Ce ar trebui sa stie si sa poata face copiii cand termina gradinita - raport de evaluare al Ministerului Educatiei

/ / Modificat: 2024-08-12
Ce ar trebui sa stie si sa poata face copiii cand termina gradinita - raport de evaluare al Ministerului Educatiei

Ce abilitati ar trebui sa deprinda un copil la finalul grupei mari? La finalul grupei mari (aproximativ 5-6 ani), un copil ar trebui sa fi dobandit o serie de abilitati in mai multe domenii de dezvoltare, care includ abilitati cognitive, sociale, emotionale, fizice si lingvistice. Acestea pregatesc copilul pentru intrarea in scoala si pentru a face fata cerintelor academice si sociale ale ciclului primar.

Incepand din anul scolar 2024-2025, toti educatorii trebuie sa faca pentru copiii din grupele mari de gradinita un raport descriptiv de evaluare, potrivit unui proiect pus in consultare publica de Ministerul Educatiei. Raportul reprezinta un document obligatoriu, care vine in completarea dosarului de inscriere a copilului in clasa pregatitoare, scrie Edupedu.ro.

Ce ar trebui sa stie sa faca un copil la finalul grupei mari

Iata, asadar, ce ar trebui sa stie sa faca un copil la finalul grupei mari, conform proiectului pus in consultare publica de Ministerul Educatiei:

Dezvoltare fizica (se refera la indicatori comportamentali realizati/indepliniti de copil, specifici domeniului de Dezvoltare fizica, a sanatatii si igienei personale)

Indicatori comportamentali:

  • Isi pozitioneaza corpul si membrele in mod corespunzator pentru a imita ceva sau pe cineva sau pentru a executa o miscare (a prinde o minge, a arunca ceva etc.)
  • Isi pune singur pantofii si isi leaga sireturile putand sa se imbrace si sa se dezbrace singur
  • Demonstreaza constientizarea simturilor in actiuni (recunoaste obiecte ascunse prin pipait, fara sa le vada, executa miscari la auzirea unor comenzi, recunoaste mirosuri etc.)
  • Demonstreaza independenta in igiena personala (se spala si se sterge singur pe maini, isi acopera gura cu mana cand stranuta, cand tuseste, foloseste independent toaleta, foloseste batista etc.)
  • Demonstreaza cunoasterea regulilor de siguranta in jocul simbolic
  • Cere ajutor cand el sau un coleg sufera o accidentare sau se gaseste intr-o situatie periculoasa.
  • Adopta un comportament pozitiv pentru o alimentatie sanatoasa pentru el, cat si in utilizarea frecventa a ingerarii apei potabile, cu regularitate
  • Ii face placere sa participe la jocuri, jocuri de miscare, in special in aer liber
  • Schimba ritmul, directia, viteza miscarilor la semnale de natura diferita – culoare, sunet, simboluri grafice

Competente cognitive (se va face referire la indicatori comportamentali realizati/indepliniti de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitiva si cunoasterea lumii, Dezvoltarea limbajului, comunicarii si a premiselor citirii si scrierii)

Indicatori comportamentali:

  • Poate grupa obiecte care intrunesc doua criterii concomitent
  • Lucreaza in grup pentru solutionarea unei probleme, utilizand strategiile dezvoltate de grup
  • Creeaza, copiaza si construieste forme (cerc, patrat, triunghi etc.)
  • Stie sa descrie si sa compare nevoile de baza ale fiintelor vii (ex. beau apa, mananca, se joaca etc.)
  • Descrie timpul probabil si ilustreaza o anumita stare a vremii (ex. utilizeaza semne conventionale pentru ape, pentru fenomene meteo, pentru forme de relief si pentru diferite repere temporale: anotimpuri, zile ale saptamanii, momente ale zilei etc.)
  • Poate numara cu usurinta pana la 10/20
  • Realizeaza experimente pentru a descoperi relatia cauza-efect prin actiunea unor factori asupra obiectelor (ex. pune apa in doua recipiente, unul la soare, altul in congelator, si constata efectele temperaturii asupra apei).
  • Isi argumenteaza propriile decizii.

Dezvoltarea limbajului, a comunicarii si a premiselor citirii si scrierii

Indicatori comportamentali:

  • Povesteste un eveniment sau expune o poveste cunoscuta, respectand succesiunea evenimentelor
  • Utilizeaza corect in vorbire acordul de gen si numar, foloseste corect persoana si timpul actiunii
  • Utilizeaza in vorbire propozitii dezvoltate si fraze
  • Recunoaste litere mari/mici de tipar si le pune in corespondenta cu sunetul asociat
  • Intelege conceptul de scriere pentru comunicarea unei informatii, a unui mesaj (eticheteaza lucrarile, scrie scurte mesaje de felicitare etc.), in conformitate cu Curriculumul pentru educatie timpurie
  • Experimenteaza scrisul cu o varietate de instrumente de scris (creion, pensula, computere etc.), conform Curriculumului pentru educatie timpurie
  • Sta si asculta, in momente de lectura, fara sa deranjeze, ramane pana la finalul ei
  • Participa activ la discutiile dintr-un grup, ascultand si intervenind in conversatie, exprimandu-si opinia.
  • Adreseaza intrebari de informare si clarificare si raspunde la intrebari.
  • Este interesat de citit si incearca sa ,,citeasca” singur cartile/povestile favorite.

FORMAREA COMPETENTELOR SOCIO-EMOTIONALE (se face referire la indicatori comportamentali atinsi de copii, specifici domeniilor Dezvoltare socio-emotionala si Capacitati si atitudini in invatare)

Dezvoltare socio-emotionala:

  • Urmeaza indicatiile adultilor in ceea ce priveste comportamentul adecvat in anumite situatii
  • Isi adapteaza comportamentul in functie de regulile diferitelor situatii (de ex. vorbeste in soapta cand intra la biblioteca, cand merge la muzeu etc.)
  • Interactioneaza, din proprie initiativa, cu copiii apropiati ca varsta, in diferite contexte
  • Isi spune corect numele, prenumele, varsta, luna, ziua, orasul si tara in care s-a nascut
  • Impartaseste celorlalti (copii, adulti din anturajul propriu) trairile/emotiile sale si reactioneaza la contexte sociale variate

Capacitati si atitudini de invatare:

  • Formuleaza intrebari referitoare la schimbarile din jur
  • Exprima dorinta de a invata sa realizeze anumite actiuni de autoservire, sa confectioneze obiecte, jucarii sau sa gaseasca informatii despre subiecte de care este interesat
  • Face planul unei activitati (din 3-4 pasi) si il pune in practica
  • Manifesta forme si mijloace noi de exprimare a gandurilor si emotiilor (prin muzica, desen, dans, joc simbolic)
  • Isi extinde informatiile despre mediul inconjurator si creste respectul fata de fiinte si mediu
  • Demonstreaza/manifesta capacitate de concentrare liniara a atentiei intr-o sarcina de lucru de 20 minute, fara sprijin extern
  • Utilizeaza sau combina materiale si strategii in modalitati noi pentru a explora sau rezolva probleme
  • Incearca lucruri noi si incepe sa isi asume riscuri.

Important de precizat este ca fiecare copil se dezvolta in ritmul sau. Unii vor ajunge sa deprinda anumite abilitati chiar pe la jumatatea grupei mari, iar altii, la finalul acesteia. Parintii trebuie sa fie atenti la capacitatea de concentrare a celor mici in ultimul an de gradinita si sa se sfatuiasca cu educatorii, sa puna intrebari legate de dezvoltarea sociala si emotionala a copiilor lor.

MODEL raport descriptiv de evaluare pe care educatorii trebuie sa il faca pentru copiii din grupele mari de gradinita

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

raport-descriptiv-de-evaluare

Raportul descriptiv de evaluare, pe care toti educatorii trebuie sa il faca pentru copiii din grupele mari de gradinita, va fi obligatoriu la inscrierea in clasa pregatitoare 2025. Acesta face parte integranta din portofoliul educational al copilului, conform dispozitiilor finale, si vine in completarea dosarului de inscriere a copilului in clasa pregatitoare. Parintele il inmaneaza cadrului didactic din invatamantul primar care a preluat copilul, in prima saptamana de scoala.

„Raportul descriptiv de evaluare, referitor la dezvoltarea fizica si la formarea competentelor cognitive si socio-emotionale ale copilului, la finalul grupei mari a gradinitei, se completeaza pentru toti copiii din grupele mari din cadrul unitatilor de invatamant cu grupe de nivel prescolar.

Scopul intocmirii Raportului descriptiv de evaluare il reprezinta orientarea si optimizarea procesului de predare-invatare a copiilor in etapa scolara urmatoare, respectiv in clasa pregatitoare, sprijinind profesorul pentru invatamant primar/invatatorul, in procesul de personalizare a abordarii didactice in functie de interesele, nevoile si potentialul fiecarui copil, precum si in procesul de construire a sarcinilor de invatare optime, pentru intreaga formatiune de studiu si pentru fiecare copil in parte”, potrivit proiectului.

Raportul descriptiv de evaluare este tiparit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier scolar, de parinti, si inregistrat in unitatea de invatamant si, ulterior, la unitatea de invatamant unde copilul frecventeaza clasa pregatitoare.

O copie este inmanata parintilor/ reprezentantilor legali ai copilului, cu mentiunea ca acestia au primit un exemplar si ca raportul reprezinta un document obligatoriu, care vine in completarea dosarului de inscriere a copilului in clasa pregatitoare. Parintele inmaneaza cadrului didactic din invatamantul primar care a preluat copilul, in prima saptamana de scoala, Raportul descriptiv de evaluare.

Raportul descriptiv de evaluare se incarca pe platforma informatica dedicata, conform unei proceduri elaborate de catre CNPEE.

Proiecte: Ordine privind aprobarea metodologiilor de completare si valorificare a rapoartelor descriptive de evaluare la finalul grupei mari a gradinitei si la finalul clasei pregatitoare

  • Surse: edu.ro, edupedu.ro 
  • Foto: Freepik

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Gradinita Abilitati copii gradinita

Articole recomandate

Citeste si despre