Ritmul in care copiii invata sa scrie si sa citeasca variaza de la individ la individ. Dincolo de invatarea literelor si de legarea lor in cuvinte este importanta intelegerea textului scris sau citit.
Multi parinti tin sa ii invete pe copii literele si, implicit, sa citeasca, inca de la varsta prescolara. Ne invatam, insa, copiii sa citeasca eficient, sa inteleaga ceea ce citesc si sa sintetizeze, pentru a nu risca sa ajunga, in viitor, incapabili sa interpreteze corect un text?
Cat de repede ar trebui sa citeasca un copil
Un profesor universitar specialist in stiintele educatiei a tinut sa atraga atentia asupra indcatorilor care arata daca un copil este sau nu in parametri optimi cu cititul. Concret, elevii ar trebui sa aiba o anumita viteza la citit si un ritm sustinut, fara poticneli.
"In ultimii ani, se pune accent pe tehnica citirii pe minut. O problema mai mare a elevilor este intelegerea celor citite", atrage atentia conf. univ. Mariana Marin, de la Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, Sociologie si Asistenta Sociala de la Universitatea de Stat din Republica Moldova.
Prof. Mariana Marin considera foarte grav faptul ca unii elevi ajung in clasa a IX-a si nu pot citi cursiv.
"Pentru automatizarea tehnicii citirii este recomandabil ca, pana la finele clasei I, elevii sa citeasca 30-35 de cuvinte sau 180-210 semne pe minut. In clasa a 2-a - 55-60 de cuvinte, 330-360 semne. In clasa a 3-a – 75-80 de cuvinte, 450-480 semne. In clasa a 4-a – 95-100 cuvinte, 570 – 600 semne. Au fost timpuri cand consideram 120 de cuvinte norma pentru citirea automatizata. Insa, din pacate, gradul de analfabetism functional este in crestere", puncteaza conf. univ. Mariana Marin, intr-o postare pe Facebook.
In opinia acesteia rata mare a analfabetismului functional poate fi pusa pe seama evolutiei tehnologiei, "care ne face mai lenesi si ne face sa intuim mai mult cele scrise, decat sa le receptam adecvat".
FOTO: Freepik