Ce ar trebui sa stie sa faca un copil la finalul clasei pregatitoare

/ / Modificat: 2024-08-13
Ce ar trebui sa stie sa faca un copil la finalul clasei pregatitoare

La finalul clasei pregatitoare, un elev ar trebui sa aiba un set de abilitati si cunostinte de baza care sa-l pregateasca pentru clasa I si pentru continuarea educatiei sale. Acestea sunt esentiale pentru a asigura o tranzitie lina catre clasa I si pentru a sprijini dezvoltarea armonioasa a elevului din punct de vedere academic, social si emotional.

Ce ar trebui sa stie si sa poata face copiii la finalul clasei pregatitoare

Iata reperele importante pe care ar trebui sa le atinga un copil la finalul clasei pregatitoare, conform raportului model din proiectul de ordin pentru aprobarea Metodologiei pus in dezbatere publica de Ministerul Educatiei:

Dezvoltarea limbajului si a comunicarii

Receptarea de mesaje orale in contexte de comunicare cunoscute

  • Identifica semnificatia unui mesaj scurt, pe teme familiare, rostit clar si rar.
  • Identifica informatii variate dintr-un mesaj scurt, rostit clar si rar.
  • Identifica sunetul initial si/sau final dintr-un cuvant, silabele si cuvintele din propozitii rostite clar si rar.
  • Exprima interes pentru receptarea de mesaje orale, in contexte de comunicare cunoscute.

Exprimarea de mesaje orale in diverse situatii de comunicare

  • Pronunta clar sunetele si cuvintele in enunturi simple.
  • Transmite informatii referitoare la sine si la universul apropiat, prin mesaje scurte.
  • Participa cu interes la dialoguri scurte, in situatii de comunicare uzuala.

Receptarea unei varietati de mesaje scrise, in contexte de comunicare cunoscute

  • Recunoaste cuvinte uzuale, din universul apropiat, scrise cu litere mari si mici de tipar.
  • Identifica semnificatia unei/unor imagini care prezinta intamplari, fenomene, evenimente familiare.
  • Identifica semnificatia unor simboluri care transmit mesaje de necesitate imediata, din universul familiar.
  • Exprima in cuvinte proprii mesaje redate pe suport vizual sau auditiv, manifestând interes pentru lucrul cu cartea.

Redactarea de mesaje in diverse situatii de comunicare

  • Traseaza elemente grafice si contururile literelor, folosind resurse variate.
  • Redacteaza mesaje simple, in contexte uzuale de comunicare.
  • Exprima idei, trairi personale si informatii prin intermediul limbajelor neconventionale.

Dezvoltarea cognitiva

Utilizarea numerelor in calcule elementare

  • Recunoaste si scriere numerelor in concentrul 0-31.
  • Compara numerele in concentrul 0-31.
  • Ordoneaza numerele in concentrul 0-31 folosind pozitionarea pe axa numerelor.
  • Efectueaza adunari si scaderi in concentrul 0-31, prin adaugarea/extragerea a 1-5 elemente dintr-o multime data.
  • Efectueaza adunari repetate/scaderi repetate prin numarare si reprezentari obiectuale in concentrul 0-31.
  • Utilizeaza denumiri si simboluri matematice (suma, total, diferenta, =, +, -) in rezolvarea si/sau compunerea de probleme.

Evidentierea caracteristicilor geometrice ale unor obiecte localizate in spatiul inconjurator

  • Se orienteaza si se misca in spatiu in raport cu repere/directii precizate, folosind sintagme de tipul: in, pe, deasupra, dedesubt, langa, in fata, in spatele, sus, jos, stanga, dreapta, orizontal, vertical, oblic.
  • Identifica forme geometrice plane (patrat, triunghi, dreptunghi, cerc) si corpuri geometrice (cub, cuboid, sfera) in obiecte manipulate de copii si in mediul inconjurator.

Identificarea unor fenomene/relatii/regularitati/structuri din mediul apropiat

  • Descrie fenomene/procese/structuri repetitive simple din mediul apropiat, in scopul identificarii unor regularitati.
  • Manifesta grija pentru comportarea corecta in relatie cu mediul familiar.

Generarea unor explicatii simple prin folosirea unor elemente de logica

  • Formuleaza observatii asupra mediului apropiat folosind limbajul comun, reprezentari prin desene si operatorii logici „si”, „nu”.
  • Identifica relatiile de tipul „daca… atunci…” intre doua evenimente succesive.

Rezolvarea de probleme pornind de la sortarea si reprezentarea unor date

  • Sorteaza/clasifica obiecte/materiale etc., pe baza unui criteriu dat.
  • Rezolva probleme in care intervin operatii de adunare sau scadere cu 1-5 unitati in concentrul 0-31, cu ajutorul obiectelor.

Utilizarea unor etaloane conventionale pentru masurari si estimari

  • Utilizeaza masuri neconventionale pentru determinarea si compararea lungimilor.
  • Utilizeaza unitati de masura pentru determinarea/estimarea duratelor unor evenimente familiare.
  • Realizeaza schimburi echivalente valoric folosind reprezentari neconventionale in probleme-joc simple de tip venituri-cheltuieli, cu numere din concentrul 0-31.

Dezvoltarea socio-emotionala, a capacitatilor si atitudinilor de invatare

Manifestarea interesului pentru auto-cunoastere si a atitudinii pozitive fata de sine si fata de ceilalti

  • Identifica trasaturi personale elementare.
  • Identifica obiecte si activitati simple de igiena personala.

Exprimarea adecvata a emotiilor in interactiunea cu copii si adulti cunoscuti

  • Recunoaste emotiile de baza in situatii simple, familiare.
  • Identifica regulile de comunicare in activitatea scolara.
  • Exploreaza caracteristicile fiintelor si obiectelor preferate si interactiunea simpla cu acestea.

Utilizarea abilitatilor si a atitudinilor specifice invatarii in context scolar

  • Identifica rutine in activitatea scolara.
  • Aplica tehnici simple care sprijina invatarea si succesul scolar.
  • Identifica hobby-uri, jocuri si activitati preferate.

Dezvoltarea fizica si motrica

Valorificarea achizitiilor psiho-motrice in mentinerea sanatatii si a dezvoltarii fizice armonioase

  • Recunoaste influenta soarelui si a temperaturii asupra sanatatii.
  • Identifica principalele caracteristici ale posturii corporale corecte.
  • Utilizeaza cu interes variantele de miscari specifice segmentelor corpului.
  • Respecta regulile de igiena personala.

Exersarea deprinderilor si a capacitatilor motrice in functie de capacitatea psiho-motrica individuala

  • Aplica deprinderile motrice in conditii de joc.
  • Participa la jocuri dinamice care antreneaza capacitatile motrice individuale.
  • Reda prin limbaj corporal actiuni/trairi personale.

Participarea la jocurile si activitatile motrice organizate sau spontane

  • Sesizeaza regulile necesare desfasurarii jocurilor.
  • Participa la activitati motrice organizate in grup.
  • Manifesta atitudine de cooperare, intrajutorare si fair-play in timpul jocurilor.

DESCARCA AICI: Model de raport pentru evaluarea de la finalul clasei pregatitoare

Important de precizat este ca fiecare copil se dezvolta in ritmul sau. Parintii trebuie sa fie atenti la capacitatea de concentrare a celor mici si sa se sfatuiasca cu dascalii, sa puna intrebari legate de dezvoltarea sociala si emotionala a copiilor lor.

  • Surse: edu.ro, edupedu.ro
  • Foto: Freepik

Pentru mai multe articole interesante, urmareste-ne pe pagina de Facebook Copilul.ro

Taguri Clasa pregatitoare Clasa pregatitoare scoli

Articole recomandate

Citeste si despre