdarea.
Dezvoltarea inteligentei emotionale este realizata la copii si prin intelegerea jocurilor de tipul "a pretinde ca... " sau "a se preface ca... ", inca de la varsta de 2 ani si se definitiveaza in jurul varstei de 3-4 ani.
Copiii invata sa-si inteleaga semenii
O alta caracteristica a dezvoltarii copilului legata de inteligenta emotionala o reprezinta intelegerea "credintelor" , concept ce sta la baza formularii de scopuri si a realizarii de comportamente intr-o maniera specific si unica umana. Intelegerea oamenilor ca avand credinte adevarate si false reprezinta un punct central in intelegerea oamenilor.
Beneficiile dezvoltarii inteligentei emotionale la copii conduc la cresterea capacitatii de a fi mai sensibili la sentimentele celorlalti, de a "negocia relatii de prietenie" prin citirea si raspunderea la intentii, dezvoltarea capacitatii de a citi nivelul de interes din vorbirea celuilalt, de a intelege greselile celuilalt, intelegerea regulilor nescrise sau conventionale.
Toate aceste elemente au ca start varsta de 2-3 ani si vor continua toata viata.
Copiii intre 3-7 ani iau contact cu lumea exterioara si in acelasi timp se pregatesc pentru a deveni "oameni mari", cum se pregatesc va fi dat de "examenul" numit "viata".
Crearea unor situatii speciale unde copiii sunt invatati cum sa-si dezvolte aceste abilitati reprezinta scopul programului Clasa Einstein.
Clasa Einstein este un concept bazat pe nevoi identificate la copiii cu dezvoltare tipica si care nu masoara IQ-ul ca selectie, ci construieste lectii care-i ajuta pe copii sa faca fata situatiilor si provocarilor pregatindu-i pentru mai tarziu.
Lectiile sunt grupate pe teme de tipul "cum sa faci fata comportamentelor negative", "ganduri care se spun si ganduri care nu se spun", "puterea cuvintelor bune" si fiecare copil va raspunde la inceput in maniera proprie, apoi va fi invatat sa raspunda prin joc de rol si predare.
Munca in echipa, bucuria succesului, cresterea empatiei sunt numai cateva dintre obiectivele lectiilor din Clasa Einstein. Nerabdarea cu care copiii asteapta sa se intoarca la clasa reprezinta sursa de a crea lectii noi adaptate provocarilor.