Dupa decenii de dezbateri, cercetatorii mai cauta adevarul despre avantajele si dezavantajele temelor pentru acasa. Totusi, exista un punct in care ei sunt de acord: calitatea temelor conteaza.
Necesitatea temelor pentru acasa tine capul de afis de cativa ani. Atat timp cat copiii s-au plans ca nu vor sa-si faca temele, parintii si reformatorii din educatie s-au plans ca beneficiile temelor sunt ambigue. Intre timp, multi profesori sustin ca lectiile de acasa sunt esentiale pentru a ajuta elevii sa invete.
Regula de 10 minute
In multe privinte, temele aseamana cu bunul simt. Cu cat petreci mai mult timp practicand inmultirea sau studierea vocabularului spaniol, ar trebui sa te descurci mai bine la matematica sau spaniola. Dar poate ca nu este asa de simplu.
Temele pentru acasa pot aduce beneficii academice, cum ar fi intelegerea si retinerea materiei, spune psihologul de la Universitatea Duke, Harris Cooper. Dar nu pentru toti elevii. Intr-o revizuire a studiilor publicate in perioada 1987-2003, Cooper si colegii sai au constatat ca temele au fost legate de note mai bune la testele din liceu si, intr-o mai mica masura la scoala gimnaziala. Dar in ceea ce priveste rezultatele la testele din scoala primara, cercetatorii au gasit numai dovezi slabe ca temele ar oferi un avantaj academic (Revista de Cercetare Educationala, 2006).
Dar din nou, notele testelor nu sunt totul. Sustinatorii temelor pentru acasa se refera, de asemenea, la avantajele non-academice pe care le-ar putea conferi, cum ar fi dezvoltarea responsabilitatii personale, obiceiurile bune de studiu si abilitatile de gestionare a timpului.
Chiar si atunci cand temele sunt utile, poate fi prea mult dintr-un lucru bun. "Exista o limita de cat de mult pot beneficia copiii de pe urma temelor pentru acasa", spune Cooper. El este de acord cu o regula tot mai frecvent mentionata, conform careia elevii nu ar trebui sa petreaca cu temele mai mult de 10 minute pe zi pe nivel de clasa - de la circa 10 minute in clasa a I-a pana la maximum doua ore la liceu.
Dincolo de aceasta limita, copiii nu absorb multe informatii utile, spune Cooper. De fapt, prea multe teme pot face mai mult rau decat bine. Cercetatorii au mentionat si neajunsurile: plictisirea si iritarea fata de materiile scolare, mai putin timp pentru activitati familiale si extrascolare, lipsa somnului si cresterea stresului.
Intr-un studiu recent realizat pe studentii spanioli, dr. Rubén Fernández-Alonso si colegii sai au constatat ca elevii carora li s-au atribuit in mod regulat teme la matematica si stiinta au obtinut rezultate mai mari la testele standardizate. Dar cand copiii au raportat ca au mai mult de 100 de minute de teme pe zi, notele de la teste au scazut (Journal of Psycology Education, 2015).
"La toate categoriile de varsta, a face alte lucruri dupa scoala poate avea efecte pozitive", spune Cooper. "In masura in care temele pentru acasa neaga accesul la alte activitati de petrecere a timpului liber, nu servesc interesului superior al copilului".
Dar cadrele didactice se supun regulii de 10 de minute? „Studii care incearca sa cuantifice timpul petrecut cu temele se fac peste tot in lume, in parte din cauza variatiilor largi ale metodologiei”, spune Denise Pope, profesor de educatie la Universitatea Stanford.
Cu toate acestea, alte dovezi sugereaza ca unii copii ar putea primi mai multe teme decat pot face fata. Dr. Robert Pressman si colegii sai au investigat recent regula celor 10 minute chestionand mai mult de 1100 de elevi. Ei au descoperit ca elevii de la scoala elementara primesc de pana la de trei ori mai multe teme decat se recomanda. Pe masura ce povara cu temele a crescut, stresul familial a crescut si el, au descoperit cercetatorii (American Journal of Family Therapy, 2015).
De asemenea, multi elevi de liceu par sa depaseasca cantitatea recomandata de teme. Pope si Galloway au intervievat recent mai mult de 4300 de elevi de la 10 licee de top. Elevii au raportat ca au petrecut in medie doar trei ore pe zi facand teme (Journal of Experiential Education, 2013).
In ceea ce priveste partea pozitiva, elevii care au petrecut mai mult timp cu temele au raportat ca au fost mai implicati la scoala - de exemplu, depunand mai mult efort si acordand mai multa atentie la ceea ce se preda in clasa, spune Galloway.
Dar ei nu au investit mai mult timp in tema propriu-zisa. Ei au raportat, de asemenea, un nivel mai mare al stresului academic si mai putin timp pentru a echilibra relatiile cu familia, cu prietenii si activitatile extracurriculare. De asemenea, au experimentat si mai multe probleme de sanatate fizica, cum ar fi durerile de cap, tulburarile de stomac si lipsa somnului. "Trei ore pe zi pentru teme sunt prea multe", spune Galloway.
In scolile cu o inalta performanta, Pope si Galloway au observat ca mai mult de 90% dintre elevi merg la facultate. Exista adesea o presiune intensa pentru a reusi din punct de vedere academic, atat din partea parintilor, cat si a colegilor. In plus, copiii din aceste comunitati sunt adesea supraincarcati cu activitati extrascolare, inclusiv sporturi si tot felul de cursuri. "Sunt foarte ocupati", spune Pope. "Unii copii au pana la 40 de ore pe saptamana - o slujba cu norma intreaga - activitati extrascolare". Si temele sunt inca un angajament in plus fata de aceste activitati.
Cantitate vs. calitate
Un punct la care cercetatorii sunt de acord este ca pentru toti elevii calitatea temelor conteaza. Dar prea multi copii simt o lipsa de angajament in legatura cu temele lor, spun multi experti. In cercetarile lui Pope si Galloway, doar 20% pana la 30% dintre elevi au spus ca au considerat ca temele au fost utile sau semnificative.
"Prea multe teme pentru acasa nu fac bine nimanui”, este de acord Cooper. Totusi, spune el, diverse subiecte impun diferite tipuri de lectii. "Lucruri precum vocabularul si ortografia sunt invatate prin practica. Alte tipuri de cursuri necesita o mai mare integrare a materiei si scoaterea la lumina a altor aptitudini".
Dar criticii spun ca aceste abilitati pot fi dezvoltate cu mult mai putine ore de teme in fiecare saptamana. De ce se atribuie 50 de probleme de matematica, se intreba Denise Pope, cand 10 ar fi la fel de constructive? Un profesor de biologie avansata a facut un experiment reducand temele pentru acasa cu o treime si apoi cu jumatate. "Notele la teste nu au scazut", spune ea. "Poti avea un curs riguros, fara sa ai dai pentru acasa o gramada de teme."
Totusi, schimbarea culturii temelor nu va fi usoara. Viitorii invatatori sunt foarte putin instruiti in legatura cu temele in timpul cursurilor lor de pregatire, spune Denise Pope. Si in ciuda unor parinti vocali care sustin ca copiii primesc prea multe teme pentru acasa, multi altii devin nervosi atunci cand considera ca odrasla lor nu are destule. "Profesorii se simt presati sa dea teme, deoarece parintii se asteapta ca elevii sa vina acasa cu teme", spune Galloway. "Daca nu, exista ideea ca scoala ar putea sa nu-si faca treaba".
Galloway argumenteaza ca profesorii si administratorii scolilor trebuie sa stabileasca obiective clare atunci cand vine vorba de teme - iar parintii si elevii ar trebui sa participe si ei la discutii. "Ar trebui sa fie o dezbatere mai larga in cadrul comunitatii, intrebandu-i care este scopul temelor pentru acasa? De ce se dau? La ce slujesc? Pe cine nu ajuta?”
Pana cand scolile si comunitatile nu se pun de acord sa analizeze aceste intrebari, vom continua sa vedem ghiozdanele pline cu caiete de teme, care vor agita, probabil, mai mult spiritele, decat faptele.