Scrisul incepe sa prinda contur in activitatea copiilor in perioada prescolara si devreme in scoala. In aceasta etapa copilul invata sa scrie initial litere si semne destul de stalcite si neclare si abia dupa o anumita varsta va incepe cu adevarat sa scrie cuvinte intregi. Totusi, exista o serie de semnale de alarma pe care felul in care scrie le poate sesiza, cum ar fi disgrafia. Aceasta este de obicei asociata dislexiei, ca parte din ea si a deficientelor de invatare la copii.
Parintii au adesea tendinta sa treaca peste micile probleme de caligrafie ale prichindeilor motivand mereu ca "are timp sa invete" sau ca "inca e mic, e la inceput, va invata mai tarziu". Totusi, felul in care scrie poate indica anumite probleme cognitive sau afective.
Prescolarii
Chiar daca prescolarii nu reusesc sa scrie corect anumite litere sau le incurca nu inseamna intotdeauna ca are probleme. Totusi, daca observi ca micutul scrie adesea "B"- ul inversat sau ca nu reuseste sa stea linistit la masa de scris pentru a scrie este cazul sa incepi sa urmaresti comportamentul lui si felul in care scrisul lui evolueaza. Greselile repetitive chiar si dupa ce i-ai explicat in multiple randuri care este varianta corecta, detecteaza probleme la nivelul capacitatii de intelegere si invatare.
Prescolarii nu trebuie sa stie sa scrie cursiv, pentru ca ei abia invata sa contureze litere. Ei nu au dezvoltate suficient abilitatile motorii pentru a reusi sa manevreze corect stiloul sau creionul pentru a scrie corect litere. Tocmai de aceea, diagnosticarea problemelor caligrafice este dificila in aceasta perioada.
Scolarii
Incepand cu varsta scolara lucrurile se schimba. Copilul ar trebui nu numai sa scrie litere, ci sa le si combine in cuvinte simple, chiar propozitii.
Disgrafia reprezinta o problema referitoare la dificultatile si tulburarile care intervin in capacitatea copiilor de a scrie.
Conform specialistilor in dizabilitati de invatare la copii, scolarul ar putea dificultati de invatare si scriere daca:
-
sovaieste in timp ce deseneaza sau traseaza o simpla linie dreapta pe caiet;
-
are probleme in a distinge stanga de dreapta;
-
nu poate tine corect si confortabil creionul in mana (il tine prea strans sau intr-o pozitie incorecta);
-
nu are rabdarea necesara de a-si termina temele sau anumite exercitii de scriere de la inceput pana la sfarsit;
-
se agita continuu cand este pus sa scrie, ba chiar paraseste frecvent masa de scris;
-
scrie literele prea incet, greoi si nu automatizat;
-
incepe sa scrie literele prin anumite semne de scriere de inceput si sfarsit neobisnuite;
-
are probleme in a scrie litere si cuvinte pe orizontala;
-
pune adesea creionul pe masa si isi scutura mainile de oboseala sau durere;
-
confunda frecvent literele, cel mai frecvent exemplu fiind inlocuirea lui "b" cu "d";
-
scrie adesea cuvintele inversate, ca de exemplu in loc de "cap", scrie "pac";
-
scrie acelasi cuvant in mai multe forme pe aceeasi pagina;
-
confunde des semnele matematice "+", "=", "-" etc. ;
-
are un scris ilizibil.
Atunci cand sesizezi probleme si dificultati in capacitatea copilului de a scrie la scoala este esential sa vorbesti cu invatatoarea lui. Aceasta iti poate spune mai multe despre cum se comporta actul grafic la copilul tau, daca sunt sau nu probleme la acest nivel si cum poate fi ajutat.
Iti poate recomanda anumite execitii de scriere pe care le poti face acasa impreuna cu copilul sau iti poate spune daca este cazul sa apelezi la un specialist care se ocupa cu deficientele de invatare.
De asemenea, o poti ruga sa monitorizeze indeaproape felul in care scrie si sa iti semnaleze problemele ulterioare pentru a stii daca este cazul sa iei masuri. Actul grafic evolueaza diferit la fiecare copil si intr-un mod personalizat.
Cum ii poti ajuta sa scrie corect?
-
avand multa rabdare cu el;
-
citindu-i mereu din carti pentru copii si din cele educative care ajuta copiii sa invete cuvinte si propozitii noi si modul cum se scriu;
-
implicandu-te in procesul invatarii;
-
ajutandu-l la teme si corectandu-l de fiecare data cand greseste, dar fara presiuni si tensiuni;
-
aratandu-i mereu cum este corect sa scrie un cuvant, facand constant exercitii de scriere cu el;
-
folosind diverse jocuri, activitati sau poezioare prin care ii explici de exemplu cum difera "b"-ul de "d": ii poti spune ca b-ul are burtica, iar d-ul are dos, dar poti folosi si alte ghicitori si comparatii care sa il ajute sa retina mai usor literele si cuvintele etc.;
-
mergand frecvent la scoala si vorbind cu invatatoarea despre cum evolueaza, ce dificultati intampina si cum il poti ajuta tu etc.