Se estimeaza ca un elev american petrece aproximativ 11700 de ore la scoala de cand incepe gradinta si pana termina liceul. Cu alte cuvinte, o buna parte din timp este alocata de copii studiului si invatarii. Fiecaruia ni s-a intamplat sa ne simtim bine, confortabil si sa fim eficienti in anumite spatii si, din contra, sa avem mari dificultati de concentrare in alte spatii.
Atmosfera din clasa joaca un rol crucial in a-i mentine pe elevi implicati si in a-i face sa obtina performanta, iar un profesor bun este constient de impactul mediului din clasa asupra invatarii elevilor.
Lumina naturala ajuta la invatare
O serie de cercetari au aratat ca inclusiv luminozitatea si acustica salilor afecteza performatele elevilor. Astfel, elevii care au stat in clase in care lumina naturala era mai mult timp prezenta, au obtinut rezultate mai bune la scoala si la teste. Zgomotul din exterior afecteaza si el negativ concentrarea elevilor.
Felul in care este amenajata sala are, de asemenea, o influenta asupra copiilor. Intr-o clasa primara invatatorii au rearanjat bancile astfel incat copiii au avut spatiu de lucru individual si de grup, in clasa au fost aduse plante, iar materialele au fost rearanjate pentru a fi la indemana copiilor. Desi aceste mici schimbari au fost facute in doar cateva ore impactul asupra elevilor a fost foarte mare: acestia au fost mult mai implicati la ore si nu au mai avut iesiri comportamentale agresive.
Prea multe decoratiuni strica
Clasele decorate in mod excesiv le distrag atentia micutilor si le afecteaza abilitatea de a se concentra pe ceea ce invatatorul sau profesorul preda.
O cercetare aparuta pe psychologicalscience.org a demonstrat ca prea multe harti, planse sau tablouri au un efect negativ asupra peformantei scolare a elevilor.
Astfel, 24 de copii de gradinita au fost supusi experimentului. Acestia au urmat trei ore dintr-un curs introductiv de stiinte intr-o clasa simpla, fara prea multe decoratiuni. Iar alte trei ore din acelasi curs le-au facut intr-o clasa decorata cu multe matariale didactice. Dupa fiecare dintre cele trei ore, copiii participanti la experiment au dat cate un test. Dupa cele trei ore petrecute in clasa simpla, testul a fost realizat in proportie de 55% corect, iar dupa orele petrecute in clasa incarcata, gradul de realizare a testului a fost de 42%.
Mai mult, in cadrul aceleasi cercetari s-a observat ca in clasele cu multe obiecte, copiii sunt tentati sa vorbeasca mai mult cu colegii, aceasta fiind si ea tot o forma de neatentie la ore.